Programy komputerowe w dzisiejszych czasach zaskakują swoją inteligencją i umiejętnościami kojarzenia danych. Oto kolejny przykład – system obliczeniowy stworzony przez naukowców z Georgia Institute of Technology. Program, posiadający zdolność „uczenia się”. Czego się uczy? Tworzenia poziomów do gier.

To co jest naprawdę zaskakujące, to fakt w jaki sposób zdobywa tą wiedzę – otóż robi to analizując… istniejące na Youtube filmiki z gameplayów. Pierwszy przykład efektów pracy tej AI to Super Mario Bros – na sieci znajduje się mnóstwo filmików na których gracze „katują” tę grę, mimo faktu, że – łagodnie mówiąc – nie należy ona do najnowszych produkcji.

System skupia się na miejscach w których gracze spędzają najwięcej czasu – czyli tych, w których znajdują się najtrudniejsze przeszkody. Pozwala to zdefiniować elementy „newralgiczne” dla poziomu, dzięki temu AI „wie” w jaki sposób zapewnić odpowiedni poziom „wyzwania” dla grającego, oczywiście biorąc pod uwagę samą mechanikę gry, tak aby nie stworzyć czegoś niemożliwego do przejścia, np przeszkody zbyt wysokiej by Mario da radę ją przeskoczyć.

1435600512-super-mario-brosUżywając 17 próbek gameplayów, program był w stanie wykreować 151 oryginalnych, całkowicie grywalnych leveli, które bez problemu można połączyć z silnikiem gry. A potem – najwyraźniej dla samej satysfakcji – kolejnych 200. To naprawdę dużo monet czekających na zebranie przez małego hydraulika.

overworldgif_3

Innymi słowy mamy tutaj przykład postępowania według sprawdzonego schematu: „zobacz jak robią to inni, po czym zrób to samo tak samo dobrze, lub nawet lepiej”. Czyżbyśmy znowu uczynili kolejny krok w kierunku zniewolenia ludzkości przez naszych Cybernetycznych Władców? :)

[źródło: cc.gatech.edu,

promocja