Inteligentna stołówka szkolna, stacja pogodowa badająca czystość powietrza na boisku czy inteligentny licznik obecności na lekcjach to jedne z pomysłów na projekty, jakie w konkursie Poznańskiego Centrum Superkomputerowo – Sieciowego i Intela mogą zgłaszać uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. 110 najlepszych pomysłów przejdzie do drugiego etapu, w którym do szkół trafi sprzęt, przy pomocy, którego uczniowie stworzą wcześniej opisany projekt, a następnie przedstawią go w formie prezentacji w finale konkursu.

Umiejętność programowania jest jedną z kluczowych kompetencji cyfrowych poszukiwanych aktualnie na rynku pracy. Dlatego tak ważne jest kształcenie i pobudzanie wyobraźni młodych ludzi w tym kierunku już od samego początku ich szkolnej drogi. Akademia Kodowania to konkurs skierowany do uczniów szkół podstawowych (klas 4-6), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, który nie tylko angażuję sferę abstrakcyjnego myślenia, ale przede wszystkim inspiruje uczniów do odkrywania świata nowych technologii.

Jak wziąć udział?

Aby wziąć udział w konkursie wystarczy zespół złożony z 2 uczniów i nauczyciela koordynującego projekt pełniącego również funkcję mentora. Drużyna może liczyć maksymalnie 7 uczniów. Szkołę i drużynę należy zgłosić na stronie: www.akademiakodowania.com do 10 kwietnia 2017 roku.

Etapy konkursu

Akademia Kodowania składa się z dwóch etapów. Pierwszy polega na wymyśleniu i opisaniu scenariusza zakładającego kreatywne wykorzystanie płytek deweloperskich – Intel Genuino 101 w szkołach podstawowych i gimnazjalnych, Intel Edison w ponadgimnazialnych.

BeCreo – debiut w konkursie

Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów, którzy zakwalifikują się do drugiego etapu konkursu otrzymają debiutujący na rynku zestaw BeCreo, opracowany przez naukowców z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego i inkubator technologiczny NeticTech, znany choćby z entuzjastycznie przyjętej na rynku gry do nauki programowania Scottie Go! BeCreo to wyjątkowy, modułowy zestaw do nauki podstaw programowania. W przygotowanym programie szkoleniowym wykonujesz proste zadania konstruktorskie, układasz program za pomocą wirtualnych bloczków, a sterujesz platformą programistyczną Intel Genuino 101 z modułem Intel Curie™ i elektronicznymi modułami takimi jak np. wyświetlacz, silnik i dioda, głośnik, itp. Odczytujesz dane z sensorów sprawiając, że projekty będą interaktywne. Samouczek dba, abyś przeprowadzał te operacje bezbłędnie, a jednocześnie uczył się i wykorzystywał coraz więcej programistycznych funkcji i instrukcji.

Uczestnicy mają za zadanie zaprojektować inteligentny system lub urządzenie, które uatrakcyjni edukację w szkole lub przyczyni się do unowocześnienia stylu życia. Innymi słowy, trzeba wymyślić coś, co przyda się podczas szkolnych lekcji, uatrakcyjni przerwy lub sprawi, że zajęcia gimnastyki staną się jeszcze ciekawsze.

Co będzie oceniane?

Przy ocenie projektów brana będzie przede wszystkim pomysłowość, możliwość realizacji zaproponowanego scenariusza, wsparcie nauczyciela (mentora) oraz atrakcyjność prezentacji.

Organizatorzy konkursu ocenią nadesłane projekty za pomocą specjalnego systemu punktacji. Do drugiego etapu zakwalifikują się autorzy najciekawszych pomysłów. Zostaną oni nagrodzeni profesjonalnymi zestawami narzędzi i sprzętem, który umożliwi zbudowanie prototypu wcześniej wymyślonego urządzenia. Najlepsze z nich, na podstawie przesłanej prezentacji wybierze jury. Na zwycięską drużynę czekają nie tylko atrakcyjne nagrody rzeczowe, ale też pieniężna w wysokości 2000 zł do wykorzystania na szkolną wycieczkę lub inny, wspólny cel.

Wszystkie szczegóły wraz z formularzem zgłoszeniowym oraz regulaminem konkursu dostępne są na stronie www.akademiakodowania.com .

Źródło: Materiały prasowe