Reklama
aplikuj.pl

Test procesora Intel Core i9-10900K

test Intel Core i9-10900K, recenzja Intel Core i9-10900K, review Intel Core i9-10900K, opinia Intel Core i9-10900K

Intel Core i9-10900K to najmocniejszy procesor 10. generacji Intela. Jak wypadnie on na tle konkurencji od AMD?

Procesor to konstrukcja oferująca 10 rdzeni i 20 wątków. Bazowe taktowanie wynosi 3,70 GHz, natomiast pod obciążeniem możliwe jest kilka wariantów. Maksymalne taktowanie Turbo dla wszystkich rdzeni to 4,8 GHz, dla jednego rdzenia 5,1 GHz. Maksymalne taktowanie Turbo Max Technology 3.0 to 5,2 GHz, natomiast Thermal Velocity Boost Technology dla jednego rdzenia to 5,3 GHz a dla wszystkich rdzeni to 4,9 GHz. TDP procesora wynosi 125 W.

Intel Core i9-10900K to konstrukcja wykonana w 14 nm, która oferuje 20 MB Intel Smart Cache. Niestety firma cały czas nie przeszła na niższy proces produkcyjny, przez co większej rewolucji w wydajności nie ma się co spodziewać. Procesor obsługuje pamięci DDR4-2933 oraz ma wbudowaną zintegrowaną kartę graficznę UHD 630. Intel Core i9-10900K oczywiście przygotowany jest na nowy socket LGA 1200. Maksymalna temepratura pracy określona jest przez Intela na 100°C.

Procesor przynosi też kilka technologii, którymi chwali się Intel. Oprócz wspomnianych wielu opcji Boost i wielowątkowości, jest wsparcie dla WiFi 6 AX201, karty sieciowej Intel I225 (stąd na wielu płytach znajdzie się złącze 2.5 GbE) czy wsparcie dla Thunderbolt 3. Producent wspomina też o oprogramowaniu Intel Extreme Tuning Utility, które pomoże w osiągnięciu maksimum wydajności z procesora.

Platforma testowa
Chłodzenie
Cooler Master MasterLiquid 240
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
Asus ROG Strix Z390-F Gaming
Płyta główna
ASRock X570 Extreme4
Płyta główna
Z490 Aorus Xtreme
Pamięć RAM
Kingston Predator 4x 8 GB 3000 MHz
M.2
Samsung 970 Evo NVMe M.2 1TB
Grafika
Gigabyte GeForce RTX 2080 SUPER Gaming OC 8G
Zasilacz
SilentiumPC Supremo FM2 Gold 750W
Obudowa
be quiet! Dark Base Pro 900 Black Rev.2
Monitor
Acer Predator XB271HU Abmiprz
Monitor
AOC G2868PQU

W testach wykorzystałem sterowniki Nvidia 445.87. Chłodzenia są dwa podane, bowiem podczas testów AiO od Cooler Master uległo awarii – musiałem na szybko przejść na inne. Na stronie podkręcanie i temperatury macie dokładnie podane, które chłodzenie zostało użyte podczas pomiaru temperatury i przy podkręcaniu. Każdy z testów był też powtarzany przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności wyników.

W testach wszelkie technologie typu Asus Multicore Enhancement czy Aorus Enhanced Multi-Core Performance zostały wyłączone.

Test Cinebench R15 i R20

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. Wersje R15 i R20 praktycznie zawsze pojawiają się w przeciekach, stąd oba programy pojawiły się na wykresach. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową.

Test CPU-Z

CPU-Z również ma wbudowany benchmark. Pozwala on na sprawdzenie wydajności jednowątkowej i wielowątkowej używanego procesora. Test jest szybki i pozwala na dokładne porównanie różnych CPU – warto samemu go wykonać i sprawdzić wyniki.

Test 7-Zip

7-Zip zapewne każdy z Was zna – jest to darmowy program służący pakowaniu i rozpakowywaniu plików. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) jednego pliku o wielkości 9,31 GB oraz paczki paczki 1353 plików o wielkości 2,92 GB.

Test SuperPI

SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu choćby w zawodach OC. Został on stworzony w 1995 roku więc dobrze pokazuje wydajność w starszych aplikacjach jednowątkowych. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. W teście wykorzystałem obliczenia 16 milionów cyfr (16M).

Test wPrime

wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.

Test Speedometer 2.0

Speedometer 2.0 to test mierzący responsywność aplikacji internetowych. Symuluje on działania użytkownika, przez co dobrze może pokazywać, jak w tym temacie wypadają różne procesory. Test przeprowadziłem przy wykorzystaniu przeglądarki Google Chrome.

