Innowacyjne metody produkcji i technologia: wraz z oficjalnym oddaniem nowej fabryki silników V8 firma Porsche rozpoczyna kolejny rozdział w dziedzinie produkcji jednostek napędowych.

Zakłady zlokalizowane na terenie macierzystej fabryki w Stuttgarcie-Zuffenhausen korzystają z najnowocześniejszych metod produkcji, a przy pełnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych wytwarzają około 200 silników V8 dziennie. Ponadto Porsche przyczyni się również do osiągnięcia efektu synergii w ramach Grupy Volkswagen, bowiem plany przewidują, że od teraz nowe zakłady będą wytwarzać 8-cylindrowe silniki widlaste dla wszystkich marek koncernu.

Elastyczne powiązanie produkcji i automatyzacji

Kluczowym aspektem nowej fabryki silników jest elastyczny system produkcji, w którym powiązano procesy produkcji oraz automatyzacji. Montaż jednostek V8, po raz pierwszy zastosowanych w nowej generacji modelu Panamera, wymaga przestrzegania precyzyjnych procedur. Z tego względu odpowiedzialność za produkcję spoczywa głównie na wysoko wykwalifikowanych pracownikach. Do podniesienia wydajności przyczyniają się także wzorcowo przygotowane pod względem ergonomii stanowiska montażowe, mogące zostać indywidualnie dostosowywane do wymagań personelu. Aby uniknąć monotonii, pracownicy otrzymują różnorodny wachlarz zadań do wykonania i są etapami przygotowywani do udziału w całym procesie produkcji, ponieważ mają dogłębnie poznać każdy etap procesu budowania silnika.

Porsche_0374

Równie elastyczne są używane przez montażystów narzędzia wielofunkcyjne. Ich wstępne ustawienia momentu dokręcania i prędkości obrotowej mogą być w każdej chwili modyfikowane za pośrednictwem elektronicznej sieci produkcji. Oznacza to, że narzędzia nie służą do pracy w jednym określonym miejscu, ale w zasadzie można używać ich uniwersalnie, w całym procesie montażu – trzeba je tylko zamontować przy nowym stanowisku, co w zakładowym żargonie określa się jako „recykling”, i już są zaprogramowane do wykonywania nowego zadania. Ergonomiczna optymalizacja narzędzi ułatwia wykonywanie poszczególnych czynności.

Montaż nowego silnika rozpoczyna się co 3,5 min. Jednostki transportowane są na 95 płytach tworzących taśmę montażową w kształcie litery U – jej łączna długość wynosi 432 m. Zbudowanie jednego silnika zajmuje 110 cykli produkcyjnych, z których 71 przypada na obszary produkcji, i trwa w sumie 6,2 godziny. W procesie produkcji nowych V-ósemek Porsche w coraz większym stopniu korzysta z cyfryzacji i możliwości zarządzania danymi.

Wielofunkcyjna struktura fabryki pozwala na elastyczny wzrost

Budowa nowej fabryki silników rozpoczęła się na początku 2014 roku. Zlokalizowano ją we wschodniej części głównych zakładów produkcyjnych Porsche. Powierzchnia budynku wynosi 10 tysięcy metrów kwadratowych. Fabryka mieści się na dwóch kondygnacjach – na pierwszym działa część logistyczna, a na drugim odbywa się montaż silników. Z uwagi na wielofunkcyjną strukturę obszaru produkcyjnego i maksymalną elastyczność wykorzystania przestrzeni znajdują się tam jedynie nieliczne stałe rozwiązania architektoniczne. Koncepcja zakłada możliwość dodawania nowych stref tematycznych oraz wytwarzanie nowych produktów.

Porsche-Panamera-Turbo

Budynek wzniesiono w północno-wschodniej strefie zakładów Porsche o powierzchni 25 tysięcy metrów kwadratowych. Zakład wyposażono m.in. w system fotowoltaiczny na dachu, generujący do 242,5 tys. kW energii elektrycznej rocznie. Co więcej, znaczna część powierzchni dachu jest obsadzona roślinami, w celach nie tylko estetycznych, ale i poprawy stanu środowiska.

Porsche bardziej niż kiedykolwiek stawia na programy inwestycyjne

W ostatnich latach w rozwój swoich macierzystych zakładów w Zuffenhausen firma Porsche zainwestowała ponad 300 mln. Obok nowej fabryki silników, w której wcześniej mieścił się zakład wytwarzania okablowania, znajduje się dawna fabryka skrzyń biegów – firma planuje zlokalizować tam centralny warsztat produkcyjny.

W miejscu dawnego magazynu uruchomiono nowe centrum szkoleniowe dla najmłodszych pracowników Porsche. Aby realizować kolejne projekty i dalej rozwijać zakłady produkcyjne, Porsche AG zakupiło dodatkowe grunty i powiększyło swój areał w Stuttgarcie ponad dwukrotnie – do niemal 600 tysięcy metrów kwadratowych. W najbliższych latach firma planuje kolejne inwestycje na kwotę ponad 1 mld euro, zapewniające zasoby potrzebne do kontynuowania jej pomyślnego wzrostu. Głównym motorem innowacji będzie pierwszy elektryczny samochód sportowy, który tylko w Zuffenhausen wygeneruje 1000 dodatkowych miejsc pracy.

Źródło: Porsche

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej