Jeśli nowe Bugatti Chiron sprawiło, że chcesz nabyć coś z “nieco” mocniejszym silnikiem, ale jednocześnie uważasz silniki spalania wewnętrznego za zbyt staromodne – mamy coś dla Ciebie – samochód elektryczny o mocy 1072 koni mechanicznych (800kW) i 1600 niutonometrów momentu obrotowego.  Mowa tu o Concept_One stworzonym  przez chorwackiego producenta samochodów elektrycznych Rimac Automobili. Samochód po raz pierwszy został zaprezentowany podczas wyścigu Formuły E w Miami, ale jego wersja produkcyjna pojawiła się dopiero tydzień temu na pokazie samochodów w Genewie.

Concept_One posiada dwa silniki elektryczne zasilane z 82kWh zespołu baterii litowo-jonowych. Wykorzystuje technologię torque vectoring (na wszystkich czterech kołach), która według Rimaca zapewnia funkcję kontroli trakcji, kontroli stabilności i przeciwblokującego układu hamulcowego, poprzez ciągłe obliczanie optymalnego momentu siły na danym kole.

Rimac-Concept-One-51

Według producenta samochód osiąga 100 kilometrów na godzinę w 2.6 sekundy, a 300 kilometrów na godzinę w… 14.2 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest do “marnych” 355 kilometrów na godzinę – to niestety mniej niż w nowym Bugatti.

To jednak nie wszystko. Istnieje szybsza wersja Concept_One – Concept_S. Jest 50 kilogramów lżejsza i posiada 296 koni mechanicznych (200kW) więcej. Dzięki temu do setki rozpędza się w czasie o 0.1 sekundy krótszym, a 300 kilometrów na godzinę osiąga sekundę wcześniej niż “normalna” wersja pojazdu.

Rimac-Concept-One-19

Rimac Automobili istnieje już na rynku od jakiegoś czasu. Rozpoczęła od “przerobionego” na prąd E30 BMW 3 Series należącego do Mate Rimaca (założyciela firmy). Pojazd zdobył szereg rekordów FIA przyznawanym samochodom elektrycznym. Ostatnio przedsiębiorstwo zajmowało się technologią czterokołowego torque vectoring – wykorzystaną w Tajima Rimac e_Runnerze, samochodzie wystawionym przez “Monster” Tajimę podczas wyścigu Pikes Peak Hillclimb w Kolorado (który zajął jednak “tylko” drugie miejsce).

Niestety, powstanie tylko osiem egzemplarzy Concept_One.

[źródło: arstechnica.com grafika: motorward.com, solusimobil.com]

    Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!