Sekcja: Publicystyka

Zakłamanie rzeczywistości na przykładzie Gorky 17

Każdy z nas miał wyjątkową grę, która nie dawała nam spokoju – siedziałeś w Kościele, a w głowie nie były Ci kazania i zakonnice, lecz rozmyślanie nad sposobem na pokonanie bossa, który skutecznie zablokował Ci drogę do dalszych etapów. Gdy stałeś w kolejce do sklepu łapałeś się na tym, że zupełnie nie wiesz, co masz kupić, bo Twój umysł zaprzątnęły myśli o pozornej złożoności fabularnej TEJ gry, o losach swoich bohaterów i czyhających na nich niebezpieczeństwach. Jak każde dziecko w dzieciństwie miałem czas na zabawę, na kolegów i koleżanki, nieco później na szkołę, lecz rozrastającą się aż do dnia dzisiejszego […]

Co dalej z Xbox One?

Ósma generacja konsol na naszym rodzimym rynku nie przedstawia zbyt ciekawych perspektyw. Z trzech graczy póki co, obecne jest tylko Sony, niepodzielnie rządząc i dyktując warunki. Nintendo jest, ale jakby go nie było a Microsoft dopiero przymierza się do desantu na pole bitwy już zdominowane przez wroga. Akt samobójczy? Przyjrzyjmy się bliżej temu, co prezentuje sobą Xbox One oraz jakie mogą być rokowania względem tej platformy. Fakt, iż gigant z Redmond w ogóle „bawi się” w przemysł rozrywki elektronicznej jest raczej wynikiem przypadku aniżeli przemyślanej strategii biznesowej. Bill Gates nigdy nie był zainteresowany dodatkowymi inwestycjami w tym sektorze. Jednak na […]

Jedi Academy, czyli dzięki ci LucasArts!

Ostatnio wszystkich nas zmroziła wieść o zamknięciu LucasArts. O tak, zły Disney postawił pierwszy krok na drodze do kaczorodonaldyzacji uniwersum Gwiezdnych Wojen przez strzelenie w głowę z bliskiej odległości ostatnim strażnikom równowagi mocy w świecie gier wideo. To tak słowem wstępu. W sumie śmierć LucasArts to dla branży coś, jak ścięcie Neda Starka w „Grze o Tron”. To pozbycie się ostatniego sprawiedliwego, ostatniej nadziei. Teraz, tak samo jak tocząca się po bruku głowa Lorda Eddarda dla miłośników Pieśni Lodu i Ognia, ze zwłok LA zwiastował będzie nadejście długiej i srogiej zimy dla fanów Gwiezdnych Wojen. Serio? Otóż nie, bowiem coś […]

Słów kilka o Dragon Age 1 i 2

Niebawem przyjdzie nam zagrać w Dragon Age: Inquisition, grę mającą być ukoronowaniem lubianej przez wielu graczy, w tym i mnie, trylogii od BioWare. Nim jednak napiszę, a Wy przeczytacie zapowiedź gry, a następnie recenzje by na jej podstawie zagrać, lub nie, w nowego Dragon Age`a, poczytajmy sobie o tym, co można miło wspominać z poprzednich części, a co należy z bagażu doświadczeń, jakie nam zaoferowały wyrzucić oraz pozostawić na cmentarzu partactwa. Zastanawiałem się ostatnio nad konsekwencjami przełożenia premiery trzeciego Wiedźmina. Nie globalnie, ale tak z osobistej perspektywy fana zarówno gry bądź gier, jak i książkowych pierwowzorów. Co mnie zresztą boli najbardziej, to konsekwencje […]

Atrybuty boga komiksu – Życie i twórczość Osamu Tezuki

Ogromny wzrost popularności mangi w Japonii nie byłby możliwy bez Osamu Tezuki, który przeszedł do historii jako pionier w dziedzinie komiksu. Posługując się nowatorskimi formami opowiadania obrazem, stworzył nowy i unikalny gatunek. Wyznaczył również styl i techniki, jakimi posługują się twórcy mangi do dzisiaj. W literaturze przedmiotu można spotkać się z przekonaniem, że ze względu na swój ogromny talent przejawiający się w umiejętności opowiadania obrazem i słowem w pełni zasłużył na otrzymanie literackiej nagrody Nobla. To właśnie jego śmierć 9 lutego 1989 r. na raka okazała się dla wielu Japończyków ogromnym szokiem. Przez czterdzieści lat pracy Tezuka pozostawał absolutnym idolem całej […]

Wywiad z Mikołajem Rybackim z Percivala

Twórczość folkowego Percivala i jego metalowego „brata” Percivala Schuttenbacha to powoli jazda obowiązkowa każdego, kto interesuje się polską kulturą. Współtwórcy sukcesu Równonocy Donatana, a w przyszłości zapewne również Wiedźmina 3 od CD Projekt Red koncertują, wydają płyty i zdobywają coraz większą popularność. Lider zespołu, Mikołaj Rybacki opowiedział nam o pracy nad muzyką do gry, ale też o życiu zespołu. What Next: Jak doszło do współpracy pomiędzy Wami a CD Projekt RED? Czy oni sami wyszli z propozycją? Mikołaj Rybacki/Percival: Tak, sami się do nas zwrócili, co nas bardzo ucieszyło. Wcześniej nie myśleliśmy nawet o tym, aby zabiegać o taką współpracę. […]

Profil Mrocznego Rycerza

Kim jest Bruce Wayne – multimilioner i filantrop, znany również jako Batman – obrońca Gotham City, wie każdy, kto choć raz sięgnął po amerykański komiks lub jest na bieżąco z twórczością filmową. Postać Mrocznego Rycerza buduje swoją sławę nieprzerwanie od siedemdziesięciu lat, na stałe wpisując się jako ikona kultury popularnej. Jego obecność rozprzestrzeniła się poza komiks, inspirując wiele produkcji kinowych, telewizyjnych oraz cyfrowej rozrywki, czyli gier komputerowych. I’m BATMAN! Postać Człowieka nietoperza debiutowała na krótko przed wybuchem drugiej wojny światowej, dokładnie w maju 1939 r. na stronach magazynu komiksowego Detective Comics. Za twórców bohatera uważa się Boba Kane’a – dbał on […]

Relacja z konferencji ASRock

W Katowicach 9 maja, na dwa dni przed premierą nowej serii płyt głównych ASRocka odbyła się konferencja, na której przedstawiono zarówno modele mające się w niej znaleźć jak i dedykowane im procesory marki Intel. Co ciekawego przyniesie “dziewiąta” seria?   W 9 series “Super Alloy” ASRock, wedle własnych słów, postawił na jakość wykonania. I trzeba przyznać, że wyszło im to całkiem nieźle. Znajdziemy w niej ulepszone dławiki, układy zasilania Dual Stack MOSFET i TI NexFET oraz polimerowe kondensatory Platinum Caps. Wszystkie te zmiany mają na celu zwiększenie efektywności układu zasilania oraz polepszenie bezawaryjności płyt. Chcąc spełnić oczekiwania również tych najbardziej […]

Masamune Shirow i recepta na cyberpunk Sylwetka i przekrój twórczości jednego z ważniejszych autorów mangi

Mówiąc o genezie i założeniach gatunku cyberpunk, nie można przeoczyć niezwykle ciekawej historii japońskiego twórcy komiksów, który dwie dekady temu rozsławił cybernetyczną wizję przyszłości na cały świat, inicjując tym samym masową ekspansję popkultury kraju Kwitnącej Wiśni. Masamune Shirow to jeden z ważniejszych twórców japońskiego komiksu, który przyczynił się w dużej mierze do światowej ekspansji mangi na przestrzeni dwóch ostatnich dekad XX w. Prawdziwe nazwisko mangaki brzmi Ota Masanori. Masamune Shirow to pseudonim artystyczny pochodzący od imienia legendarnego wytwórcy japońskich mieczy Masamune Okazakiego, żyjącego na przełomie XIII i XIV w. Urodzony dnia 23 listopada 1961 r. w mieście Higashinada, będącego częścią obwodu Kobe, już […]

Wtórne wstrząsy, czyli powrót do Quake II

Już dawno rozglądałem się za własnym komputerem mobilnym, szerzej rozumianym laptopem. Maszyną solidną, wytrzymałą i z całą pewnością nieprądożerną. Taki automat do pisania i przeglądania Internetu niezależnie od miejsca położenia moich czterech liter wygodnie spoczywających przed niewielkim, ale wystarczającym ekranem. Celeron 1.8 GHz i 1 GB RAMu to konfiguracja sprzętu, jaką dziś odkrywa się wyłącznie na wykopaliskach archeologicznych, choć do zadań biurowych sprawdza się idealnie. Ale czy tylko do tego? Korzystając w wolnej chwili postanowiłem wydobyć na światło dzienne skrzętnie ukryte pudło zawierające zabezpieczone z należytą pieczołowitością „gry klasyczne”. Nie poświęcając więcej czasu na zbędne przemyślenia i rozważania podjąłem błyskawiczną decyzję, po […]

Red Faction czyli niech żyje rewolucja!

W roku 2001 THQ, dzisiaj firma wyprzedana, rozprzedana i w ogóle gryząca ziemię, wypuściła na świat jedną z najoryginalniejszych strzelanek w historii. Red Faction – bo o niej mowa, szybko zdobyła serca wielu graczy, a to za sprawą w pewnym stopniu rewolucyjnego silnika odpowiedzialnego za zniszczenia otoczenia oraz, co tu dużo pisać, świetnej mechaniki rozgrywki. W Red Faction po prostu wszystko grało, wszystkie elementy do siebie pasowały i choć trudno uznać, iż była to gra wybitna, najlepsza na świecie, że była samym miodem, zdecydowanie zapisała się w historii gier literkami ze stali szlachetnej. Jeszcze nie złoto, ale już nieźle. Zresztą, pierwsze […]

Droga do wirtualnej rzeczywistości

Ostatnio bardzo głośno zrobiło się na temat urządzeń, które chcą umożliwić nam podróż prosto do świata gier wideo. Bardziej ambitni producenci oferują nawet przechadzkę po Marsie. Wszystko to brzmi bardzo kosmicznie, ale z fantazji zaczyna przeradzać się w fakt. Chodzi tutaj o „VR Headset„, czyli swego rodzaju ustrojstwo wyposażone w dwa mniejsze ekrany, które dzięki świetnej optyce stwarzają iluzję uczestniczenia w wydarzeniach w wirtualnym świecie.  Zastanówmy się nad tym, dlaczego waśnie teraz taki sprzęt wychodzi na światło dzienne, i jakie problemy przezwyciężyć będzie musiała ta technologia, aby trafić na masowy rynek, gdzie wybrednych konsumentów z pewnością nie brak. Zacznijmy od […]

Nie zostawiajcie szczęścia niebiosom

Właściwie nie wiem czemu kilkanaście lat temu pokochałem Nintendo. Może to ci bohaterowie, charakterystyczni i ponadczasowi. Może to perfekcja, z jaką firma z Kioto tworzy gry. Może te i jeszcze kilka rzeczy naraz. Nie to jest jednak tematem tego tekstu. Wielkie N znajduje się obecnie w bardzo trudnej sytuacji i zdaje się nie bardzo wiedzieć, jak z niej wyjść. Jeszcze kilka lat temu osiągała rekordy sprzedaży i przychodu, święciła triumfy, a jej blask objawiał się w pełnej krasie. Dziś coraz ciężej wypracować zysk, a gracze powoli czują się zniechęceni do tego, co proponuje im japoński gigant. Co dalej, Nintendo? Wydawałoby […]