WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Moto

Urban eTruck – pierwsza elektryczna ciężarówka Mercedesa

Mercedes-Benz ukazał swoją pierwszą, w pełni elektryczną ciężarówkę (mówiąc bardziej precyzyjnie, ciągnik siodłowy) – znany jako Urban eTruck. Pojazd jest zdolny przewozić 29 ton ładunku i posiada zasięg 200 kilometrów. Daimler planuje wykorzystać elektryczne ciężarówki w obszarach miejskich, gdzie konieczne jest ograniczenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

W poniższym wideo ciężarówka jest prezentowana na zamkniętej drodze. Oczywiście mówimy o materiałach promocyjnych, do których należy zachować pewien dystans, ale raczej da się stwierdzić, że pojazd jest wyjątkowo cichy.

Jak stwierdził Wolfgang Bernhardt, dyrektor Daimler Trucks & Buses, technologia samochodów elektrycznych szybko się rozwija, podobnie jak rynek ich komercyjnych zastosowań. Jak twierdzi Bernhardt, choć postępy w inżynierii akumulatorów nie wystarczają do stworzenia ciężarówek stosowanych przy przewozach na duże odległości, są dostateczne, by powstały ciągniki wykorzystywane przy bardziej bezpośredniej dystrybucji.

 E-cell Fuso Canter Daimlera testowano latami. Firma sprawdzała jak sobie radzi w „cywilu” – wypożyczając je szeregowi miast w Portugalii, które stosowały pojazdy elektryczne w gospodarce leśnej i przy zarządzaniu odpadami. Według Daimlera, pierwsze analizy wskazują na oszczędność rzędu 1000 euro na 10 tysięcy kilometrów. Choć E-cell wymaga jeszcze testów, nie powinno to wpłynąć na rozwój elektrycznej ciężarówki – Mercedes-Benz chce, by Urban eTruck rynek dopiero w nadchodzącej dekadzie.

gallery-1469637387-etruck

Mimo wszystko, nawet działający prototyp jest niemałym osiągnięciem – zwłaszcza w kontekście planów Mercedesa zmierzających do konkurowania z Teslą. Firma Elona Muska ogłosiła bowiem, że pracuje nad podobnym projektem.

Jak się okazuje, ciężarówki cieszą się niemałym zainteresowaniem pionierów motoryzacji XXI wieku – mowa nie tylko o wytwórcach pojazdów elektrycznych, ale również firmach pracujących nad samochodami autonomicznymi.

[źródło i grafika: popularmechanics.com]