Na Lappeenranta University of Technology został stworzony pierwszy na świecie prototyp silnika elektrycznego używającego nanorurek węglowych w jego uzwojeniu. Nowa technologia może zdecydowanie zwiększyć wydajność silników.

Pierwszy tego typu projekt składa się z przędzonych nanorurek węglowych. Zastępują one tradycyjne miedziane przewody w uzwojeniach. Nowy silnik jest pierwszym krokiem w kierunku lekkich i wydajnych napędów elektrycznych. Może to całkowicie zrewolucjonizować branżę. Jego moc wynosi 40 W, pracuje on z prędkością 15 tysięcy obrotów na minutę i ma prawie 70% sprawności. Nanorurki węglowe (CNT) wykazują przewodność znacznie większą niż najlepsze metale. Wykonane z nich uzwojenia mogą być lepsze nawet dwukrotnie!

Profesor Juha Pyrhönen mówi:

Jeśli zachowamy elektryczne parametry maszyn i wymienimy tylko uzwojenie, to możliwe jest znaczne zmniejszenie strat czynnych. Nanorurki węglowe są lżejsze niż miedź i bardziej przyjazne dla środowiska. Dlatego to zastąpienie pozwoli zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery. Ponadto wymiary i masa urządzeń mogą zostać zmniejszone, silniki będą mogły być eksploatowane w znacznie wyższych temperaturach.

Czyżby rzeczywiście wkrótce czekała nas rewolucja w maszynach?

Źródło, zdjęcie: http://phys.org/

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej