Sterowce największą popularnością cieszyły się do lat trzydziestych ubiegłego stulecia. Obecnie wykorzystywane są najczęściej jako latające bannery reklamowe. Sytuację tę zamierza diametralnie zmienić brytyjska firma Hybrid Air Vehicles, która zaprezentowała właśnie zupełnie nowatorską konstrukcję o nazwie Airlander 10.

Na kres popularności sterowców wpływ miało kilka czynników. Niskie prędkości, podatność na działanie wiatru, stosunkowo niewielki udźwig przy dużych rozmiarach, kilka spektakularnych katastrof, czy w końcu znaczny postęp w konstrukcji samolotów. Jednak Brytyjczycy twierdzą, że dzięki nowemu podejściu do konstrukcji sterowca uda im się uzyskać cechy produktu pozwalające mu odbić z rąk (ze skrzydeł?) samolotów część rynku.

Tym, co najbardziej wyróżnia Airlandera 10 na tle starszych konstrukcji jest jego niecodzienny kształt, który wraz z niewielkimi skrzydłami, odpowiada za wytworzenie siły nośnej w czasie poziomego lotu. Można więc powiedzieć, że Airlander jest rozwiązaniem hybrydowym, łączącym w sobie cechy sterowca i samolotu.

Konstrukcja ma 92 metry długości  (co czyni go największym użytkowanym obecnie statkiem powietrznym) i może przewozić do 10 ton ładunku. Sterowiec zdolny jest do lotu z prędkością podobną do transportu kolejowego czy drogowego (maksymalna wynosi 148 km/h). Z drugiej strony, może się unosić w powietrzu przez okres nawet do dwóch tygodni.

Airlander 10 odbył swój dziewiczy lot w środę 17 sierpnia, krążąc wokół lotniska Cardington, znajdującego się 73 kilometry na północ od Londynu. Początkowo miał się on odbyć trzy dni wcześniej, jednak musiano go przesunąć z powodu wykrytej w ostatniej chwili usterki. Ostatecznie około półgodzinny lot okazał się sukcesem.

Sterowiec firmy HAV tworzony był początkowo z myślą o wykorzystaniu przez US Army. Amerykanie ostatecznie zamknęli jednak swój program rozwoju sterowców w 2013 roku. Na szczęście nie przeszkodziło to Brytyjczykom w ukończeniu projektu. Jeżeli Airlander 10 okaże się udaną konstrukcją, HAV planuje zbudowanie większej jednostki, zdolnej do przenoszenia nawet 50 ton ładunku.

[źródło i grafika: phys.org]

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej