[Notka sponsorowana]

Działania nakierowane na ergonomię w miejscu pracy niosą ze sobą obustronną korzyść. Zyskują na tym zarówno pracownicy, którzy nie cierpią z powodu niedostosowanych do ich potrzeb mebli, jak i pracodawcy otrzymujący w zamian efektywnych członków załogi.

 

Ergonomicznie zaprojektowane biura można napotkać w polskich firmach coraz częściej. Jednak w wielu miejscach wciąż praktykuje się umeblowanie miejsc pracy bez uwzględnienia potrzeb pracowników. Dlatego na początku należy jeszcze raz przypomnieć, czemu warto poświęcać uwagę ergonomii.

 

Kilka słów teorii

 

Postępowanie zgodne z zasadami ergonomii w założeniu ma skutkować zminimalizowaniem wszelkiego rodzaju wypadków w miejscu pracy, w tym problemów ze zdrowiem pracowników. Ergonomii szukamy więc już przy biurku, które powinno mieć określoną wysokość. Ergonomia to również fotel z możliwością regulacji ustawienia poszczególnych elementów. Chroniony ma być także wzrok, który na co dzień narażony jest na zbyt dużą dawkę szkodzącego mu, niebieskiego światła. Elementarną kwestią jest bezpieczeństwo oraz dopasowanie wyposażenia biura czy zakładu pracy do potrzeb osób tam pracujących. Dotyczy to nie tylko przestrzeni, które dopiero powstaną, ale również tych już zagospodarowanych – nigdy nie jest za późno na wprowadzenie ergonomii do biura. Stąd podział na ergonomię koncepcyjną i korekcyjną.

 

Ergonomia koncepcyjna

 

Można ją wykorzystać w momencie planowania urządzenia biura. Na przykład przeglądając ofertę salonu z wyposażeniem dla biura AJ Produkty, można uwzględnić zasady ergonomii, kompletując biurka, regały, fotele czy akcesoria. Na tym etapie musimy już mieć wizję tego, jak wyglądać będzie codzienna praca zatrudnionych, czego będą używać najczęściej oraz jakie elementy powinny znajdować się w zasięgu ich rąk. Takie udogodnienia zwrócą się w postaci bardziej wydajnej pracy, podczas której pracownicy nie będą tracili czasu na poszukiwanie materiałów biurowych czy ciągłe schylanie się po ważne dokumenty. Obranie strategii ergonomicznej może oznaczać również oszczędność, ponieważ tworząc konkretny plan, często okazuje się, że mniej znaczy więcej.

 

Ergonomia korekcyjna

 

Dostosowanie biura do zasad ergonomii nie musi oznaczać totalnej reorganizacji. Wystarczy tylko wprowadzić kilka elementów, by znacząco poprawić jakość pracy zespołu. Przykładem elementu wyposażenia, który sprawdza się tam, gdzie obowiązki często wykonywane są na stojąco, jest mata antyzmęczeniowa. Zmniejsza ona wysiłek nóg, a także zabezpiecza przed poślizgnięciem. Wymiana krzeseł na regulowane fotele może także przynieść wiele korzyści – każdy pracownik będzie mógł ustawić siedzisko tak, by nie garbić się przed monitorem, nie zginać kolan bardziej niż pod kątem prostym, a ramiona odpoczną dzięki podłokietnikom. Natomiast uchwyt na monitor ułatwi właściwe ustawienie ekranu na wysokości wzroku, odciążając kręgosłup.

 

Jak uniknąć bólu i zmęczenia

 

Sporo już napisaliśmy o zasadach ergonomii, należy teraz wspomnieć, jak właściwie przygotować się do wydajnej pracy bez uczucia zmęczenia. Ważna jest ogólna postawa – nie możemy się garbić ani przyjmować przy biurku pozycji, której bliżej do leżenia niż siedzenia. Kolana opadają pod kątem prostym, plecy powinny być wyprostowane, a monitor przed nami – ustawiony na naturalnej wysokości wzroku. Jego zalecana przez specjalistów odległość od oczu to 40–75 cm. Jeżeli monitor, przy którym pracujemy, nie należy do najnowszych, warto zadbać o osłonę przed zbyt dużą dawką światła niebieskiego, które w dłuższej perspektywie może znacząco pogorszyć nasz wzrok. Należy również zadbać o szczegóły. Doskonałym przykładem jest nadgarstek, który przy pracy z komputerową myszą codziennie narażony jest na przeciążenia. Badanie Ergotest 2018 pokazuje, że w 83% przypadków nasze nadgarstki ułożone są nieprawidłowo. Już po miesiącu będziemy z tego powodu odczuwać ból, a z czasem może dojść do zapalenia stawów. Należy pamiętać również o zesztywnieniu, które towarzyszy nam, jeśli przez ponad 60 minut nie wstajemy od biurka. Jeżeli w tym czasie nasza postawa odbiega od zalecanej, po pewnym czasie możemy nabawić się z tego powodu zwyrodnienia kręgosłupa. Dlatego co godzinę powinniśmy wstawać, rozciągnąć się i przejść chwilę, aby rozciągnąć zesztywniałe mięśnie i stawy.

