Dopiero co pisaliśmy o tym, że prace nad fabryką baterii Gigafactory amerykańskiej Tesli idą szybciej niż planowano, a teraz dowiadujemy się, że do 2017 roku w USA powstać ma nowa fabryka samochodów elektrycznych. Inwestycja, warta okrągły miliard dolarów, została właśnie zapowiedziana przez Kalifornijski start-up Faraday Future.

Firma nie wybrała jeszcze miejsca w którym fabryka powstanie. Decyzja ma zapaść w najbliższych tygodniach a pod uwagę brane są lokalizacje w Kalifornii, Georgii, Luizjanie i Nevadzie. Zapewne jak zwykle w przypadku tego typu inwestycji decyzja będzie wypadkową pomiędzy względami czysto logistycznymi a wysokością ulg podatkowych przyznawanych przez miejscowe samorządy.

Niezależnie od tego, które miejsce na budowę fabryki zostanie wybrane, harmonogram wydaje się bardzo napięty. Tesla już nam udowodniła, że miłośnicy samochodów elektrycznych stosunkowo dobrze znoszą opóźnienia. Jednak Tesla może sobie obecnie na dużo pozwolić, ponieważ w produkcji seryjnej „elektryków” praktycznie nie ma konkurencji, a Faraday Future wchodzić będzie na rynek, na którym konkurent już jest i ma się dobrze.

Co to w ogóle za firma ta Faraday Future i skąd wzięła miliard dolarów na inwestycję? O firmie usłyszeliśmy pierwszy raz w lipcu tego roku, kiedy Motortrend pisał o tym, że tajemniczy, założony rok wcześniej start-up wysysa co lepszych pracowników z takich firm jak Tesla, BMW, SpaceX, General Motors czy peefdee (projektującej m.in. dla Volvo, Ferrari i Land Rovera). Firma zamierza zaprezentować swój pierwszy model i ruszyć z jego produkcją jeszcze w 2017 roku. Samochód ma być w pełni elektryczny, zdolny do autonomicznej jazdy i oferować ma pojemność baterii około 98 kWh. Firma zapowiada również, że poza normalną sprzedażą zapewni klientom „uniqe ownership arrangments” (unikalne układy właścicielskie), czyli zapewne jakąś formę wypożyczania bądź współdzielenia pojazdu.

Ptaszki ćwierkają, że za bogatym start-upem stoi chiński potentat elektroniczny LeTV. Czyli już się zaczęło. Chińczycy zaczynają przenosić produkcję do USA.

[źrodło: popularmechanics.com, motortrend.com; grafika: popularmechanics.com]

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej