Sekcja: Gry

Recenzja gry Metro Redux

 Najczęstszą odpowiedzią na pytanie: „Czego oczekujesz od ósmej generacji konsol?” jest zapewne: „Nowych, lepszych gier”. Jak na ironię, developerzy zasypują graczy masą odświeżonych tytułów z poprzedniej generacji. Nie jestem fanem takich praktyk. Metro Redux udowadnia jednak, że można zrobić remaster, który nie jest zwykłym skokiem na kasę graczy, a czymś, co pozwala na nowo odkryć znaną już grę.

Recenzja gry The Last of Us Remastered

„The Last of Us to jedna z najlepszych gier poprzedniej generacji konsol.” Co do prawdziwości takiego stwierdzenia nie można mieć wątpliwości. Czy to jednak wystarczający powód do tego, aby nieco ponad rok po premierze wydawać reedycję Remastered na PS4? Warto się nad tym zastanowić.

Zwiedzenie każdego zakątka No Man’s Sky zajmie Ci jedyne… ...5 miliardów lat

Studio Hello Games szykuje graczom żądnym eksploracji naprawdę smakowity kąsek – ich najnowsza produkcja, No Man’s Sky, wyróżnia się z całego morza sandboxów tym, że tereny, które zostaną nam w niej udostępnione do zwiedzania, są wytwarzane losowo. Odpowiedzialnym za to jest tak zwany system proceduralnej generacji, który na podstawie nieprawdopodobnie wielkiej liczby parametrów, dotyczących tak flory i fauny na pojedynczej planecie jak i całych konfiguracji gwiezdnych, wczytuje za każdym razem kompletnie odmienny świat.

Nostalgia niczym alkohol

– Ahhh, pamiętacie Ocarina of Time? To była dopiero świetna Zelda, nie to samo co dzisiejsze przygody Linka z kulawym pilotem Wii. A słyszeliście o Devil May Cry? Albo raczej DMC: Devil May Cry, hah! Kto wyjaśnia skrót tytułu w tytule gry, co za palanty to wymyśliły! A ten cały Emo Don’te – kto myślał, że to dobry pomysł by zamienić zajebistego Dantego na tego bachora. – Dobra Franek, starczy tej nostalgii. Odstaw tego pada i weź się zachowuj normalnie. Ludzie patrzą, narobisz nam wstydu. – Miłosz, ja Tobie nie przerywałem, OKEJ? Gdzie to ja byłem, a właśnie LOL – […]

Nieśmiertelny Unreal Tournament

Są gry, na które przemijanie czasu nie ma najmniejszego wpływu. Gry tak znakomite, że ich mechanika świata jak i oprawa wizualna nigdy nie ulegną przedawnieniu. Przez mój komputer na przestrzeni ostatnich lat zdołało się przewinąć wiele kart graficznych, procesorów oraz coraz to nowszego oprogramowania, w celu podołania wybujałej fantazji producentów gier. Ale ten jeden tytuł od zawsze był wręcz integralnym elementem mojego dysku twardego niezależnie od ilości dostępnych teraflopów. Unreal Tournament towarzyszy mi od trzynastu lat, wpływając na to jak postrzegam rozwój nie tylko kolejnych generacji strzelanin sieciowych, ale gatunku FPP jako całość.

Relacja z pokazu 2K: Evolve i nie tylko

Październik miesiącem sponsorowanym przez 2K Games. Uznany wydawca zorganizował dla polskiej braci dziennikarskiej specjalny pokaz, na którym zaprezentował swój line-up na końcówkę roku. Studio ma się czym pochwalić, więc nie dziwi ich wzmożona aktywność. Co ciekawe, wszystkie gry, które wydadzą w 2014, swoją premierę będą miały właśnie w dziesiątym miesiącu roku. Być może spowodowane jest to faktem, że każdy z tytułów trafiał będzie w nieco inne gusta.

Zmysł stratega w Total Annihilation

Pewnie większość z Was, czytelników portalu WhatNext, zdążyła zauważyć powoli zbliżający się koniec wakacji za oknami. Dla graczy generalnie miniony upalny miesiąc zwiastował tzw. sezon ogórkowy, czyli brak premier nowych tytułów oraz zastój medialny charakterystyczny dla okresu pomiędzy dwoma największymi wydarzeniami w branży – E3 i Games Convention. Taki stan rzeczy na pewno doskwiera wielu miłośnikom elektronicznej rozrywki. Lekarstwem na tą przypadłość może być nadrobienie growych zaległości (jeśli takowe nastąpiły) lub powrót do klasyki, co stanowczo rekomendujemy.   W przeszłości byłem wielkim fanem gier strategicznych, a mówiąc dokładniej RTS’ów, dlatego produkcje z stajni Westwood Studios (Dune II, Dune 2000, Command […]

Recenzja gry Secret Files: Tunguska

Staroszkolne przygodówki point and click są już gatunkiem nieco wymarłym. Produkcji tego typu na świecie ukazuje się coraz mniej, a każda premiera dla ich miłośników jest czymś szczególnym. Jednakże Secret Files: Tunguska udowadnia, że dla takich produkcji jest jeszcze miejsce. Znajdzie się ono na sprzętach z ekranami dotykowymi, a w szczególności na tabletach.

Recenzja gry Ratchet & Clank Trilogy

Kiedy usłyszałem o Ratchet & Clank Trilogy zaczęły targać mną sprzeczne emocje. Pozytywne i negatywne odczucia towarzyszyły też przez cały czas, jaki spędziłem z tym tytułem. Jeżeli chcecie poczuć choć odrobinę tej karuzeli doznań, zapraszam do dalszej lektury.

Powrót na ulice Need for Speed Underground 2

Nieważne ile lat upłynęło od ostatniej rozgrywki lub jak stary jest dany tytuł, to właśnie do gier z gatunku wyścigów samochodowych powracam najchętniej. Dlatego myślę, że gry wyścigowe z wiekiem nabierają jeszcze większej wartości. Co więcej, każdy tytuł prezentuje unikalne podejście do tego samego dobrze znanego tematu, przez co dosłownie musimy się wgryźć w mechanikę rozgrywki, poznać od podstaw model jazdy niezależnie od jego stopnia złożoności i przywiązania do odwzorowania rzeczywistości. Wieki temu pewien mądry filozof wygłaszając słynne słowa panta rhei nie przypuszczał zapewne, że jego koncepcję można z powodzeniem wykorzystać na torze wyścigowym. Każdą trasę niezależnie ile razy przejedziemy, […]

Recenzja gry Transformers: Rise of the Dark Spark

Wejście Transformersów w świat filmów i gier komputerowych nie można zaliczyć do spektakularnie udanych. Obie formy poznały się ze średnimi opiniami ze strony krytyków. Gry jednak zaczęły stawać się coraz lepsze, dopóki zlecenie na Rise of the Dark Spark nie trafiło do studia Edge of Reality. Tutaj seria znów zeszła na dno.

Recenzja gry Spintires

Błoto: 1. «rozmokła ziemia, tworząca gęstą, lepką masę», 2. «obszar grząski, zarosły trzciną, trawą itp.». Tak wygląda definicja ze słownika PWN. Błoto, czyli właściwie nic ciekawego, wręcz przeciwnie, kojarzy się z czymś nieczystym, brudem, nieprzyjemnościami. A tymczasem okazało się, że błoto może być również obiektem fascynacji. Całkiem zaawansowanej i obejmującej spore grono ludzi. Bo jak wytłumaczyć inaczej niż przez fascynację fenomen Spintires? Gry, wydawałoby się, niesamowicie niszowej, która jednak została sfinansowana dzięki Kickstarterowi.

Recenzja gry Men of War: Assault Squad 2

Mimo tego, że mój kontakt z serią Men of War do tej pory nigdy się nie odbył, uznałem, że jestem osobą godną do napisania tej recenzji z tego względu, że swoje w Company of Heroes (tak jeden, jak i dwa), czyli grach – w moich oczach – bliźniaczo podobnych, przegrałem. Naiwnie założyłem, że doświadczenie zdobyte przy moim obcowaniu z serią Relic Entertainment sprawi, że do Men of War: Assault Squad 2 będę przystępował jako weteran, co to niejednym czołgiem już jeździł, z niejednego kaemu pruł i wszelakie ziemie zwiedził. Jak bardzo się myliłem, przekonacie się przy czytaniu poniższych akapitów. W […]

Nie zapomniał wół jak cielęciem był!

Unreal Tournament, lat kilka temu… Mam ja kilku znajomych z lat szalonej młodości, którzy po dziś dzień nie czują się jeszcze zbyt starzy żeby czasem pogrywać na pececie czy konsoli. Ja wiem, starzy grają tak jak i młodzi grają i nic w tym dziwnego, a nawet nic nikomu do tego, ale lubię sobie wykorzystywać ten retoryczny zwrot, jakim jest wspominanie, a czasem też piętnowanie wieku. Wiecie, stary człowiek i może. No, także grają ci moi znajomi, jako i ja gram. Mało tego, czasem jak uda nam się jakoś zgadać, na piwie czy w jakiś mniej inwazyjny sposób, to wspominamy sobie […]

R-Kaid-R to marzenie każdego weterana gier wideo

R-Kaid-R to sprzęt stworzony ekskluzywnie dla wszystkich graczy, których korzenie zagrzebane są głęboko w przeszłości. Ta przenośna konsola jest wykonana ręcznie z najlepszego drewna. Jej design przypomina stary kineskopowy telewizor połączony z przyciskami rodem z automatów. Całość po złożeniu przywodzi na myśl eleganckie pudełko na cygara przyciągając wzrok dosłownie wszystkich. R-Kaid-R wyposażony jest w ekran o wielkości 8 cali, wbudowane głośniki, port USB, wejście na karty SD i wejście na standardowe słuchawki z mini jackiem. Będzie można na niej zagrać w gry pochodzące z takich konsol jak: MAME Neo Geo PC Engine / Turbo Grafx 16 Playstation 1 Atari 2800 Game […]

Recenzja gry Sniper Elite III: Afrika

Motyw II Wojny Światowej skutecznie zdominował w czerwcu rynek gier akcji. Niestety, nie powrócił on we wielkim stylu. Potwierdza to Enemy Front, który okazał się mocnym niewypałem oraz Sniper Elite III: Afrika, o którym również nie mogę powiedzieć za wiele dobrego.

Recenzja gry Enemy Front

City Interactive od zawsze było dla mnie firmą, która robi gry słabe lub średnie. Jednak nazwa ta kojarzyła mi się wówczas raczej z tytułami z kiosków za 20zł, gdzie stosunek cena/jakość podciągał ocenę końcową o kilka oczek. Mamy rok 2014. City Interactive to teraz CI Games i ze zmianą nazwy, o dziwo, nie przyszły zmiany wewnątrz.  

Współczesna Gra o Tron: Kasa kontra Gracze

Kroogah: Ja siedzę sobie tu z Mono i robimy taką małą retrospekcję poprzedniej generacji. Jak granie oraz oczywiście gry się zmieniły, czy na dobre, czy też na złe. Czy ten upragniony dostęp do Internetu przyniósł nam więcej korzyści, czy też ograniczył nas i zawiódł? Według mnie, o ile przejście z ery PS1 do PS2 było w każdym stopniu pozytywne, tutaj mam sporo mieszanych opinii, co mnie smuci i niepokoi, gdy spoglądam na nadciągającą generację. A więc zacznijmy prosto – dostęp do sieci w konsolach. Jakie masz zdanie na ten temat, Mono? Monobloss: Patrząc pod kątem marki PlayStation to usługi sieciowe […]

Recenzja Final Fantasy XIV: Realm Reborn (PS4)

Początkowo, premiera Final Fantasy XIV zakończyła się porażką. Square Enix było w ogromnych tarapatach i musieli oni wyłączyć grę na dobre. Po kilku latach od tego incydentu, na rynek trafiło Final Fantasy XIV: Realm Reborn. Tytuł, który naprawił złe imię firmy i przyciągnął masę graczy okazując się ogromnym sukcesem. Dzisiaj przygotowałem dla was recenzję tej gry w wersji na konsole PlayStation 4. Realm Reborn pojawiło się na PC i PS3 już w tamtym roku, ale producenci postanowili wykorzystać nowy sprzęt od Sony i wydać produkcję równie na nim. Oczywiście wszyscy gracze, którzy już wcześniej stworzyli swojego bohatera, mogli bez problemu […]

Recenzja gry Ultra Street Fighter IV

Fani bijatyk przez ostatnie dwa lata mieli naprawdę ciężko. Mniej sucho było i jest na Saharze, a jedyną oazą, która na szczęście nie okazała się fatamorganą była Persona 4 Arena. Nowa generacja bijatyk zaledwie się rozkręca z Killer Instinct oraz z nadchodzącymi Mortal Kombat X i Guilty Gear Xrd.

Alpha Destiny – Grało się świetnie!

Nie oszukujmy się, gry z gatunku FPS stały się nudne i wszystkie nowe produkcje kopiują ile wlezie ze starych znanych już mechanizmów rozgrywki nie dodając kompletnie nic ciekawego od siebie. W przypadku Destiny nie można mówić o innowacji, ale o kroku w dobrą stronę. Ten krok został postawiony już wcześniej przez Borderlands, które niestety w moich oczach przestało się rozwijać po pierwszej odsłonie serii. Ale to norma. Twórcy Borderlands zaryzykowali, wydawca przepuścił pomysł, wszystko pięknie się sprzedało, a teraz pora klepać kolejne części na starym schemacie, aby zarobić swoje… Destiny to naturalna ewolucja Borderlands i robi mnóstwo rzeczy dużo lepiej. […]

