WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Technowinki

NASA stawia na ekologiczne, naddźwiękowe samoloty pasażerskie

Umiejętność przekraczania prędkości dźwięku przez samolot nie należy do zbyt powszechnych (chyba że latasz takim np. F-22), ale NASA, planując nową maszynę ma zamiar to zmienić.

Ich celem jest stworzenie ultraszybkiego, ekologicznego samolotu, zdolnego do przewożenia ludzi na duże odległości, przy utrzymaniu jednocześnie ogromnej, ponaddźwiękowej prędkości. Takie próby były podejmowane już wiele lat wcześniej, ale za każdym razem okazywało się to zbyt trudne.

Jednakże od roku 2006, NASA ściśle współpracuje z takimi firmami jak Lockheed-Martin czy Boeing, wszystko po to aby któregoś dnia na lotnisku mógł stanąć właśnie taki samolot. Aby ten proces przyśpieszyć, NASA ma w planach przeznaczyć 6 milionów dolarów na badania nad superszybką i niezwykle ekologiczną maszyną.

W MIT już niedługo rozpoczną się badania nad tym, jaki wpływ na środowisko wywierały modele stworzone dla NASA w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Większość nowoczesnych myśliwców może już sobie pozwolić na przekroczenie prędkości dźwięku i nie doprowadzają przez to do ekologicznej katastrofy, gdyż jest ich stosunkowo mało. Gdyby nagle wszystkie samoloty na tych samych warunkach zaczęły przekraczać prędkość dźwięku, skutek byłby znacznie łatwiejszy do przewidzenia.

Naddźwiękowe samoloty pasażerskie spalałyby bowiem znacznie więcej paliwa niż ich mniejsi koledzy, w dodatku poruszają się one wyżej niż myśliwce, co sprawia, że istnieje większe prawdopodobieństwo, że mogłyby uszkodzić warstwę ozonową.

Spora część z pieniędzy, jakie NASA ma zamiar wydać na ten cel, zostanie również przekierowana na inwestycję w badania dotyczące głośności naddźwiękowych czarterów. Jeżeli mają się one stać normą przy jednoczesnym uwzględnieniu, że przewożeni ludzie chcą zachować słuch, logicznym wydaje się rozglądanie za sposobami na rozwiązanie tego problemu. Przedstawiciele NASA przyznają jednakże, że mają na tym poletku już pewne sukcesy.

Ostatnim problemem, jaki NASA musiałaby pokonać, aby przeforsować powszechność naddźwiękowych samolotów pasażerskich, jest cena lotu takowymi. Obecnie linie lotnicze starają się stać czymś zwyczajnym dla większej ilości ludzi i kosmiczne ceny błyskawicznej podróży mogą nie współgrać z tą taktyką.

[źródło: qz.com, zdjęcie: NASA]