[Notka sponsorowana]

W ostatnim czasie wirtualna rzeczywistość robi istną furorę na świecie. Choć jest znana i stosowana od lat – dla wielu osób w dalszym ciągu pozostaje czymś z pogranicza zabawy i fantastyki. Warto jednak wiedzieć, że ma ona zdecydowanie bardziej praktyczne zastosowanie. Stosowana jest między innymi do szkolenia pilotów, kierowców i lekarzy. Wykorzystuje się ją również w chirurgii, podczas przygotowywania i wykonywania najbardziej skomplikowanych zabiegów operacyjnych. Czy w codziennym życiu może także znaleźć zastosowanie? Okazuje się, że tak.

Czym jest wirtualna rzeczywistość?

Jest to, najkrócej mówiąc, trójwymiarowy obraz sztucznie wygenerowanej przez technologie informatyczne rzeczywistości. Wykreowany komputerowo świat zawiera wizje przestrzeni oraz zapełniających je przedmiotów i zdarzeń. Wizje te mogą odzwierciedlać zarówno świat rzeczywisty, jak i zupełnie fikcyjny. Prekursorami wirtualnej rzeczywistości w obecnym tego sformułowania znaczeniu były interaktywne instalacje tworzone przez Myrona W. Kruegera. Miały one formę pokoi, zaopatrzonych w systemy generujące wrażenia wzrokowe i akustyczne, w odpowiedzi na ruch osób w nich się znajdujących. Wraz z rozwojem technik informatycznych do rzeczywistości wirtualnej wprowadzano kolejne elementy, które dawały coraz silniejsze odczucie realnego kontaktu z nierealnym światem – na przykład hełmy i rękawice wirtualnej rzeczywistości. Obecnie rzeczywistość wirtualna tworzona jest głównie poprzez generowanie bodźców optycznych i efektów akustycznych. W bardziej zaawansowanych systemach dochodzą do tego jeszcze bodźce dotykowe, zapachowe lub smakowe.

Dla kogo wirtualna rzeczywistość jest przeznaczona i co jest wymagane, by móc z niej w pełni skorzystać?

Wirtualna rzeczywistość jest przeznaczona dla każdego, jednak by móc z niej w pełni skorzystać, konieczne jest posiadanie systemu, składającego się z odpowiedniego sprzętu i specjalistycznych programów, które generują obraz świata. Stworzenie świata wirtualnego wymaga odpowiednich mocy obliczeniowych, pozwalających odpowiednio generować obraz i dźwięk – tak, aby możliwie najbardziej odpowiadał on „rzeczywistości”. Obecnie najczęściej wykorzystywanymi do tego celu są tzw. gogle wirtualnej rzeczywistości – urządzenia elektroniczne, umożliwiające zwiedzanie wirtualnych światów.

Zastosowania wirtualnej rzeczywistości

Wirtualną rzeczywistość stosowano pierwotnie w formie odzwierciedlających realny świat symulatorów, które w bezpieczny dla kursanta sposób pozwalały mu wdrożyć się w obsługę pojazdów lub maszyn, wykorzystywanych w trudnych warunkach środowiskowych. Obecnie wycieczki po wirtualnym świecie nie są niczym obcym. Można na przykład wybrać się na spacer po starówce odległego miasta, a nawet pochodzić po górach.

Branża nieruchomości a wirtualna rzeczywistość

Wirtualnie można obecnie zwiedzić konkretne nieruchomości, takie jak muzea czy galerie. Zauważając potencjał takiego rozwiązania, tropem tym podążyły niektóre biura nieruchomości. Wirtualna prezentacja przeznaczonego do sprzedaży lokalu nie tylko zachęca potencjalnych kupców do nabycia go, ale także pozwala na lepsze (niż na podstawie fotografii) zapoznanie się z ofertą. Klient może „przejść się” po mieszkaniu, wyjrzeć przez okna czy wyjść na taras lub balkon, a także obejrzeć ogród lub zajrzeć do garażu. Dzięki temu wielu osobom łatwiej podjąć decyzję o kupnie nieruchomości: aktywny udział w poznawaniu przedstawianego lokum jest znacznie bardziej interesujący niż oglądanie statycznej oferty na stronie internetowej. Wykorzystanie tej nowoczesnej techniki prezentacji lokali pozytywnie wpływa również na wizerunek oferenta, który odbierany jest jako bardziej profesjonalny i lepiej przygotowany do obsługi klienta. Stworzenie wirtualnej wizyty 3D w lokalu wymaga szczególnego przygotowania lokalu i użycia odpowiednich kamer, pozwalających na rejestrację sferycznego obrazu wnętrz. Jeśli jest to nowe lokum, przygotowanie takiego spaceru jest w miarę proste, choć wymaga skorzystania z usług sprawnego operatora kamer 3D. W przypadku lokali już zamieszkanych należy najpierw ukryć wszelkie przedmioty osobiste obecnych właścicieli, zwłaszcza ubrania, buty, kosmetyki łazienkowe, prywatne zdjęcia czy notatki. Przygotowane w ten sposób pomieszczenia dobrze się oświetla (światła pozostają włączone przez cały czas przygotowywania prezentacji). Wszelkie drzwi pozostawia się otwarte, by uniknąć późniejszych przeskoków na generowanych obrazach. Do prezentacji wnętrza lokalu można też „dokleić” zdjęcia panoramiczne otoczenia budynku, tarasów lub ogrodów. Oferta będzie wyglądała jeszcze efektowniej, jeśli do prezentacji wykorzysta się odpowiednie oprogramowanie, stworzone dla gogli wirtualnej rzeczywistości.

Więcej o dedykowanych rozwiązaniach dla firm z branży medycznej, nieruchomości, marketingu,e-commerce i innych znaleźć można na stronie www.qverty.pl.

[Notka sponsorowana]

promocja