WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Technowinki

Drukowany radar, aktywny stealth

Radar jest obecnie nieodzownym wyposażeniem samolotów wojskowych. Jednak Amerykanie uważają, że dotychczasowe rozwiązania w tym zakresie nie mają sensu: antena radaru zajmuje cenne miejsce i może mieć problem z równomiernym pokryciem pola walki. Nowe rozwiązanie ma wyeliminować te problemy, a przy okazji może zostać wykorzystane również w technologii stealth, czyli do zmniejszania wykrywalności.

Firma Raytheon-UMass Lowell Research Institute (RURI) opracowała technologię pozwalającą na drukowanie anten radiowych. Elementy ze specjalnego ferroelektrycznego tuszu natryskiwane są na powierzchnie i po wyschnięciu mogą służyć zarówno do emisji jak i do odbioru fal. W ten sposób antenami można pokryć praktycznie całą powierzchnię samolotu. Dzięki temu radar może doskonale wykrywać cele rozmieszczone we wszystkich kierunkach.

Taka nadrukowana antena może również okazać się bardzo przydatna w maskowaniu samolotu. Tradycyjne technologie stealth wykazują zróżnicowaną wydajność w zależności od kierunku z którego pochodzą fale wrogiego radaru oraz używanej przezeń częstotliwości. Aktywny system zbudowany na bazie drukowanej anteny może zapewnić niewidzialność dla radarów niezależnie od kąta padania fal i pozwolić na szybkie dostosowanie do częstotliwości używanej przez radar.

Rozwiązanie, poza lotnictwem, może również znaleźć zastosowanie w wojskach lądowych i marynarce wojennej. Anteny czołgów i okrętów często ułatwiają ich odnalezienie, dlatego znacznie lepiej jako antenę wykorzystać cały kadłub czy nadwozie. Zwłaszcza w warunkach morskich ważna jest odporność drukowanej anteny na czynniki korozyjne. W najbliższej przyszłości ma to zostać rozwiązane za pomocą nadrukowania wprost na antenę cienkiej warstwy ochronnej.

Nowa technologia jest tym ważniejsza dla Amerykanów, że od listopada ubiegłego roku już wiadomo, że Chińczycy opracowują własny aktywny system stealth. Choć chińska technologia, przynajmniej w wersji oficjalnie zaprezentowanej, wydaje się nieco bardziej problematyczna do zastosowania (konieczność montażu grubej okleiny), to niewątpliwie oferuje bardzo dobre parametry niezależnie od częstotliwości fal radaru – co stawia ją na równi z najnowszym amerykańskim rozwiązaniem i znacznie przed tymi stosowanymi w samolotach takich jak B2, F-117 czy F-35.

[źródło i grafika: popularmechanics.com]