promocja

Autonomiczne samochody testowane są obecnie w wielu krajach na całym świecie. W ich projektowanie angażuje się również coraz więcej z nich. Google, Baidu, Uber, Tesla, Audi, BMW, Ford, General Motors, Mercede, Nissan, Kia, Renault, Toyota – to tylko część firm pracujących obecnie nad samochodami nie potrzebującymi kierowcy. Niedługo testy na ulicach Londynu rozpocząć ma znacznie mniej znane konsorcjum GATEway.

Choć o GATEway w Polsce mało kto słyszał, to w Wielkiej Brytanii opracowane przez te przedsiębiorstwa pojazdy wożą pasażerów po terenie lotniska Heathrow. Nieduże, sześcioosobowe busiki, od pięciu lat poruszają się w obrębie lotniska po specjalnie wyznaczonych torach. W tym czasie przejechały już 3 miliony kilometrów przewożąc 1,5 miliona pasażerów.

Żeby pojazdy mogły zjechać z bezpiecznych szlaków na ulice w prace konsorcjum GATEway zaangażowały się trzy firmy. Samochody zostaną wyprodukowane i przetestowane przez Westfield Sportscars, Heathrow Enterprise odpowie za oprogramowanie, natomiast sensory i program mapujący zapewni firma Oxbotica.

W lipcu siedem pojazdów rozpocznie testy w Greenwich – jednej z dzielnic Londynu. Elektryczne pojazdy jeździć mają po obszarach osiedli znajdujących się w pobliżu stadionu O2 Arena. Samochody testować mają specjalnie wyselekcjonowani, zaproszeni do programu ochotnicy. Chociaż samochody mają poruszać się w pełni autonomicznie, nie mają więc sensu stricte kierowcy, to zawsze jeden z (maksymalnie sześciu) pasażerów odpowiada za wciśnięcie w razie nieprzewidzianych problemów przycisku awaryjnego.

Testy w Londynie mają potrwać trzy miesiące. Nieco później autonomiczne samochody GATEway wyruszyć mają na ulice trzech kolejnych brytyjskich miast: Bristol, Coventry oraz Milton Keynes. Anglicy na razie nie informują na kiedy planują testy w innych krajach ani – tym bardziej – komercjalizację produktu.

[źródło i grafika: wired.co.uk]