Około trzech miesięcy temu na ulice Warszawy wyjechały pierwsze z zamówionych 10 zamówionych przez stołeczne MZA elektrycznych autobusów. Po protestach i oskarżeniach o dumping cenowy zamiast chińskich BYD wybrano polskie Solarisy. Według przedstawicieli warszawskiej komunikacji miejskiej pojazdy na jednym ładowaniu mogą przejechać nawet około 120-130 kilometrów.

proterra1

Jeżeli wydaje się Wam, że nie jest to duży zasięg, to macie rację. Młoda amerykańska firma Proterra zaprezentowała właśnie autobus elektryczny, który w czasie testów przejechał na pełnych bateriach 415 kilometrów. Autobus Proterra Catalyst jest, jak twierdzi producent, najbardziej energooszczędnym autobusem na świecie. W mniej idealnych warunkach, czyli załadowany pasażerami po brzegi, jeżdżąc po terenie o zmiennym nachyleniu oraz przy silnym wietrze pojazd ma wciąż z zapasem pokonywać 210 kilometrów, będących średnim dziennym przebiegiem amerykańskiego autobusu. Co ważne, producent oferować zamierza również stacje szybkiego ładowania, mające pozwalać na uzupełnienie energii do pełna w ciągu 5 minut.

proterra2

Imponujący zasięg udało się osiągnąć nie tylko dzięki zastosowaniu pojemnych baterii, lecz także między innymi dzięki budowie pojazdu z lekkich materiałów, takich jak włókno szklane czy drewno. Producent chwali się również, że projekt powstawał zupełnie od podstaw – inżynierowie nie musieli martwić się koniecznością wykorzystania jak największej ilości wspólnych części z innymi modelami, czy wykorzystaniem znanych już wcześniej firmie technologii.

proterra5

Pierwsze seryjne pojazdy zostaną dostarczone w przyszłym roku kalifornijskiej Foothill Transit. Choć obecnie Proterra nie dysponuje dużą fabryką, to szefostwo firmy uważa, że jest to biznes, który łatwo i szybko można skalować.

proterra4

Ile w takim autobusie wytrzyma bateria akumulatorów? Producent twierdzi, że akumulatory będzie trzeba wymienić po około 5-6 latach codziennego użytkowania. Jednak i w tym Proterra widzi szansę. W końcu w ciągu tych 5 lat technologia produkcji akumulatorów powinna uczynić postępy, dzięki czemu wymieniając je otrzymamy lepszy pojazd o zwiększonym zasięgu. Dodatkowo, przedstawiciele firmy twierdzą, że pomimo konieczności wymiany akumulatorów, dzięki energooszczędności pojazdu jego całkowity koszt użytkowania ma być niższy niż w przypadku autobusów dieslowskich, hybrydowych czy na gaz CNG.

[źródło fastcoexist.com, proterra.com; grafika: fastcoexist.com]

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej