Jeszcze do niedawna, nawet w samochodach z wyższej półki, najpopularniejszym materiałem do produkcji karoserii była stal. Jest to materiał tani i wytrzymały. Jednak z czasem, wraz z rozwojem metod wytwarzania elementów aluminiowych, coraz więcej elementów nadwozia wytwarzanych jest z tego właśnie materiału. Nie ozancza to jednak że producenci stali złożyli broń.

Nowa, lepsza stal samochodowa stworzona została przez Nippon Steel & Sumitomo Metal. Jest ona nie tylko o 25% mocniejsza, lecz również o 25-30% lżejsza od dotychczasowych gatunków stali wytrzymałej na rozciaganie. Dotychczas producentom udawało się osiagać wytrzymałość na rozciaganie rzędu 1,180MPa, podczas gdy Japończycy uzyskali wynik aż 1,470MPa. Lepsze parametry stali uzyskano dzięki ulepszonemu procesowi produkcji oraz zmianie składników stopu.

Chociaż nowa stal wciąż jest nieco cięższa od aluminium, to kosztuje zaledwie 30% tego co lżejszy materiał. Japończycy testują obecnie nową stal i jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to trafi ona do użytku w przemyśle motoryzacyjnym w roku 2020.

[źródło i grafika: engineering.com]

 

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej