[Notka sponsorowana]

Jak prawidłowo korzystać z płukanki do silnika? Wśród kierowców zdania są podzielone. Jedni dolewają jej w przypadku nawet niewielkich usterek, inni unikają jak ognia. Kto ma rację? W jakich sytuacjach warto stosować preparaty do płukania?

Płukanka do silnika – co to jest?

Na początku należałoby wyjaśnić, czym właściwie jest płukanka do silnika. To środek, w którego skład wchodzą rozpuszczalniki oraz wydajne preparaty smarne. Jego działanie polega na usuwaniu osadu, nagaru, sadzy i innych zanieczyszczeń z silnika. Płyn dociera do rowków pierścieniowych w tłokach, zwiększając ich wydajność. Efektem jest zwiększona kompresja, szczelność pierścieni oraz spadek zużycia oleju.

Kiedy warto sięgnąć po płukankę do silnika?

Jakie objawy powinny skłonić nas do użycia płukanki? Niepokojącymi sygnałami są m.in. spalanie oleju przez silnik oraz wydobywający się z wydechu ciemny lub niebieski dym. Oznacza to opór w pracy pierścieni, które nie dotykają ścian cylindra, a w efekcie przepuszczają olej do komory spalania. Dodatkowo powodem do użycia płukanki mogą być problemy z rozruchem. Może to oznaczać, że pierścienie uległy zapieczeniu przez nagar i zatrzymały się w rowkach pierścieniowych. Gdy silnik pracuje, ciśnienie w komorze spalania dostaje się do dolnej części tłoka, obniżając kompresję i wydmuchując olej. Pierścień może też ulec uszkodzeniom mechanicznym.

Zanieczyszczenia silnika – skąd się biorą?

Jak powstają zanieczyszczenia wewnątrz silnika? Jako główny powód można wskazać wysoką temperaturę, w której pracuje olej silnikowy. To właśnie skrajne warunki wpływają na tworzenie się osadu w postaci nagaru – nalotu przypominającego wyglądem czarny piasek. Osadza się on wszędzie, a największe problemy powoduje gdy osadzi się w ruchomych częściach napędu – rowkach pierścieniowych i kanalikach olejowych, zapychając je. Dlatego nawet po 2-3 płukaniach w oleju wciąż będziemy natrafiać na oznaki obecności nagaru. By uniknąć kłopotów, powinniśmy stosować płukankę do silnika regularnie – najlepiej przy każdej wymianie oleju.

Czy płukanie jest bezpieczne – nie zatka silnika?

Płukanie silnika dobrymi preparatami (przykładowo TEC2000) to procedura w pełni bezpieczna, tak samo jak odkamienianie czajnika – kamień jest rozpuszczany i usuwany razem z wodą i niemal identycznie jest z nagarem. Nagar jest rozpuszczany, miesza się ze starym olejem i zostaje odprowadzony podczas wymiany oleju.

Jak stosować płukankę?

Jak prawidłowo korzystać z płukanki? Preparat należy dodać jeszcze do starego oleju. Silnik powinien zostać rozgrzany do optymalnej temperatury pracy. Najlepszym wyjściem jest pozostawienie samochodu na jałowym biegu przez około 10-15 minut. Całą operację należy przeprowadzać na zewnątrz lub w dobrze wentylowanym garażu. Po wszystkim należy dokonać wymiany starego oleju na nowy, przy okazji zmieniając również filtr. Preparat może być stosowany w każdym z rodzajów silnika.

[Notka sponsorowana]

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!