[Notka sponsorowana]

W dzisiejszych czasach większość ludzi powadzi siedzący tryb życia. Codziennie co najmniej 8 godzin spędzamy w pracy często biurowej. Bardzo ważne jest aby zachować odpowiednią pozycję w trakcie siedzenia. Sprawdź jak dobrać zdrowe meble biurowe.

Meble biurowe zgodne z prawe?

W polskim prawie istnieją odpowiednie regulacje dotyczące wyboru mebli biurowych w celu tworzenia ergonomicznego stanowiska pracy przy komputerze. „Zgodnie z Załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia minimalnych wymagań ergonomii jakie powinny spełniać stanowiska pracy z monitorami ekranowymi.”

„Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika.”

W Załączniku do rozporządzenia i w wytycznych do rozporządzenia zostały również opisane wymagania dotyczące monitora, klawiatury, biurka, krzesła biurowego oraz podnóżka.

Ergonomiczne biurko pracownicze

Wygodne biurko pracownicze powinno być na tyle duże by pomieścić wyposażenie stanowiska pracy (komputer wraz z monitorem i klawiatura lub laptopa) oraz przestrzeń do swobodnego pisania odręcznego, czytania i uzupełniania dokumentów itd. Ważna jest też wysokość mebla. W zależności od wzrostu pracownika biurka powinny mieć regulowaną wysokość w zakresie 64 – 84 cm. Zapewnia to naturalne ułożenie rąk przy korzystaniu klawiatury. Prawidłowa postawa przy biurku to taka gdy nasz łokieć, kolano i stopa układają się w kącie prostym. Dodatkowo blat powinien znajdować się na takiej wysokości aby nasze nogi swobodnie mieściły się pod nim. W ergonomii biura nie liczy się samo biurko ale także jego otoczenie. Wszelkie niezbędne materiały do pracy powinny znajdować się w zasięgu ręki pracownika. Tak więc ważne jest aby w pobliżu biurka umieszczone były szafki i regały w których można przechowywać najpotrzebniejsze dokumenty i segregatory. Przy aranżacji biura dobrze jest też zwrócić uwagę na takie detale jak materiał wykonania mebli (powinien posiadać wszelkie atesty i być wysokiej jakości) oraz ich kształt (należy unikać ostrych krawędzi).

Krzesło biurowe

Ergonomiczne krzesło biurowe powinno obrotowe oraz wyposażone w:

– podłokietniki
– co najmniej pięcipodporową podstawę z kółkami jezdnymi
– regulację wysokości siedziska w zakresie co najmniej 40 – 50cm (licząc od połogi)
– wyprofilowane płyty siedziska i oparcie dostosowane do naturalnego wygięcia kręgosłupa oraz odcinka lędźwiowego i kończyn dolnych
– możliwość obrotu wokół osi pionowej 360 stopni
– regulację pochylenia oparcia (5 stopni do przodu i 30 do tyłu)

Dodatkowym elementem krzesła, jest podnóżek. Nie jest to najpopularniejszy mebel biurowy jednak bywa bardzo przydatny. Jego wysokość powinna być dostosowana do cech anatomicznych pracownika oraz ważne jest aby jego podstawy były zabezpieczone tak aby nie przesuwał się po podłodze w trakcie używania. Dobrze dobrany podnóżek może ulżyć w takich dolegliwościach jak ból nóg, kolan czy złe krążenie w nogach (przyczyna drętwienia).

Jeżeli chcesz chcesz zaopatrzyć swoje biuro w profesjonalny sprzęt, zapraszamy do kontaktu z firmą NoNameOffice dostarczającą meble biurowe na terenie Krakowa i Katowic.

[Notka sponsorowana]

promocja