Nowa gra autorstwa Bruno Cathali i Charlesa Chevalliera „Abyss” zabiera graczy do wodnego królestwa, czyli tytułowej Otchłani, gdzie będą oni mogli walczyć o tron w głębinach oceanu. A droga po koronę z muszli i rafy koralowej nie jest łatwa.

Gra ma tę zaletę, że opanowanie reguł przychodzi szybko, dlatego sugerowany wiek graczy na pudełku: 14+ uważam za mocno przesadzony. Czas rozgrywki to ok. 45 minut, liczba graczy: od 2 do 4. Ilustracje są utrzymane w ciemnej, niebieskiej tonacji adekwatnej do tematyki morskich głębin. Na głównej ścianie pudełka nie ma żadnych napisów tylko zbliżenie na twarz morskiej istoty, która nie wygląda na zadowoloną z życia w królestwie Otchłani.

Natomiast w środku znajduje się plansza, 71 kart eksploracji – w tym 65 kart Sojuszników podzielonych na pięć ras: niebieskie kałamarnice, zielone skorupiaki, czerwone kraby, żółte koniki morskie i różowe meduzy, oraz 6 potworów w postaci otwierającej paszczę mureny, co dla dociekliwych graczy stanowi wskazówkę, że akcja gry dzieje się w klimacie tropikalnym, lub subtropikalnym. Poza tym do dyspozycji mamy 35 kart Lordów, każdy z nich należy do jednej z sześciu gildii: Żołnierzy, Farmerów, Polityków, Magów, Kupców, bądź Ambasadorów, 20 płytek Miejsc, całą masę żetonów Kluczy i 20 żetonów potworów, 1 znacznik zagrożenia, 1 tor zagrożenia, Perły, które pełnią tu rolę środka płatniczego i opakowania do ich trzymania w postaci czarnych nocników, oraz kartki do podliczania punktacji.

 

Celem gry jest zdobycie największej liczby Punktów Wpływu.

PW otrzymujemy za:

– zarekrutowanych Lordów (ilość PW odpowiada liczbie w lewym, górnym rogu);

– przyłączonych sojuszników – najsilniejszych z każdej rasy;

– kontrolowane miejsca zgodnie z algorytmem obliczania PW znajdującym się na dole płytki;

Po rozłożeniu planszy, ustawieniu talii z kartami eksploracji, kartami Lordów i płytkami miejsca awersem do góry, odkryciu sześciu Lordów z wierzchu talii i jednej płytki miejsca, ustawieniu znacznika zagrożenia na pierwszy polu toru zagrożenia, oraz rozdaniu graczom po jednej perle możemy przystąpić do gry.

Tura gracza składa się z trzech etapów.

Pierwszy etap nie jest obowiązkowy, mamy w nim możliwość odkrycia kolejnego Lorda za jedną perłę o ile jest miejsce na Dziedzińcu.

Podczas drugiego etapu gracz ma do wyboru jedną z trzech akcji:

  1. Eksploracja głębin – polega na odkrywaniu kolejnych kart Eksploracji i umieszczaniu ich na najbliższym talii polu na torze eksploracji. Jeśli karta ta jest sojusznikiem to gracz ma obowiązek spytania pozostałych graczy, czy nie chcieliby jej od niego kupić za jedną perłę (dwie jeśli gracz już kupił w tej turze kartę, trzy jeśli kupił już dwie itd.). Jeśli żaden z pozostałych graczy nie będzie zainteresowany zakupem, odkrywający ma prawo do wzięcia karty, co natychmiast kończy jego turę. Jeśli aktywny gracz nie zdecyduje się na kupno żadnej karty to jego tura kończy się w momencie gdy na torze będzie sześć kart. W tym momencie gracz bierze jedną perłę i kartę znajdującą się najdalej talii, oraz umieszcza pozostałe karty na odpowiednich miejscach w Radzie.

Jeśli odkrytą kartą będzie karta potwora to można wybrać, czy chce się z nim walczyć. W wypadku kiedy decydujemy się na walkę automatycznie ją wygrywamy zgarniając rzeczy znajdujące się koło znacznika zagrożenia, co kończy turę. Jeśli się nie zdecydujemy przesuwamy znacznik zagrożenia o jedno oczko w dół i odkrywamy kolejne karty.

  1. Prośba o wsparcie Rady – gracz zabiera wszystkie karty wybranej przez siebie rasy z pola Rady.
  2. Rekrutacja Lorda – aby zdobyć Lorda trzeba oddać parę kart sojuszników, jego koszt widnieje w lewym dolnym rogu: liczba bąbelków określa dokładną ilość różnych ras, największy bąbelek określa rasę, która musi znaleźć się wśród kart sojuszników, a liczba pod spodem to minimalna suma wartości kart sojuszników. Dodatkowo gracz zostawia sobie jednego z najsłabszych sojuszników, nie będzie mógł go wykorzystać, za to zostanie mu on do końca gry i będzie się liczył przy podliczaniu PW.

Ostatni etap to obowiązkowe zdobycie płytki miejsca w momencie, kiedy gracz wejdzie w posiadanie trzech kluczy. Klucze można zdobyć na dwa sposoby: rekrutując Lorda, który ma znaczek klucza w prawym górnym rogu, albo walcząc z potworem.

Niektórzy Lordowie oprócz tego, że są warci kilka PW, posiadają specjalne zdolności o których możemy się dowiedzieć patrząc na dół karty danego Lorda.

Koniec gry następuje, kiedy któryś z graczy zarekrutuje swojego siódmego Lorda, lub kiedy po uzupełnieniu Dziedzińca zostaną puste miejsca.

Zaszczytny tytuł Króla Otchłani zdobywa gracz z największą liczbą Punktów Wpływu.

Jak widać gra nie jest specjalnie skomplikowana, więc pojęcie reguł nie powinno sprawić większych trudności. Największą jej wadą jest to, że rozgrywka szybko staje się nużąca, po rozegraniu jednej partii nie przychodzi ochota na kolejne. Autorzy wykorzystali sprawdzone elementy mechaniki nie dodając nic, co sprawiłoby, że „Abyss” wybiłaby się ponad przeciętność.  Jest to gra poprawna z bardzo ładnymi ilustracjami, co pozostawia pewien niedosyt. 

Gra jest do nabycia na www.planszoweczka.pl za 149 zł.

promocja