Jeszcze się taki nie urodził, co by każdemu dogodził. To znane powiedzenie jest prawdziwe dlatego, że różni ludzie mają inne potrzeby i oczekiwania. Większość z nas byłaby na pewno zadowolona z nagłego przypływu gotówki. A co sprawiłoby radość naukowcowi?

Zawsze można zapytać. Badacze z Uniwersytetu w Lubece postanowili jednakże użyć innej, bardziej zaawansowanej technicznie metody – funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). W metodzie tej za pomocą rezonansu magnetycznego mierzy się zużycie tlenu z krwi przez poszczególne obszary mózgu, dzięki czemu w przybliżeniu można określić ich aktywność. Naukowcy skupiali się przy tym na pomiarze aktywności jądra półleżącego – obszaru mózgu będącego częścią układu nagrody, uaktywniającego się m.in. w czasie stosunku płciowego czy przyjmowania środków odurzających. Układ ten aktywuje się też na widok pieniędzy, pod wpływem przyjemnego smaku, czy nawet na słowa pochwały.

Niemcy postanowili zbadać wpływ na mózgi naukowców związanych z neurobiologią ilustracji przedstawiających różne ilości gotówki oraz strony tytułowe spreparowanych artykułów z czasopism naukowych, których badany był podany jako współautor.

nucleus

Okazało się, że mózgi naukowców silniej reagują na myśl o publikacji w prestiżowym czasopiśmie, niż na pieniądze. Najsilniejszy sygnał  otrzymano dla czasopisma z najwyższym wskaźnikiem Impact Factor. Jest to parametr używany do oceny czasopism w którym publikują naukowcy, często krytykowany za mechanizm działania, jednak mający ogromny wpływ na karierę badaczy (awans czy zachowanie pracy często zależy od IF publikacji danego badacza). Złośliwi mogą więc twierdzić, że świadczy taka reakcja może świadczyć o silnym warunkowaniu naukowców na sukces mierzony za pomocą jednego wskaźnika. Inni – że uczeni pracują dla wiedzy, nie dla pieniędzy.

[źrodło i grafika: gizmodo.com]

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!