Kategoria: Publicystyka

Hot16Challenge opanowuje internet

Na fali popularności Ice Bucket Challenge powstał Hot 16 Challenge. Czym jest to wyzwanie? To inicjatywa zapoczątkowana przez Solara, która polega na nagraniu 16 wersów za jednym razem pod wybrany przez siebie bit i nominowaniu kolejnych raperów.

Zaginięcie Ethana Cartera Czy naprawdę zasługuje na 9?

Pierwsza gra nowego studia Adriana Chmielarza wzbudza wiele kontrowersji. Począwszy od charyzmatycznego założyciela The Astronauts, skończywszy na zakończeniu całej historii. „Zaginięcie Ethana Cartera” zbiera świetne oceny. Ktoś kto nie śledził procesu powstania gry, może czuć się mile zaskoczony widząc te wszystkie 8 i 9 od polskich jak i zagranicznych serwisów. Czy gra naprawdę jest warta swoich pieniędzy, a co ważniejsze, czy media growe po raz kolejny nie rozdają wysokich ocen na kredyt? Dowiecie się z mojej subiektywnej wyliczanki.

Powrót do Motorhead czyli Blade Runner zostaje kierowcą rajdowym

O przywróceniu do łask gatunku literackiego cyberpunk w świecie elektronicznej rozrywki pisałem niejednokrotnie na łamach świętej pamięci GameFaction, a także obecnego portalu zwanego WhatNext. Innymi słowy, twórcy odwołując się do sprawdzonych wzorców raz wykorzystanych w grach akcji, głównie strzelankach, paradoksalnie wnieśli wiele świeżego powierza do branży od dawna domagającej się sporej dozy innowacji. A co, jeśli powiem wam, że to dopiero początek? Bowiem, jak pokazało niegdyś pewne studio klimat poniekąd kojarzony z Łowcą Androidów lub Ghost In the Shell można z powodzeniem przeszczepić od gier niekoniecznie kojarzonych z wartką akcją, ciętymi dialogami i toną zużytego ołowiu. Aby czytelnik zrozumiał głębszy […]

FIFA 15 dzień przed premierą

Pierwsze wyrwy w trawie już zrobione, koszulki ubłocone, zawyły już nie raz gwizdki sędziów. Sezon piłkarski został rozpoczęty, znów jest czym się emocjonować. Znów polska liga jest rozrywką dla nielicznych wytrwałych z tendencjami masochistycznymi, liga angielska kusi szlagierem co tydzień, a hiszpańska pojedynkiem dwóch potęg z dobijającą do czołówki ambitną drużyną.

Kalendarium filmowych adaptacji komiksów cz. 1

Marvel i DC rozhulali się na dobre – dowiedziono już, że przenoszenie na ekrany kinowe przygód superbohaterów jest niezwykle lukratywnym zajęciem, dlatego też najbliższe kilka lat wypełnią niezwykle smakowite pozycje dla amatorów przygód Batmana, Iron Mana czy tych mniej popularnych herosów. Jesteście ciekawi, czego już wypadałoby zacząć wyczekiwać?

4PM i ja

Dawno nie grałem w żadne gry niezależne. W końcu postanowiłem do nich powrócić i zacząłem od tytułu „4PM”. Mimo wielu minusów, nie zawiodłem się.

Witcher: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon to RPG, o którym marzyłeś od lat

Trzecia część przygód Wiedźmina może być kluczową grą w portfolio CD-Projekt RED. Zwieńczenie trylogii opartej o prozę Sapkowskiego pokaże czy studio wciąż potrafi wpaść na świeże pomysły, czy odgrzeje dwójeczkę w rytm znanych skądinąd słów „bigger, better and more badass”. Fani gier i twórczości Sapkowskiego spoglądają z niekrytymi emocjami, ale i rezerwą w stronę „trójki”, gdyż oczekiwania stawiane przed produkcją CDPR są naprawdę wysokie.

Synowie Anarchii wybierają się na ostatnią przejażdżkę

Dopóki nie wyemitowano szóstego sezonu Sons of Anarchy, wyrecytowałbym tę nazwę obok Breaking Bad, Firefly, House of Cards czy True Detective, czyli grona najlepszych seriali, jakie kiedykolwiek przyszło mi oglądać. Od kiedy jednak „Synowie” zaczęli się coraz bardziej zamieniać w niedorzeczną operę mydlaną, moja miłość do kamizelki ze „Żniwiarzem” stopniowo wygasała. Uwaga na spoilery, niegroźne tym, którzy są z serialem na bieżąco.

Kupiłem Xboxa One i pytam się, dlaczego?

Wydawałoby się, że wraz z wiekiem człowiek nabiera dystansu do różnych spraw. Nie reaguje tak emocjonalnie, byle czym się nie zachwyca i byle czym nie przejmuje. Wreszcie, poświęca energię i czas rzeczom rzeczywiście istotnym i mającym wpływ na jego sytuację, rodzinę, przyszłość. Premiera nowej konsoli z całą pewnością do żadnej z tych kategorii się nie zalicza. A jednak, mimo że chcąc nie chcąc w dorosłość wszedłem ładnych parę lat temu, zamówiłem swój egzemplarz Xboxa One i odliczam dni, godziny i minuty do momentu odebrania sprzętu ze sklepu. Xboxowi One daleko do miana idealnego sprzętu. Do problemów globalnych typu wycofywanie się […]

Gry, na które miałem nie czekać

Wieloletnia znajomość branży, obserwacja trendów, które w niej dominują i umiejętność analizowania tego, co przeczytałem, sprawiają, że jestem w stanie szybko skreślić jakąś grę. Wystarczy, że przeczytałem informację, której istnienie wyklucza się ze spełnieniem kluczowych dla mnie warunków, jakich doszukuję się w produkcjach i przyszłość niektórych hitów na moim komputerze staje pod znakiem zapytania. Żaden system nie jest jednak nieomylny, dlatego poniżej, coby trochę rozliczyć się sam ze sobą, przeczytacie o błędach w moim Matriksie.

Słów kilka o Kill la Kill Czyli wojownicze nastolatki i wyzywające ciuchy z kosmosu w natarciu

Chciałoby się powiedzieć, iż w tym szaleństwie jest metoda. Metoda przejawiająca się w skrupulatnie przeprowadzonym planie utkanym w scenariusz skrywający szerszą ideę. A może autorzy zwyczajnie po kilku głębszych poszli za ciosem, tworząc najbardziej nieprzewidywalną i pokręconą produkcję?

Moje top 10 najbardziej oczekiwanych filmów

Ci z Was, którzy na bieżąco śledzą newsy związane ze światem filmów i seriali, wiedzą, że każdego dnia jesteśmy zasypywani dziesiątkami informacji odnośnie aktualnie kręconych, bądź planowanych, produkcji. Naturalnie, nie da się przewidzieć ze 100% pewnością, który film będzie wartościowy, a który okaże się klapą. Każdy z nas ma jednak jakieś swoje typy – produkcje, na które czeka najbardziej.

Grid Autosport i Ja

Codemasters przeszli samych siebie. W niecały rok po premierze jakże długo oczekiwanej drugiej części GRID wydali kolejną, równie obszerną grę. Zadanie nie było łatwe, gdyż opinie recenzentów a przede wszystkim graczy o Grid 2 były nierówne niczym polski asfalt. Reputacja studia została nadgryziona i trzeba naprawdę silnej karty przetargowej by ją odbudować. Czy jednak produkcja będąca czymś na miarę spin-off’u, wydana wyłącznie na poprzednią generację konsol oraz poczciwego pieca ma szansę wypełnić, to jakże trudne zadanie?

EVOLVE logo, GamesCom 2014, fot. Marta Kałuzińska

[GamesCom 2014] Evolve – czy „Best of…” to nowa jakość w PvP?

Hype na Evolve rósł wykładniczo chociaż sam nie do końca wiedziałem dlaczego. Fakt – na fali miażdżącej popularności gatunku MOBA próba wymyślenia czegoś nowego, nowej wariacji warta jest uwagi, szczególnie kiedy twórcami są specjaliści od sieciowej rozwałki, autorzy Left 4 Dead czyli Turtle Rock Studios. Widziałem prezentację, grałem i na podstawie tego co wyniosłem z GamesComu mogę stwierdzić, że wielu z nas ta gra wyrwie kawałek życia. Zacznijmy od podstaw – Evolve to gra, której trzonem rozgrywki jest asymetryczny PvP, dokładniej – 4 vs 1. Czwórka łowców musi zmierzyć się z jednym „bossem”, który jest oczywiście również prowadzony przez żywego gracza. Celem rozgrywki jest ubicie potwora […]

World of Warshpis, artwork

[GamesCom 2014] Wargaming dopina „trylogię”, czyli co słychać w stoczni

Można pomyśleć, że Wargaming to mistrzowie odgrzewania kotletów. Przecież hej – World of Tanks, Airplanes, i Warships to gra wg dokładnie tej samej zasady, a zmieniają się tylko pojazdy. To prawda, ale każdy kto „World of …” spróbował, wie że to pojazdy są mechaniką i zasadami gry – zmieniając je, otrzymujemy coś naprawdę świeżego, chociaż ze znajomym posmakiem. I tym właśnie jest World of Warships – na początku uśmiechasz się na powitanie ze znajomymi elementami, a gdy się wgryziesz na Twojej twarzy maluje się grymas zaskoczenia spowodowany przez nowe odkrycie. Jak się domyślacie podczas targów GamesCom 2014 miałem przyjemność skosztowania w daniu zwanym World of […]

Beef między Te-Trisem a Kaenem

Narodził się nowy beef na polskiej scenie rapu. Walka między Te-Trisem, a Kaenem się już zaczęła, obaj panowie nagrali dissy, więc teraz trzeba tylko czekać jak się to dalej potoczy. W historii polskiego rapu byliśmy świadkami wielu konfliktów. Niektóre były ciekawe i długie, a inne kończyły się jeszcze zanim zaczęły. Większość dissów jest wulgarna i chodzi w nich głównie o poniżenie drugiej osoby. Artyści używają do tego przekleństw, nawiązań i wielu sytuacji z przeszłości, które są upokarzające dla drugiej strony. Beef między Te-Trisem, a Kaenem zaczął się gdy pierwszy będąc na freestyle’u odniósł się do drugiego i powiedział o nim […]

EA, Konferencja Prasowa

[GamesCom 2014] Relacja z konferencji Electronic Arts

Sposób w jaki zdobyliśmy wejściówki na konferencję Electronic Arts przejdzie do naszej małej legendy. Co prawda mieliśmy umówiony kontakt, który miał nam to ułatwić i byliśmy z nim umówieni na 9:50 (konferencja zaczynała się o 10:00), ale ze względu na to, że Marteł robił się na bóstwo w łazience, między halami GamesComu biegaliśmy jak poparzeni. Spóźnieni na spotkanie w głównym holu mijaliśmy dwie osoby z obsługi stoiska EA, niosące w ręce opaski umożliwiające wejście na konferencje. Na pytanie, czy nie mają ochoty dać nam dwóch z nich, wręczyli je bez większych oporów. Dzięki czemu na konferencji wylądowaliśmy nawet przed startem, mijając wielką kolejkę i znajdując […]

Nostalgia niczym alkohol

– Ahhh, pamiętacie Ocarina of Time? To była dopiero świetna Zelda, nie to samo co dzisiejsze przygody Linka z kulawym pilotem Wii. A słyszeliście o Devil May Cry? Albo raczej DMC: Devil May Cry, hah! Kto wyjaśnia skrót tytułu w tytule gry, co za palanty to wymyśliły! A ten cały Emo Don’te – kto myślał, że to dobry pomysł by zamienić zajebistego Dantego na tego bachora. – Dobra Franek, starczy tej nostalgii. Odstaw tego pada i weź się zachowuj normalnie. Ludzie patrzą, narobisz nam wstydu. – Miłosz, ja Tobie nie przerywałem, OKEJ? Gdzie to ja byłem, a właśnie LOL – […]

[GamesCom 2014] The Evil Within — godzina spędzona z grą

Na dzisiejszym ostat­nim dla mnie po­ka­zie mia­łem szanse za­sma­ko­wać w Evil Wi­thin — ko­lej­nym przed­sta­wi­cielu re­ne­sansu ga­tunku hor­ro­rów na konsolach. Pod­czas przy­dzie­lo­nej nam go­dziny z grą zo­sta­li­śmy rzu­ceni do roz­działu dzie­wią­tego, czyli cał­kiem da­leko. Za­po­znaw­szy się z pod­stawą ob­sługą mo­gli­śmy za­siąść do PS4 lub Xbox One, za­leż­nie od upodobań.

GamesCom — gdzie trudno rozdzielić pracę od zabawy.

To mój czwarty Ga­me­sCom — ni­gdy nie jeź­dzi­łem tu tylko dla za­bawy. Każdy z wy­jaz­dów miał pod­łoże za­wo­dowe, jed­nakże Ga­me­sCom to cu­downe miej­sce, w któ­rym praca prze­nika się z za­bawą tak głę­boko, że cza­sem tra­cisz po­czu­cie kiedy je­steś jesz­cze w pracy, a kiedy na imprezie.

Looking up at the Half-Moon

Anime przyzwyczaiło mnie do tytułów pełnych akcji i braku logiki. Nie jestem może jakimś wielkim znawcą takich seriali, ale nie znam innego tytułu, który opowiadałby tak dobrą i prawdziwą historię, jaką możemy poznać w Looking up at the Half-Moon. Bohaterem jest Yuuichi Ezaki, siedemnastolatek, który trafił do szpitala z powodu zapalenia wątroby. Pobyt w budynku wlecze się niemiłosiernie, przez co młodzieniec nie może usiedzieć na miejscu i często się wymyka, by choć na chwilę wrócić do normalnego życia i pograć chociażby z przyjacielem na konsoli. Pewnego dnia do kliniki przeniesiona zostaje Rika Akiba, rówieśniczka Yuuichiego. Ta natomiast ma wrodzoną wadę serca i większość życia spędziła w […]

Nieśmiertelny Unreal Tournament

Są gry, na które przemijanie czasu nie ma najmniejszego wpływu. Gry tak znakomite, że ich mechanika świata jak i oprawa wizualna nigdy nie ulegną przedawnieniu. Przez mój komputer na przestrzeni ostatnich lat zdołało się przewinąć wiele kart graficznych, procesorów oraz coraz to nowszego oprogramowania, w celu podołania wybujałej fantazji producentów gier. Ale ten jeden tytuł od zawsze był wręcz integralnym elementem mojego dysku twardego niezależnie od ilości dostępnych teraflopów. Unreal Tournament towarzyszy mi od trzynastu lat, wpływając na to jak postrzegam rozwój nie tylko kolejnych generacji strzelanin sieciowych, ale gatunku FPP jako całość.

Marvel Zombies i ja

Do Marvel Zombies podszedłem dość sceptycznie. Motyw zombiaków już dawno mi się przejadł przez masę gier i filmów. Jednak wiedziałem, iż opisywany komiks odniósł sukces wśród fanów Marvela i wielu osobom przypadł do gustu. W trakcie lektury byłem już spokojny o to, że tytuł mi się spodoba. Ukazanie bohaterów Marvela w postaci zombie z pozoru wydawało mi się dziwnym, aczkolwiek oryginalnym pomysłem. Fabuła jednak nie prezentuje się aż tak dobrze. Akcja rozgrywa się w innej rzeczywistości, gdzie znikąd pojawił się wirus, który przemienił herosów w żywe trupy, co doprowadziło do zagłady ludzkości. Pożarli już wszystkich ludzi i teraz próbują przetrwać głód. Już […]

Relacja z pokazu 2K: Evolve i nie tylko

Październik miesiącem sponsorowanym przez 2K Games. Uznany wydawca zorganizował dla polskiej braci dziennikarskiej specjalny pokaz, na którym zaprezentował swój line-up na końcówkę roku. Studio ma się czym pochwalić, więc nie dziwi ich wzmożona aktywność. Co ciekawe, wszystkie gry, które wydadzą w 2014, swoją premierę będą miały właśnie w dziesiątym miesiącu roku. Być może spowodowane jest to faktem, że każdy z tytułów trafiał będzie w nieco inne gusta.

Relacja z poznańskiego Dnia Batmana Człowiek nietoperz świętuje 75’te urodziny

Mimo niemal wylewającego się z nieba żaru opłacało się w piątkowe popołudnie obrać kurs na Uniwersytecką Bibliotekę, mieszczącą się na ul. Ratajczaka w Poznaniu. Powód był jak najbardziej sensowny, albowiem w murach biblioteki przyszło nam świętować urodziny Batmana. Mimo że wydarzenie należało raczej do tych z gatunku kameralnych imprez, to do stolicy Wielkopolski przybyli fani nawet z odległego Krakowa czy Warszawy. Zapewne spytacie a warto było?

Community i ja

Community już od dawna jest uznawany za bardzo dobry serial komediowy. Mimo to, dowiedziałem się o nim niedawno i aż mi wstyd, że dopiero teraz poznaję taką perełkę.

Zmysł stratega w Total Annihilation

Pewnie większość z Was, czytelników portalu WhatNext, zdążyła zauważyć powoli zbliżający się koniec wakacji za oknami. Dla graczy generalnie miniony upalny miesiąc zwiastował tzw. sezon ogórkowy, czyli brak premier nowych tytułów oraz zastój medialny charakterystyczny dla okresu pomiędzy dwoma największymi wydarzeniami w branży – E3 i Games Convention. Taki stan rzeczy na pewno doskwiera wielu miłośnikom elektronicznej rozrywki. Lekarstwem na tą przypadłość może być nadrobienie growych zaległości (jeśli takowe nastąpiły) lub powrót do klasyki, co stanowczo rekomendujemy.   W przeszłości byłem wielkim fanem gier strategicznych, a mówiąc dokładniej RTS’ów, dlatego produkcje z stajni Westwood Studios (Dune II, Dune 2000, Command […]

W czym tkwi sukces Quebonafide?

Niedawno, po premierze teledysku do utworu „Euforia”, który uważam za najlepszy utwór w tym roku, w sieci pojawił się kolejny klip, w którym możemy zobaczyć i usłyszeć Quebonafide. Nie będę opisywał samego utworu, możecie go sami sprawdzić, do czego gorąco zachęcam. Ten kawałek skłonił mnie do rozmyślań dotyczących Quebo. Jeszcze niedawno nie był aż tak znany. Szczerzę mówiąc dowiedziałem się o nim dopiero jakieś 3 miesiące temu, choć wcześniej już słyszałem, że ktoś taki dobrze sobie poradził z nową płytą. Nie interesowałem się nim do czasu aż nagrał z Eripe wspólny album pt. „Płyta roku”. Nawet mi się spodobała ale […]

Spotkania z planszówkami

Poniedziałkowy wieczór. Wszyscy znajomi odpoczywają po pracy, piszą sprawozdania na uczelnie, bądź też zwyczajnie im się nie chce nigdzie ruszyć tyłka. Zastanawiam się co ze sobą zrobić? Wchodzę na Facebooka. Planszówki w Kociej Kołysce? Co to za wydarzenie? O co w tym chodzi? Naprawdę gry za darmo, piwo za piątkę? Z ciekawości i też z nudy poszedłem zobaczyć co się dzieje. I tak od ponad trzech lat większość poniedziałkowych wieczorów spędzam w pubie, grając w gry planszowe.