 

 

Ergonomicznie zaprojektowane biura można napotkać w polskich firmach coraz częściej. Jednak w wielu miejscach wciąż praktykuje się umeblowanie miejsc pracy bez uwzględnienia potrzeb pracowników. Dlatego na początku należy jeszcze raz przypomnieć, czemu warto poświęcać uwagę ergonomii.

 

Kilka słów teorii

 

Postępowanie zgodne z zasadami ergonomii w założeniu ma skutkować zminimalizowaniem wszelkiego rodzaju wypadków w miejscu pracy, w tym problemów ze zdrowiem pracowników. Ergonomii szukamy więc już przy biurku, które powinno mieć określoną wysokość. Ergonomia to również fotel z możliwością regulacji ustawienia poszczególnych elementów. Chroniony ma być także wzrok, który na co dzień narażony jest na zbyt dużą dawkę szkodzącego mu, niebieskiego światła. Elementarną kwestią jest bezpieczeństwo oraz dopasowanie wyposażenia biura czy zakładu pracy do potrzeb osób tam pracujących. Dotyczy to nie tylko przestrzeni, które dopiero powstaną, ale również tych już zagospodarowanych – nigdy nie jest za późno na wprowadzenie ergonomii do biura. Stąd podział na ergonomię koncepcyjną i korekcyjną.

 

Ergonomia koncepcyjna

 

Można ją wykorzystać w momencie planowania urządzenia biura. Na przykład przeglądając ofertę salonu z wyposażeniem dla biura AJ Produkty, można uwzględnić zasady ergonomii, kompletując biurka, regały, fotele czy akcesoria. Na tym etapie musimy już mieć wizję tego, jak wyglądać będzie codzienna praca zatrudnionych, czego będą używać najczęściej oraz jakie elementy powinny znajdować się w zasięgu ich rąk. Takie udogodnienia zwrócą się w postaci bardziej wydajnej pracy, podczas której pracownicy nie będą tracili czasu na poszukiwanie materiałów biurowych czy ciągłe schylanie się po ważne dokumenty. Obranie strategii ergonomicznej może oznaczać również oszczędność, ponieważ tworząc konkretny plan, często okazuje się, że mniej znaczy więcej.

 

Ergonomia korekcyjna

 

Dostosowanie biura do zasad ergonomii nie musi oznaczać totalnej reorganizacji. Wystarczy tylko wprowadzić kilka elementów, by znacząco poprawić jakość pracy zespołu. Przykładem elementu wyposażenia, który sprawdza się tam, gdzie obowiązki często wykonywane są na stojąco, jest mata antyzmęczeniowa. Zmniejsza ona wysiłek nóg, a także zabezpiecza przed poślizgnięciem. Wymiana krzeseł na regulowane fotele może także przynieść wiele korzyści – każdy pracownik będzie mógł ustawić siedzisko tak, by nie garbić się przed monitorem, nie zginać kolan bardziej niż pod kątem prostym, a ramiona odpoczną dzięki podłokietnikom. Natomiast uchwyt na monitor ułatwi właściwe ustawienie ekranu na wysokości wzroku, odciążając kręgosłup.

 

Jak uniknąć bólu i zmęczenia

 

Sporo już napisaliśmy o zasadach ergonomii, należy teraz wspomnieć, jak właściwie przygotować się do wydajnej pracy bez uczucia zmęczenia. Ważna jest ogólna postawa – nie możemy się garbić ani przyjmować przy biurku pozycji, której bliżej do leżenia niż siedzenia. Kolana opadają pod kątem prostym, plecy powinny być wyprostowane, a monitor przed nami – ustawiony na naturalnej wysokości wzroku. Jego zalecana przez specjalistów odległość od oczu to 40–75 cm. Jeżeli monitor, przy którym pracujemy, nie należy do najnowszych, warto zadbać o osłonę przed zbyt dużą dawką światła niebieskiego, które w dłuższej perspektywie może znacząco pogorszyć nasz wzrok. Należy również zadbać o szczegóły. Doskonałym przykładem jest nadgarstek, który przy pracy z komputerową myszą codziennie narażony jest na przeciążenia. Badanie Ergotest 2018 pokazuje, że w 83% przypadków nasze nadgarstki ułożone są nieprawidłowo. Już po miesiącu będziemy z tego powodu odczuwać ból, a z czasem może dojść do zapalenia stawów. Należy pamiętać również o zesztywnieniu, które towarzyszy nam, jeśli przez ponad 60 minut nie wstajemy od biurka. Jeżeli w tym czasie nasza postawa odbiega od zalecanej, po pewnym czasie możemy nabawić się z tego powodu zwyrodnienia kręgosłupa. Dlatego co godzinę powinniśmy wstawać, rozciągnąć się i przejść chwilę, aby rozciągnąć zesztywniałe mięśnie i stawy.

[Notka sponsorowana]

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!