Jak sprawić, by ulice wielkich miast stały się mniej zatłoczone? Chińczycy mają pewien pomysł, zaprezentowany podczas XIX międzynarodowego High-Tech Expo w Pekinie.

land-airbus_0012-720x405-c

Elektryczny autobus przesuwający się „ponad” ruchem ulicznym został obmyślony pod kątem pojemności i efektywności – niekoniecznie jednak prędkości. Zdolny jest przewieźć nawet 1400 pasażerów. Nie blokuje przy tym ruchu ulicznego, ponieważ samochody mogą po prostu przejechać pod nim. Jest to istotne, zważywszy na fakt, że autobus musi często się zatrzymywać, by pozwolić pasażerom wsiąść oraz wysiąść. Co więcej, autobus może poruszać się tylko z prędkością poniżej 60 kilometrów na godzinę – dlatego umożliwienie kierowcom wyprzedzenia tak wielkiego pojazdu jest niegłupim pomysłem.

land-airbus_002-720x405-c

Song ma być również bardziej ekologiczny – zabiera tylu pasażerów, co 40 autobusów konwencjonalnych. Wiązałoby się to ze zmniejszeniem rocznej konsumpcji paliwa o 800 ton i emisji CO2 o niemal 2500 ton rocznie. Co więcej, autobus ma kosztować jednie 16 procent tego, co analogiczny system metra.

land-airbus_007-720x405-c

Pomysł nie jest nowy – W 2010 roku Song przykuł uwagę mediów, gdy Pekin ogłosił plany stworzenia infrastruktury kompatybilnej z autobusem. Niemniej, nic takiego nie miało miejsca, zatem wielu doszło do wniosku, że projekt nie zostanie wprowadzony w życie.

Jak donosi Teehugger, idea autobusów poruszających się ponad ruchem ulicznym została zaproponowana przez dwóch amerykańskich architektów, Lestera Walkera i Craiga Hodgettsa w 1969. Pomysł był ambitny nawet jak na dzisiejsze standardy. Architekci zaproponowali pojazdy sterowane komputerowo i poruszające się bez przerwy, jak również „beztarciowe łożyska z poduszką powietrzną” zamiast kół. Według Walkera i Hodgettsa projekt miał być wykorzystany do modernizacji Nowego Jorku.

land-airbus_004-720x405-c

Song poinformował państwową agencję prasową Xinhua, że model w sali 1:1 jest obecnie budowany w chińskim Changzhou, a dalsze testy odbędą się w sierpniu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pomysł może pozwolić na zmniejszenie emisji chińskich emisji CO2. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z krajem, gdzie co roku na drogi wyjeżdża 20 milionów nowych kierowców.

land-airbus_0011-720x405-c

land-airbus_005-720x405-c

land-airbus_009-720x405-c

land-airbus_0010-720x405-c

land-airbus_006-720x405-c

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej