Mercedes-Benz pokazuje, jak może wyglądać przyszłość transportu publicznego. Stworzony przez firmę pokazowy Future Bus wyposażony w podzespół CityPilot ma być „kamieniem milowym” na drodze do stworzenia autonomicznego autobusu miejskiego.

„Podstawą” pojazdu jest 12 metrowy model Citaro napędzany 299-konnym, sześciocylindrowym rzędowym silnikiem Mercedes-Benz OM 936. Podzespół CityPilot to platforma technologiczna zamontowana w pojeździe, pozwalająca na automatyczne utrzymywanie się na pasie ruchu, korzystanie z informacji nawigacyjnych, przyspieszanie i hamowanie. Wykorzystano technologie wcześniej znane z autonomicznej ciężarówki Actros.

mercedes-benz-future-bus-with-citypilot-7

Jeśli chodzi o wnętrze pojazdu, raczej skupiono się na otwartej przestrzeni, niż maksymalizacji ilości miejsc siedzących. Pasażerowie wchodzą do autobusu dwoma zestawami drzwi zlokalizowanymi w połowie pojazdu. Takie ich umiejscowienie, wraz z elektronicznym systemem biletowym, ma polepszyć szybkość ruchu pasażerów.

mercedes-benz-future-bus-with-citypilot-18

„Kokpit” jest częścią głównego przedziału, zamiast być oddzielony. Informacje docierają do kierowcy za pośrednictwem dużego wyświetlacza. Specjalne ekrany informacyjno-rozrywkowe są również dostępne dla pasażerów.

mercedes-benz-future-bus-with-citypilot-22

Prędkość maksymalna pojazdu to 70 kilometrów na godzinę. Kierowca nie musi przyspieszać, hamować, ani sterować. Można powiedzieć, że jego obecność wynika głównie z regulacji ruchu drogowego i względów bezpieczeństwa – gdy zajdzie taka potrzeba, może przejąć manualną kontrolę nad pojazdem. CityPilot ma zwiększyć bezpieczeństwo eliminując błąd ludzki, polepszając przy tym efektywność i komfort podróży (poprzez mniej gwałtowną jazdę).

System CityPilot wykorzystuje 10 kamer monitorujących drogę i otoczenie pojazdu. Ponadto wyposażony jest w cztery krótkodystansowe radary monitorujące przestrzeń w odległości od 50 cm do 10 metrów przed autobusem. Dwie kamery stereo posiadają zasięg 50 metrów – umożliwiają urządzeniu „oglądanie” drogi w 3D i rozpoznawanie przeszkód. Droga jest dodatkowo monitorowana za pośrednictwem długo- i krótkodystansowych systemów radarowych. GPS, kamery obserwujące pas ruchu i cztery kamery przeznaczone do globalnej lokalizacji wizualnej pozwalają ustalić pozycję pojazdu. Dodatkowe dwie kamery są skierowane w dół w celu „odczytywania” powierzchni drogi, a trzy kolejne nagrywają inne aspekty podróży – takie jak ruch autobusu i postępowanie kierowcy.

mercedes-benz-future-bus-with-citypilot-9

Autobus może poruszać się centymetry od obiektów takich jak krawężniki, rozpoznaje światła drogowe, dobiera skrzyżowania, rozpoznaje przeszkody (w tym przechodniów). Ponadto samodzielnie hamuje, zatrzymuje się i otwiera drzwi.

W ramach pokazu, Future Bus z systemem CityPilot kursuje po linii Airport Line 300 systemu Bus Rapid Transit pomiędzy lotniskiem Amsterdam-Schiphol, a holenderskim Haarlem. Linie BRT – stworzone, by ułatwić szybkie podróże autobusowe – są zwykle odseparowane od głównych dróg i posiadają pozbawione barier przystanki, swoje własne ustawienia świateł drogowych i specjalny system biletowy.

mercedes-benz-future-bus-with-citypilot-19

19-kilometrowy odcinek, na którym demonstrowane są możliwości Future Bus jest tylko częścią 37.8-kilometrowej linii Airport Line 300. Dystans ten pokonywany jest w 30 minut. Na drodze znajdują się ostre zakręty, tunele i odcinki wyższej szybkości jazdy, jak również 11 przystanków i 25 świateł drogowych. Jak twierdzi przedsiębiorstwo, dzięki temu jest to idealne miejsce do przetestowania technologii.

[źródło i grafika: gizmag.com]

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej