Reklama

Co Polacy wiedzą o suplementach diety? Polska marka OSAVI postanowiła to sprawdzić

Co Polacy wiedzą o suplementach diety? Polska marka OSAVI postanowiła to sprawdzić

Dzięki najnowszemu raportowi „Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość” przygotowanemu przez polską markę OSAVI, możemy dowiedzieć się, jak wygląda wiedza Polaków jeśli chodzi o suplementy diety, ich stosowanie czy skuteczność.

Ponad 80 proc. Polaków uważa suplementy diety za skuteczne, ale co trzecia osoba nie wie, czym różnią się od leków

Pierwszy raport OSAVi wykazał, że dwóch na trzech Polaków zażywa suplementy diety, najczęściej były to preparaty witaminowo-mineralne. Co czwarty badany wskazywał również, że zażywa teraz więcej suplementów niż przed rokiem. W najnowszym raporcie, sporządzonym na podstawie sondażu przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie Polaków, poruszono kwestie poziomu wiedzy i świadomości naszych rodaków na temat suplementacji.

Raport wykazał, że trzech na czterech respondentów regularnie zażywa suplementy diety, a blisko połowa badanych (42,5 proc.) robi to bez konsultacji z lekarzem. Co ciekawe, ankietowani najczęściej nabywanie suplementów konsultują z farmaceutą (20 proc.), a najrzadziej – z dietetykiem (4 proc.). Konsultacje naprzemienne z lekarzem, farmaceutą i dietetykiem deklaruje 15,9 proc. respondentów.

Niepokoi nas fakt, że tak wielu Polaków przyjmuje suplementy diety bez konsultacji ze specjalistą. Ważne jest dla nas świadome podejście do uzupełniania codziennej diety. Być może z czasem zmieni to wprowadzany w naszym kraju system opieki farmaceutycznej, którego założeniem jest łatwy i bezpośredni dostęp do porady farmaceuty dla każdej osoby, także w celu dopasowania odpowiedniej suplementacji diety. Pozwala to uniknąć konieczności umawiania wizyty czy ponoszenia jej kosztów, co sprawia, że takie konsultacje są znacznie bardziej dostępne i (miejmy nadzieję) będą chętnie wykorzystywane

komentuje Maciej Jaskólski, Dyrektor ds. Rozwoju Produktów OSAVI.

Blisko dwóch na trzech Polaków wie czym różni się lek od suplementu. Jednocześnie jednak prawie ⅓ ankietowanych przyznaje, że posiada jedynie ograniczoną wiedzę na temat różnic między tymi preparatami. Prawie 75 proc. badanych wie, jak działają zażywane przez niego środki, ale w przypadku ok. 25 proc. ankietowanych ta wiedza jest ograniczona. Co ciekawe, okazuje się, że więcej ankietowanych uważa suplementy za produkty przebadane częściowo (48,8 proc.), niż za sprawdzone w równym stopniu co leki (40,8 proc.).

Wiedza na ich temat czerpana jest najczęściej z Internetu (44,1 proc. ankietowanych) lub bezpośrednio od farmaceuty lub dietetyka (41,7 proc.).

Wyniki badania pokazują nam, jak dużą rolę dla konsumentów odgrywają treści dostępne w sieci, także jeśli chodzi o suplementy diety. Już niedługo na stronie OSAVI dostępna będzie ankieta, pozwalająca dopasować preparaty do indywidualnych potrzeb. Będzie ona brała pod uwagę wiele czynników, takich jak stosowana dieta, choroby czy przyjmowane leki. Pomoże dobrać suplement nie tylko dostosowany do osobistych potrzeb, lecz także wykluczy możliwe interakcje pomiędzy substancjami. Uwzględni też indywidualne preferencje dotyczące formy przyjmowanego suplementu, gdyż w asortymencie Osavi oferujemy innowacyjne formuły żelek czy sprayów doustnych

mówi Armand Przygodzki, CEO OSAVI.

Dwóch na trzech respondentów oczekuje od zażywanych suplementów diety podniesienia odporności oraz poprawy zdrowia. Blisko 40 proc. badanych liczy na poprawę lub utrzymanie samopoczucia. Okazuje się, że 37,1 proc. oczekuje od suplementów poprawy wyglądu, a 13,7 proc. – utraty wagi. Czterech na pięciu ankietowanych uważa działanie suplementów za skuteczne. Co ciekawe, co ósmy badany nie postrzega ich działania ani jako skutecznego, ani nieskutecznego, a jedynie 1,6 proc. respondentów uważa, że suplementy są nieskuteczne.

Wyniki badania pokazują, że edukacja Polaków na temat suplementacji jest niezbędna. Naszym celem jest budowanie świadomości konsumentów na temat tego, jak ważny jest skład przyjmowanych suplementów i rozwiewanie wątpliwości co do ich jakości. Dlatego też stawiamy na transparentność, wszystkie partie naszych produktów poddawane są niezależnym badaniom laboratoryjnym

podsumowuje Armand Przygodzki, CEO OSAVI.