Test Kraken JavaScript

Benchmark pozwala na porównanie wydajności w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Jest to między innymi szyfrowanie AES. Wynik podawany jest w milisekundach – im mniej tym lepiej. W teście wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test Handbrake

Handbrake to darmowy program, który pozwala między innymi na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on tez dostępny praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 50 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).

Test VeraCrypt

VeraCrypt oparty jest o znane oprogramowanie TruCrypt. Pozwala ono na proste szyfrowanie dysków i jest open-source, stąd z oprogramowania korzysta sporo osób. VeraCrypt ma wbudowany test sprawdzający wydajność różnych algorytmów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES, Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).

Test Blender

Blendera każdy z Was zna. Jest to darmowy program do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. Wcześniej udało mi się przeprowadzić w nim test kart graficznych, który znajdziecie tutaj. W teście wykorzystałem wersję 2.82a, silnik Cycles oraz scenę Spring.

Test V-Ray benchmark

V-Ray to kolejny program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców.

Test Corona benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test Frybench

FryBench to benchmark opary o Fryrender. Jest to fotorealistyczny silnik renderujący, w którym szczególny nacisk nałożony jest na światło. Benchmark również bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi procesorami, stąd jego wybór do testów.

Test Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn do kontynuacja gry Far Cry 5. Opowiada ona o postapokaliptycznym świecie, poza tym rozgrywka znana jest z poprzednich części gry. Tytuł oparty jest o API DirectX 11. W testach wykorzystałem wbudowany benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia ultra.

Test Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey to kolejna część znanej serii o asasynach. Tym razem akcja ma miejsce w Grecji, gdzie wcielamy się we wnuków króla Leonidasa. Gra oparta jest o API DirectX 11. W teście wykorzystałem wbudowany benchmark – pokazuję tylko średnią bowiem w pewnym momencie jest spadek fps i pokazywane najmniejsze fps są takie same. Wykorzystana rozdzielczość to 1920 x 1080, a ustawienia graficzne ultra.

Test Total War: Three Kingdoms

Akcja Total War: Three Kingdoms toczy się w starożytnych Chinach. Był to okres czasu, gdy państwo zostało podzielone na trzy królestwa – stąd wziął się tytuł. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (battle) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.

Test Metro Exodus

Metro Exodus to gra stworzone przez $a Games. Jest to pierwszoosobowa strzelanka, której akcja dzieje się w postapokaliptycznym świecie. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku, przy APi DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach ultra (bez ray tracingu czy DLSS).

Test Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare to remake znanego tytułu z 2003 roku. Miałem okazję przeprowadzić w nim (a dokładniej w battle royale Warzone) test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Gra oparta jest o API DirectX 12. Testy przeprowadziłem na mapie „Do pieca” w rozdzielczości 1920 x 1080 przy wysokich ustawieniach graficznych.

Test Battlefield V

Seria Battlefield to już klasyka. Tym razem akcja ma miejsce w trakcie drugiej wojny światowej. Test przeprowadziłem w trybie Opowieście Wojenne podczas pierwszej misji Ostatni Tygrys. Wybrane API to DirectX 11, rozdzielczość 1920 x 1080, a ustawienia ultra.

Test Wolfenstein: Youngblood

Wolfenstein: Youngblood to pierwsza kooperacyjna gra w tym uniwersum. Wcielamy się w niej w córki B.J. Blazkowicza, które działają na terenie Paryża. Gra wykorzystuje API DirectX 12. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (nadrzecze) w rozdzielczości 1920 x 1080 i przy ustawieniach graficznych Mein leben (bez ray tracingu czy DLSS).

Test Śródziemie: Cień Wojny

Śródziemie: Cień Wojny to przygodowa gra akcji osadzona w uniwersum Śródziemia. Zadaniem gracza jest stworzenie własnej armii orków. W szczególności na uwagę zasługuje system Nemesis, który wprowadza zaawansowaną sztuczną inteligencję. Gra działa na APi DirectX 11. Przetestowałem ją przy wykorzystaniu wbudowanego testu w rozdzielczości 1920 x 1080 i przy ustawieniach ultra.

Test Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), API DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.

Test Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint

Ostatnia z testowanych gier to Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Jest to sanboksowy TPS, który kontynuje kultową serię. Tym razem akcja dzieje się na Pacyfiku, na wyspie Auroa. Do testów wykorzystałem grę działającą na API Vulkan oraz wbudowany test (są tutaj zawsze spadki do przynajmniej 60 fps, stąd są to maksymalne minimalne fps). Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 a ustawienia graficzny najwyższe.

Podkręcanie i temperatury

Pomimo wyłączenia technologii Aorus Enhanced Multi-Core Performance procesor ustawiał się pod obciążeniem na taktowanie 5,1 GHz na wszystkich rdzeniach. Temperatura na chłodzeniu AiO Deepcool Gammaxx L240 v2 w teście OCCT Linpack dochodziła średnio do 86,2°C. AiO było rozkręcone na maksymalne możliwości więc jasno widać, że do w miarę sensownej i cichej pracy potrzeba AiO 360 mm przy tej konfiguracji.

Ponieważ procesor sam z siebie ustawiał się na wysokie taktowanie, to możliwości OC nie były zbyt duże. Udało mi się procesor ustabilizować na 5,2 GHz przy napięciu 1,4 V. Jeśli dałem niższe napięcie 1,375 V to wszelkie gry czy benchmarki przechodziły bez problemów, ale procesor nie wytrzymał nawet minuty OCCT Linpack. A co z temperaturami? Średnia z rdzeni to 91°C, natomiast jeden z rdzeni dochodził do 97°C. Do podkręcania tego procesora bez AiO 360 mm czy nawet custom loopa nie ma co podchodzić.

Test OC Cinebench R20

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach OC wykorzystałem tylko wersję R20. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową.

Test OC SuperPI

SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu choćby w zawodach OC. Został on stworzony w 1995 roku więc dobrze pokazuje wydajność w starszych aplikacjach jednowątkowych. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. W teście wykorzystałem obliczenia 16 milionów cyfr (16M).

Test OC wPrime

wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.

Test OC V-Ray benchmark

V-Ray to kolejny program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców.

Test OC Corona benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test OC Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn do kontynuacja gry Far Cry 5. Opowiada ona o postapokaliptycznym świecie, poza tym rozgrywka znana jest z poprzednich części gry. Tytuł oparty jest o API DirectX 11. W testach wykorzystałem wbudowany benchmark, rozdzielczość 1920 x 1080 oraz ustawienia ultra.

Test OC Total War: Three Kingdoms

Akcja Total War: Three Kingdoms toczy się w starożytnych Chinach. Był to okres czasu, gdy państwo zostało podzielone na trzy królestwa – stąd wziął się tytuł. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (battle) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.

Test OC Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), APi DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.

Test OC Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint

Ostatnia z testowanych gier to Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Jest to sanboksowy TPS, który kontynuje kultową serię. Tym razem akcja dzieje się na Pacyfiku, na wyspie Auroa. Do testów wykorzystałem grę działającą na API Vulkan oraz wbudowany test (są tutaj zawsze spadki do przynajmniej 60 fps, stąd są to maksymalne minimalne fps). Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 a ustawienia graficzny najwyższe.

Pobór mocy przed i po OC

Testy wykonałem przy wykorzystaniu watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Spoczynek polegał na wyświetleniu tylko pulpitu. Obciążeniem był wielowątkowy test Cinebench R20.

Podsumowanie testu Intel Core i9-10900K

Intel Core i9-10900K na ten moment kosztuje ok. 2699 zł. Dla porównania konkurencyjny Ryzen 9 3900X kosztuje ok. 2199 zł. Jak wypada nowa konstrukcja w różnych zastosowaniach?

Dzięki 10 rdzeniom i 20 wątkom Intel Core i9-10900K jest bardzo wydajny w programach. Średnio cały czas jest wolniejszy od Ryzena 9 3900X, który ma 12 rdzeni i 24 wątki, ale jest bardzo dobrze. Wszędzie tam, gdzie liczy się 1 wątek to procesor znacznie wyprzedza konkurencję. Przegrywa on tam, gdzie programy korzystają z wielowątkowości. Sytuacja jest więc bardzo prosta – przy np. renderingu w dalszym ciągu głównym wyborem będzie Ryzen 9 3900X, natomiast przy obliczeniach korzystających z jakiegoś powodu z jednego rdzenia lub nie wykorzystujących potencjału 24 wątków wyborem lepszym będzie 10900K.

W grach Intel Core i9-10900K jest zdecydowanie najwydajniejszym procesorem. Może nie widać tego po średniej, ale tutaj wchodzą trzy tytuły, które mają bottleneck na platformie Z490 (wyniki są niższe od 9600K): Metro Exodus, Wolfenstein: Youngblood oraz Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoin. One zaniżają wyniki jednakże pokazują też, że całość wymaga dopracowania. Poza tym testy przeprowadziłem w połączeniu z RTX 2080 SUPER w rozdzielczości 1920 x 1080 – do tego procesora ideałem będzie oczywiście RTX 2080 Ti. Nie zmienia jednak to faktu, że Intel Core i9-10900K to aktualnie najwydajniejsza konstrukcja dla graczy.

Intel Core i9-10900K jest jednak dosyć gorącym procesorem przy testowanej konfiguracji. Pod obciążeniem temperatury przy AiO 240 potrafią sięgać prawie 90°C (przy taktowaniu 5,1 GHz na testowanej płycie). Jeśli chcecie wykonać OC to bez AiO 360 mm nie macie co nawet podchodzić – temperatury rdzeni sięgną prawie 100°C. Dlatego też udało mi się z procesora wyciągnąć „tylko” 5,2 GHz – przy wyższych taktowaniach i napięciach procesor przekroczyłby maksymalne temperatury.

Warto też zwrócić uwagę na pobór mocy – jest on naprawdę spory, znacznie większy od całej testowanej konkurencji. W połączeniu z mocną grafiką wydajny zasilacz będzie podstawą do działania komputera. Tutaj jednak jeszcze raz zwrócę uwagę, że na płycie X490 Aorus Xtreme procesor ustawiał się na 5,1 GHz pod obciążeniem. Na niektórych płytach (miałem okazję już sprawdzić np. Asus ROG Maximus XII Apex) będzie to 4,9 GHz pod obciążeniem, co będzie skutkowało niższymi temperaturami i poborem mocy (ten spadnie nawet do ok. 260 W, a temperatury do ok. 72°C, czyli wyniki będą znacznie lepsze). Natomiast miałem okazję jeszcze sprawdzić procesor na płycie Biostar Racing Z490GTA EVO – tam procesor pod obciążeniem trzyma nawet 5,0 GHz (przez pewien czas), więc wiele zależy od wykorzystanej płyty, jeśli nie ingerujecie mocniej w fabryczne ustawienia – więcej przeczytacie w kolejnych testach płyt, natomiast w tym teście odnoszę się do testowanej konfiguracji, która wyciąga 100% możliwości z procesora.

Jak więc oceniam premierę Intel Core i9-10900K? Na pewno jest to duży przeskok w stosunku do i9-9900K ze względu na większą ilość rdzeni i wątków. Dzięki temu procesor całkiem nieźle wypada w zastosowaniach profesjonalnych, choć ciągle nie jest to poziom Ryzena 9 3900X np. przy renderowaniu. Dzięki wysokiemu taktowaniu procesor wygrywa wszędzie tam, gdzie liczy się wydajność jednego rdzenia lub program i tak nie wykorzysta potencjału 24 wątków. Oznacza to też, że Intel Core i9-10900K jest aktualnie najwydajniejszą propozycją dla graczy. Ale czy to znaczy, że jest on opłacalny?

Tutaj sprawa się komplikuje. Sam procesor jest dosyć drogi w szczególności w stosunku do Ryzena 9 3900X. Do niego trzeba dokupić porządne chłodzenie AiO 240 mm, a jeśli chcecie podkręcać to będziecie potrzebowali przynajmniej AiO 360 mm, kompatybilnej obudowy oraz mocnego zasilacza. Także jeśli traficie na płytę typu Z490 Aorus Xtreme, gdzie procesor będzie się ustawiał na 5,1 GHz pod obciążeniem (bez Waszej większej ingerencji), lub włączycie opcje podbijające taktowanie czy predefiniowane OC to również większe AiO będzie zalecane. To wszystko generuje koszty, które wpływają na opłacalność platformy.

Procesor nie jest zły, ale moim zdaniem cena CPU, płyt głównych czy konieczność AiO 360 mm po OC nie jest pozytywną rzeczą. Intel trochę przesadził z wycenieniem nowych konstrukcji, przez co sam sobie strzelił w stopę – powinno być znacznie taniej w szczególności biorąc pod uwagę konkurencję. Mam jednak nadzieję, że gdy minie trochę czasu od premiery to cena spadnie do akceptowalnej i wtedy zakup Intel Core i9-10900K wraz z całą platformą będzie miał więcej sensu. Tymczasem przyznaję procesorowi odznaczenie wydajność za świetne wyniki w grach i programach, które nie korzystają z większej ilości wątków.

Za dostarczenie procesorów AMD Ryzen 7 3700X, 7 3800X i 9 3900X dziękuję sklepowi X-Kom.