[Notka sponsorowana]

Nie trzymając dłużej w niepewności i odpowiadając na pytanie z tytułu – tak, jest ona niezbędna i pełni bardzo dużą rolę. Taka odpowiedź chyba jednak nikogo nie satysfakcjonuje. Przyjrzyjmy się więc logistyce e-commerce i przybliżmy charakterystykę tego zjawiska. Zapraszamy do wpisu.

Logistyka – co to?

Na początku należałoby zrozumieć czym w ogóle jest logistyka. To proces planowania, realizowania i kontrolowania przepływu informacji, materiałów, surowców czy też gotowych produktów z ich miejsca pochodzenia do klienta w celu zaspokojenia jego potrzeb. Wymieniając działania logistyczne można wskazać: prognozowanie popytu, przepływ informacji, czynności manipulacyjne, czynności reperacyjne, obsługę klienta, kontrolę zapasów, procesy zaopatrzeniowe, obsługę zwrotów, składowanie czy transport. Jak widać, zadań w tym dziale można wyróżnić naprawdę wiele.

Pojęcie e-commerce

Czym natomiast jest drugi termin, czyli e-commerce? W dużym uproszczeniu jest to po prostu handel elektroniczny. Oznacza to, że wykorzystanie w sprzedaży jakichkolwiek urządzeń elektronicznych czynią go takim rodzajem handlu. Jednak według Głównego Urzędu Statystycznego e-commerce nazywamy tylko sprzedaż dokonywaną przez sieć opartą na protokole IP. Przedmiot transakcji może być opłacony poza siecią lub w niej, podobnie jak jego dostawa.

Historia handlu elektronicznego

Na początku nie było trzeba zaawansowanej logistyki e-commerce, gdyż handel elektroniczny oznaczał wspomaganie transakcji elektroniką. Tacy producenci jak General Motors, Nissan, Ford czy Peugeot w latach 80 często go stosowali. W latach 90 dodatkowymi atrybutami handlu elektronicznego były systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa oraz hurtowni i eksploracji danych. natomiast XXI wiek to już czasy gdy większość firm oferuje usługi w internecie. Tempo zmian w handlu elektronicznym było doprawdy rewolucyjne.

Skąd popularność handlu elektronicznego?

Jednym z głównych powodów jest wygoda zakupów w tym modelu. Można w zasadzie coś zamówić o każdej porze jakiej chcemy, nie ruszając się nawet z domu. Nawet już do “warzywniaka” nie ma potrzeby iść, bo i produkty spożywcze są dostępne w internecie. No właśnie, drugim powodem jest różnorodność towarów jakie znajdziemy w sklepach internetowych. Żadna przestrzeń na świecie nie byłaby w stanie pomieścić tyle produktów co znajdziemy w sklepach internetowych. Nie ma więc problemu, że w danym sklepie czegoś nie ma – w chmurze przejście z jednego do drugiego sklepu to kwestia kilku kliknięć.

Po co e-commerce logistyka?

Mówiąc o tym jak ważna jest logistyka dla e-commerce należy się odwołać do opisanych powyżej przewag handlu elektronicznego nad konwencjonalnym. Chcąc oferować wiele produktów konsumentom nie potrzebujemy pięknie urządzonego sklepu, ale na pewno musimy mieć ogromną przestrzeń magazynową. Poza tym – skoro klient ceni wygodę – to musimy mu zapewnić świetnie działający system dostaw, który nigdy go nie zawiedzie. W związku z tym, że od zmiany sklepu dzieli go jedynie kilka kliknięć to trzeba czymś go przy naszym e-commerce zatrzymać. Naszą przewagą nad konkurencją może być szybsza, bardziej niezawodna obsługa logistyczna. Dlatego właśnie logistyka jest tak istotna w handlu elektronicznym. Gdy mamy ją na niskim poziomie możemy być pewni, że nie utrzymamy przy sobie klientów, ale przy jej sporym zaawansowaniu możemy nie tylko sprawić, że klienci nie odejdą, ale także przyciągać do siebie nowych konsumentów.

Handel elektroniczny to już w tym momencie segment, który generuje ogromne obroty, co ciekawe – będą one w przyszłości jeszcze bardziej rosnąć. Dlatego warto interesować się nim na bieżąco i nie zapominać, że w sieci może być bardzo wiele sklepów oferujących ten sam produkt w podobnej cenie, ale nie każdy z nich będzie miał tak dobry system obsługi klienta. Z tego powodu musimy dbać o odpowiedni poziom logistyki w e-commerce – to dzięki niej możemy wyróżnić się na rynku. Nie mówiąc już o tym, że gdyby nie ona klient nigdy nie dostałby od nas swojego pożądanego produktu.

Więcej o obsłudze logistycznej e-commerce na: EcommerceConnections.pl

[Notka sponsorowana]

promocja