Kategoria: Książki i komiksy

  • «
  • 1
  • »

Prezentownik 2016: Komiksy

Święta coraz bliżej. To okres, gdy rodziny wspólnie ucztują przy stole wigilijnym, uwielbiany przez dzieci na całym świecie, oraz wszelkiego rodzaju (para)banki udzielające chętnie chwilowe pożyczki na świąteczne zakupy… No dobrze, tego ostatniego nie polecamy, zwłaszcza że jak za chwilę pokażemy ciekawy prezent dla bliskiej osoby nie musi kosztować krocie.

Redakcyjne nadzieje roku 2016

Przełom lat to zawsze czas podsumowań i wytyczania celów lub perspektyw na kolejne, nadchodzące dwanaście miesięcy. Dlaczego tak się dzieje, że ludzie lubią robić takie drobiazgowe analizy akurat w takim momencie swojego życia – to zagadnienie pozostawimy psychologom. Nasza redakcja postanowiła poddać się temu nurtowi i dorzucić swoją cegiełkę do serii artykułów o tym, czego oczekujemy w roku 2016 i na co mamy szczególną chrapkę. Chcąc wprowadzić pewną różnorodność, współpracownicy WhatNext.pl dostali dowolność w kwestii kategorii mediów, z jakimi wiążą się ich nadzieje. Mogło to więc być wszystko: od filmów, przez seriale, komiksy czy gry komputerowe. A oto rezultaty ich […]

Od autocenzury do odrzucenia idealizmu Srebrna era komiksu superbohaterskiego

W latach 50-tych wydawcy komiksów już wiedzieli, że Złota Era komiksu superbohaterskiego minęła bezpowrotnie – naiwne historie o nadludziach zostały wyparte przez komiksy przygodowe i westerny, a w mroku Zimnej Wojny miejsce dla siebie znalazły opowieści pełne grozy i przemocy. Wydawało się że bohaterowie pokroju Supermana czy Kapitana Ameryki byli tylko wykwitem sezonowej mody, która chwilę potrwała i już się skończyła i nie powróci. Okazało się, że jest zupełnie na odwrót, a o powrocie nurtu do popularności zaważył specyficzny splot wydarzeń. O powrocie superherosów do gry zaważyło wprowadzenie autocenzury. Psychiatra Fredric Wertham prowadził wtedy kampanię przeciwko negatywnemu wpływowi komiksów na […]

Od Supermana do epoki atomu Złota era komiksu o superbohaterach

Każdy naród potrzebuje swoich legend i mitów, uniwersalnych symboli do których można się odwołać, i które jednoczą. Jak niektórzy sugerują – tam gdzie ich brak wymyśla się własne, skrojone na miarę. Amerykanie mają swój mit Dzikiego Zachodu, ale biorąc pod uwagę ilość niepotrzebnie przelanej krwi czy krzywdy wyrządzone Indianom trudno się dziś do niego odnosić bezkrytycznie. Walka o państwowość to historia wielkiego, młodego narodu, ze swoimi symbolami takimi jak obrona Alamo czy bostońska herbatka, ale te wydarzenia nie do końca zaspokajały potrzebę własnej mitologii. Komiksy takie jak „Marvels” czy „Przyjdź Królestwo” przedstawiają herosów wymyślonych dekady temu właśnie jako nowoczesny mit […]

Zagrajmy w Komiks Czyli słów kilka o domniemanych growych adaptacjach komiksu

Scenariusz gry oparty o fabułę mniej lub bardziej popularnego komiksu dzisiaj nikogo specjalnie nie szokuje. Z tego powodu ciekawym może być fakt cichej wojny pomiędzy elektroniczną rozrywką a obrazkowym medium, toczonej stosunkowo krótko przeszło trzydzieści lat temu.

Atrybuty boga komiksu – Życie i twórczość Osamu Tezuki

Ogromny wzrost popularności mangi w Japonii nie byłby możliwy bez Osamu Tezuki, który przeszedł do historii jako pionier w dziedzinie komiksu. Posługując się nowatorskimi formami opowiadania obrazem, stworzył nowy i unikalny gatunek. Wyznaczył również styl i techniki, jakimi posługują się twórcy mangi do dzisiaj. W literaturze przedmiotu można spotkać się z przekonaniem, że ze względu na swój ogromny talent przejawiający się w umiejętności opowiadania obrazem i słowem w pełni zasłużył na otrzymanie literackiej nagrody Nobla. To właśnie jego śmierć 9 lutego 1989 r. na raka okazała się dla wielu Japończyków ogromnym szokiem. Przez czterdzieści lat pracy Tezuka pozostawał absolutnym idolem całej […]

Profil Mrocznego Rycerza

Kim jest Bruce Wayne – multimilioner i filantrop, znany również jako Batman – obrońca Gotham City, wie każdy, kto choć raz sięgnął po amerykański komiks lub jest na bieżąco z twórczością filmową. Postać Mrocznego Rycerza buduje swoją sławę nieprzerwanie od siedemdziesięciu lat, na stałe wpisując się jako ikona kultury popularnej. Jego obecność rozprzestrzeniła się poza komiks, inspirując wiele produkcji kinowych, telewizyjnych oraz cyfrowej rozrywki, czyli gier komputerowych. I’m BATMAN! Postać Człowieka nietoperza debiutowała na krótko przed wybuchem drugiej wojny światowej, dokładnie w maju 1939 r. na stronach magazynu komiksowego Detective Comics. Za twórców bohatera uważa się Boba Kane’a – dbał on […]

Masamune Shirow i recepta na cyberpunk Sylwetka i przekrój twórczości jednego z ważniejszych autorów mangi

Mówiąc o genezie i założeniach gatunku cyberpunk, nie można przeoczyć niezwykle ciekawej historii japońskiego twórcy komiksów, który dwie dekady temu rozsławił cybernetyczną wizję przyszłości na cały świat, inicjując tym samym masową ekspansję popkultury kraju Kwitnącej Wiśni. Masamune Shirow to jeden z ważniejszych twórców japońskiego komiksu, który przyczynił się w dużej mierze do światowej ekspansji mangi na przestrzeni dwóch ostatnich dekad XX w. Prawdziwe nazwisko mangaki brzmi Ota Masanori. Masamune Shirow to pseudonim artystyczny pochodzący od imienia legendarnego wytwórcy japońskich mieczy Masamune Okazakiego, żyjącego na przełomie XIII i XIV w. Urodzony dnia 23 listopada 1961 r. w mieście Higashinada, będącego częścią obwodu Kobe, już […]