Czas na Steam Summer Sale 2014! [news aktualizowany]

Jedni – ci bogatsi – wypatrują tego dnia z utęsknieniem, aby móc napełnić swoją biblioteczkę tytułami, w które prawdopodobnie nie zagrają, ale które cieszą się pozytywną opinią. Inni, którym z trudem przychodzi wygrzebanie z portfela kilkudziesięciu euro, rozpatrują dwie możliwości: albo będę głodował w ciągu najbliższych kilkunastu dni, albo z boku poobserwuję sobie te igrzyska urodzaju. Nie mniej jednak, odsetek szczęśliwych internautów podniesie się drastycznie już za kilka godzin, bo oto dobroczyńca Gabe Newell rusza na polowanie po nasze zielone. Tak, to właśnie dzisiaj rozpoczyna się trwająca do końca miesiąca rzeź przeprowadzona na naszych kartach kredytowych, po której jednak większość […]

Powrót do przeszłości – sequele i rebooty starych gier skazane na porażkę?

Monobloss: Zaczynając swoją przygodę z grami czy też filmami, każdy z nas powoli wyrabia sobie opinię na temat całego gatunku. Wszyscy z pewnością pamiętacie swoje pierwsze gry i niewyobrażalną frajdę, jaką sprawiało ogrywanie wybranego tytułu zapominając o bożym świecie. Jednak czas przemija, wszyscy się starzejemy a jednak nasze opinie i wyobrażenia pozostają daleko w przeszłości. Nostalgia, bo z takim zjawiskiem właśnie mamy do czynienia, często zmienia wizję rzeczywistości na korzyść emocji i doznań z czasów naszej niewinnej młodości. Wszyscy uwielbiamy wspominać dawne czasy i przy tym narzekać jak to dzisiaj jest beznadziejnie. A teraz pora zastanowić się ile jest w tym […]

Zbieramy do kupy – zakończenie E3 dla Redów Wiedźmin III Dziki gon na E3

Jako, że rozpoczął się mundial, zakończyło E3, na jednej imprezie Polski na szczęście nie ma za to na drugiej była, co na prawdę może napawać radością dlatego podsumujmy absolutnie nieobiektywnie to co się wydarzyło na E3 i czego więcej się dowiedzieliśmy w kwestii nadchodzącego Dzikiego Gonu. CDPRed zaczęło z mocnym przytupem na konferencji Microsoftu, gdzie zaprezentowano już pełnokrwisty(dosłownie) gameplay, który miał udowodnić, że zapowiedzi dotyczące anonsowanych zmian nie są pustosłowiem i można zaufać Redom. Jak zwykle trailer został starannie wybrany tak, żeby zaprezentować maksimum możliwości przy najkrótszym możliwym czasie. Z samego pokazu gry widać, że świat jest otwarty, odrzucono sztuczne […]

Rok, w którym zatrzymała się branża gier wideo

Rok 2014 miał być krokiem naprzód dla gier wideo. Wraz z nadejściem następnej generacji konsol, mieliśmy pójść w stronę nowych, przełomowych technologii. Na półkach miało widnieć czyste złoto. Niestety, obietnice jak w przypadku polityki poszły sobie inną drogą, a konsumenci zostali z niczym. Jak zwykle staliśmy się ofiarami marketingu.

Recenzja gry The Amazing Spider-man 2

Pisałem przy okazji recenzji filmu o tym samym tytule, że dostarcza on najlepszych do tej pory wrażeń, jeżeli chodzi o bujanie się na pajęczynach po Nowym Jorku. Jeżeli film pokazał to tak dobrze, to być może gra jeszcze to przebije? Tak myślałem chwilę przed odpaleniem The Amazing Spider-man 2. Moje nadzieje okazały się jednak płonne. Po zagraniu absolutnie zdania nie zmieniłem.

Ethan znalazł się wśród pikseli (relacja z Pixel Heaven 2014)

Po raz kolejny miłośnicy oldschoolowych komputerów, konsol i gier wideo spotkali się w dniach w Warszawie, na imprezie Pixel Heaven. W dniach 31 maja – 1 czerwca, na miejscu, poza wszechobecnym czarem starych sprzętów do grania, można było m.in. posłuchać wspomnień pionierów polskiej prasy okołogrowej, a także zobaczyć po raz pierwszy w akcji nową grę Adriana Chmielarza – „The Vanishing of Ethan Carter”. Tegoroczna edycja imprezy odbyła się w nowym, większym miejscu – klubie 1500m2 do wynajęcia. Przenosiny okazały się bardzo dobrą decyzją, ponieważ lokal i tak całkowicie się zapewnił. Teren imprezy podzielono na dwie strefy tematyczne – Retro Stories […]

Technologia rusza naprzód, a gry stoją w miejscu… Gdzie podziała się kreatywność?

Monobloss: Czas pędzi naprzód, wszystko co stare idzie w niepamięć… Prawda? Otóż nie. Czas pędzi nieubłaganie, technologia staje się coraz bardziej zaawansowana, a nam żyję się lepiej. Przeszłość jednak jest czymś, do czego lubimy wracać, szczególnie w przypadku gier wideo. Dlaczego tak jest? To proste, im bardziej zaawansowane platformy trafiają na rynek, tym więcej pieniędzy kosztuje produkcja gier. Im więcej pieniędzy kosztuje produkcja gier, tym mniej wydawców chce podejmować ryzyko stworzenia czegoś oryginalnego bez gwarancji sporego zarobku. To błędne koło powstało, dlatego, że wszyscy skupiają się teraz na oprawie graficznej. Gry robią się coraz łatwiejsze, ale niestety przez to bywają […]

Zakłamanie rzeczywistości na przykładzie Gorky 17

Każdy z nas miał wyjątkową grę, która nie dawała nam spokoju – siedziałeś w Kościele, a w głowie nie były Ci kazania i zakonnice, lecz rozmyślanie nad sposobem na pokonanie bossa, który skutecznie zablokował Ci drogę do dalszych etapów. Gdy stałeś w kolejce do sklepu łapałeś się na tym, że zupełnie nie wiesz, co masz kupić, bo Twój umysł zaprzątnęły myśli o pozornej złożoności fabularnej TEJ gry, o losach swoich bohaterów i czyhających na nich niebezpieczeństwach. Jak każde dziecko w dzieciństwie miałem czas na zabawę, na kolegów i koleżanki, nieco później na szkołę, lecz rozrastającą się aż do dnia dzisiejszego […]

Recenzja gry Dead Nation

Dead Nation na Vitę to w skrócie gorszej jakości kopia wersji z PS3. Dostajemy dokładnie to samo, ale gra traci na jakości oprawy graficznej. Jeżeli graliście już w ten tytuł na PS4, to odradzam jego zakup. Wersja na najnowszą konsolę Sony została usprawniona, a odpowiednik na Vitę to przestarzała kalka z PS3. Jeżeli jednak możecie pobrać tą grę dzięki funkcji cross-buy, to oczywiście nie ma się nad czym zastanawiać, bo strzelanie do zombie w podróży może naprawdę umilić nam czas. Tytuł ten już w czasach PlayStation 3 cierpiał na dolegliwości związane ze średnim systemem celowania, zbyt ciemnymi lokacjami itp. Jeżeli […]

Jedi Academy, czyli dzięki ci LucasArts!

Ostatnio wszystkich nas zmroziła wieść o zamknięciu LucasArts. O tak, zły Disney postawił pierwszy krok na drodze do kaczorodonaldyzacji uniwersum Gwiezdnych Wojen przez strzelenie w głowę z bliskiej odległości ostatnim strażnikom równowagi mocy w świecie gier wideo. To tak słowem wstępu. W sumie śmierć LucasArts to dla branży coś, jak ścięcie Neda Starka w „Grze o Tron”. To pozbycie się ostatniego sprawiedliwego, ostatniej nadziei. Teraz, tak samo jak tocząca się po bruku głowa Lorda Eddarda dla miłośników Pieśni Lodu i Ognia, ze zwłok LA zwiastował będzie nadejście długiej i srogiej zimy dla fanów Gwiezdnych Wojen. Serio? Otóż nie, bowiem coś […]

Słów kilka o Dragon Age 1 i 2

Niebawem przyjdzie nam zagrać w Dragon Age: Inquisition, grę mającą być ukoronowaniem lubianej przez wielu graczy, w tym i mnie, trylogii od BioWare. Nim jednak napiszę, a Wy przeczytacie zapowiedź gry, a następnie recenzje by na jej podstawie zagrać, lub nie, w nowego Dragon Age`a, poczytajmy sobie o tym, co można miło wspominać z poprzednich części, a co należy z bagażu doświadczeń, jakie nam zaoferowały wyrzucić oraz pozostawić na cmentarzu partactwa. Zastanawiałem się ostatnio nad konsekwencjami przełożenia premiery trzeciego Wiedźmina. Nie globalnie, ale tak z osobistej perspektywy fana zarówno gry bądź gier, jak i książkowych pierwowzorów. Co mnie zresztą boli najbardziej, to konsekwencje […]