15 października, w siódmej rundzie Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) w Japonii, zespół GT Porsche wystawi dwa egzemplarze Porsche 911 RSR. 510-konny samochód wyścigowy został zaprojektowany od zera przez Porsche Motorsport w Weissach z myślą o sezonie 2017.

Na słynnym torze Fuji Speedway u podnóży góry Fudżi zmierzy się z silnymi rywalami w klasie GTE-Pro – Astonem Martinem, Ferrari i Fordem. Walka o mistrzostwo świata w tej kategorii jest wyjątkowo zacięta, a Porsche zajmuje w niej aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji kierowców, z Richardem Lietzem (Austria) i Frédérikiem Makowieckim (Francja) notującymi niewielką stratę do lidera.

W klasie GTE-Pro obowiązują przepisy Balance of Performance (z ang. równowaga osiągów), mające na celu zapewnienie równych szans pojazdom o różnych koncepcjach napędu oraz wyrównanej, sprawiedliwej walki, dzięki czemu kategoria ta jest szczególnie konkurencyjna. Równie intensywna rywalizacja panuje w klasie GTE-Am, w której zespoły klientów Porsche – Dempsey Proton Racing i Gulf Racing – z sukcesami wystawiają dwie „911” RSR z roku modelowego 2015.

Kierunek: Japonia

Starcia sportowych aut na torze Fuji Speedway mają długą tradycję, a fani z Kraju Kwitnącej Wiśni znani są ze swojego entuzjazmu i wiedzy na temat motorsportu. Wymagający obiekt, przez wiele lat goszczący wyścigi Formuły 1, liczy 16 zakrętów i leży w malowniczo położonym mieście Oyama, a nad nim góruje wulkan Fudżi. W latach 80. ubiegłego stulecia sportowe samochody Porsche świętowały znaczące sukcesy w rozgrywanych tu wyścigach na dystansie 1000 km.

 

Reguły Balance of Performance (z ang. równowaga osiągów) dotyczą klasy GTE-Pro w Długodystansowych Mistrzoswach Świata Samochodów Sportowych oraz klasy GTLM w mistrzostwach IMSA SportsCar Championship. FIA wprowadziła je z myślą o zrównaniu poziomu rywalizacji pojazdów o zróżnicowanych koncepcjach, a tym samym – o zapewnieniu wyrównanych i uczciwych wyścigów. Celem jest tu zniwelowanie zasadniczych różnic pomiędzy samochodami z silnikami turbodoładowanymi i wolnossącymi oraz zamontowanymi przy przedniej i tylnej osi.

Za kierownicą Porsche

Swoich szans na zdobycie tytułu na torze Fuji chce bronić czterech fabrycznych kierowców zespołu GT Porsche. Richard Lietz (Austria) i Frédéric Makowiecki (Francja) dzielą kokpit Porsche 911 RSR z numerem 91, a ich koledzy – Michael Christensen (Dania) oraz Kévin Estre (Francja), którzy swój najlepszy wynik jak dotychczas w tym sezonie wywalczyli ostatnio w Austin, zajmując drugie miejsce – prowadzą drugie nowe 911 RSR z numerem 92.

W klasie GTE-Am startują dwie ekipy klientów Porsche w 911 RSR w specyfikacji 2015. Dempsey Proton Racing wystawia samochód z numerem 77, prowadzony przez Młodego Profesjonalistę Porsche Matteo Cairoliego (Włochy) oraz Christiana Rieda i Marvina Diensta (obaj – Niemcy). Po zwycięstwach na Nürburgringu i w Meksyku zawodnicy zajmują aktualnie drugą lokatę w walce o puchar FIA Endurance Trophy. Ben Barker i Michael Wainwright z Wielkiej Brytanii łączą siły z Nickiem Fosterem z Australii za kierownicą 911 RSR w barwach Gulf Racing.

Porsche 911 RSR

Porsche Motorsport zbudował 911 RSR jako całkowicie nową konstrukcję, bazującą na 911 GT3 RS, sportowym modelu o wysokich osiągach. Zawieszenie, konstrukcja nadwozia, koncepcja aerodynamiki, silnik i przekładnia – wszystko to zaprojektowano od zera w ośrodku projektowym Porsche w Weissach na potrzeby startów w obecnym sezonie. Jednostka napędowa, umieszczona teraz przed tylną osią, zależnie od rozmiaru zwężki generuje moc około 375 kW (510 KM). Wyjątkowo duży tylny dyfuzor w połączeniu z tylnym skrzydłem sprawiają, że poziom siły docisku oraz efektywność aerodynamiczna samochodu znacznie wzrosły. Swoje pierwsze zwycięstwo nowe 911 RSR odniosło w wyścigu amerykańskich mistrzostw IMSA SportsCar Championship w Lime Rock, 22 lipca.

Harmonogram wydarzenia

Sześciogodzinny wyścig na torze Fuji rozpoczyna się w niedzielę, 15 października, o godzinie 11 czasu lokalnego (4:00 CEST). Kanał telewizyjny Sport 1 poprowadzi transmisję z rywalizacji na żywo w godzinach od 6 do 8, a także od 10:30. Cały wyścig można obejrzeć bezpłatnie, za pomocą strumieniowania na żywo na stronie www.sport1.de (w godzinach od 3:30 do 10:30), a także na płatnym kanale telewizyjnym Motorsport.TV (od 3:45 do 10:15). Eurosport będzie transmitować ostatnią godzinę wyścigu na żywo, od godz. 9. Bezpłatna w bazowej wersji aplikacja FIA WEC za opłatą oferuje strumieniowanie na żywo całego wyścigu oraz poszczególne czasy.

Źródło: materiały prasowe.