Inżynier oprogramowania Spotify Edward Newett jest jedną z osób odpowiedzialnych za sposób, który pomaga użytkownikom Spotify odkrywać nową muzykę o nazwie Discover Weekly. Narzędzie zostało wprowadzone do użytku rok temu, a teraz ma 40 milionów użytkowników i pomaga budować kariery nowych artystów.

Newett dołączył do Spotify w 2013 roku, początkowo pracował w zespole, którego zadaniem było opracowanie strony internetowej posiadającej spersonalizowane informacje, wiadomości na temat artystów, albumów, wydawnictw i koncertów lokalnych wraz z system rekomendacyjnym, żeby istniało spore prawdopodobieństwo, że wśród polecanych albumów użytkownik znajdzie coś dla siebie.

Wydawało się to dobrym pomysłem, jednak w praktyce nie cieszyło się zbyt dużą popularnością. Newett w zeszłym tygodniu wystąpił na konferencji @Scale w San Jose. @Scale zrzesza inżynierów, którzy budują lub utrzymują systemy przeznaczone do ogromnej liczby użytkowników, czyli inżynierów z takich firm takich jak Google czy Netflix. Podczas wystąpienia Newett stwierdził, że system powinien być prostszy – nawigacja na stronę i oglądanie albumów wymaga zbyt dużej pracy od użytkownika.

Newett był zdania, że może wymyślić lepszy sposób, więc w 2014 roku przekonał kolegę, aby pomógł mu zhakować prototyp narzędzia, który nazwali Discover Weekly. Chciał, aby playlista z muzyką, której użytkownik nigdy nie słuchał była automatycznie generowana i odpowiadała jego gustom.

System mógł powstać przez połączenie dwóch różnorodnych narzędzi ze Spotify. Działa tak, że najpierw zbiera informacje na temat utworów, których użytkownik słuchał, potem szuka utworów, które mają coś wspólnego z wyborami użytkownika, wykluczając te już przesłuchanie i tak co poniedziałek tworzy gotową playlistę. Aby wydawała się ona bardziej osobista, dołączane są do niej zdjęcia z profilu użytkownika na Facebooku.

Nowe narzędzie było testowane na początku roku 2015 przez pracowników Spotify, wśród których spotkało się z dużym entuzjazmem. Po kolejnych testach zostało w końcu szeroko udostępnione w połowie roku 2015. I tak ogromne ilości danych były przesyłane co poniedziałek. Później przeniesiono serwery na Google’s Cloud Bigtable.

Newett podkreśla, że nie była to inicjatywa wielkiej korporacji, a garstki zdolnych inżynierów ciekawych rozwiązania problemu, który sobie postawili. Zasługą zespołu było także zmiana podejścia co do sposobu wykonywania projektu w Spotify – wprowadzono większą ilość testów, aby sama implementacja zajmowała mniej czasu i tworzony kod nie poszedł na marne.

Źródło:http://spectrum.ieee.org/

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej