Wszyscy boimy się tego momentu, kiedy roboty będą w stanie samoistnie czuć i myśleć. Co zabawne, okazuje się, że chwila ta nastąpiła właśnie w dzisiejszych czasach. Dowodem na to jest Pepper – robot, który odczuwa emocje.

Niektórzy snują apokaliptyczne wizje z robotami pokonującymi ludzkość, inni traktują taki fatalizm z przymrużeniem oka. W sumie ciężko specjalnie złościć się na maszyny, kiedy mimo swoich możliwości nie posiadają one raczej krwiożerczych zapędów – a niektóre są całkiem „milutkie”. Idealnym przykładem niech będzie Pepper – cyborg, który został stworzony do tego, by odczuwać emocje. I jak widać ludzie takie rzeczy po prostu lubią, bo android ten rozszedł się w kilka minut po tym jak ruszyła jego internetowa sprzedaż. Cena wywoławcza każdego z tysiąca egzemplarzy – 1600$.

Pepper-Softbank6

Pepper wyprodukowany został przez francuską firmę Aldebaran Robotics, która jest częścią grupy SoftBank. Sam robot to idealny kandydat – obok psa – na prawdziwego przyjaciela rodziny. Chociaż nie jest w stanie zmyć naczyń, posprzątać dzieciom w pokoju czy wyprasować ubrań, to jest w stanie odbierać e-maile, sprawdzać prognozy pogody oraz – co najważniejsze – wykrywać ludzkie emocje i odpowiednio na nie reagować. Pepper wyposażony został w czujniki, które uzupełniane są o fragmenty sztucznej inteligencji pobierane z chmury.

japan-emotional-robot

Sam robot jest naprawdę tani jak na funkcje, które oferuje. Powód tak „niskiej” ceny jest jeden – SoftBank i jego partnerzy póki co planują produkować oraz sprzedawać je przez najbliższe cztery lata… ze stratą. Jednakże prezes firmy – Masayoshi Syn – jest przekonany, że maszyna ta będzie się przyczyniać do wzrostu dochodów firmy w przeciągu kilku lat. CEO liczy przede wszystkim na to, że android wkrótce stanie się tak popularny jak samochody czy telefony. Być może jest to nazbyt optymistyczna i przyszłościowa wizja… chociaż raczej nie, bo zaprzecza jej pierwsza, błyskawicznie sprzedana partia Pepperów.

pepper[źródło: eteknix.com; zdjęcia: cbc.ca]

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!