Ford pracuje nad ulepszoną technologią sterowania światłami samochodu, która ma sprawić, że jazda na nieoświetlonych drogach będzie bezpieczniejsza. Wykorzystywać ma kamery – również wrażliwe na promieniowanie podczerwone – w celu wykrywania rowerzystów, przechodniów i zabłąkanych zwierząt. Brać będzie również pod uwagę informacje o zbliżających się skrzyżowaniach.

Poruszanie się po nieznanych i nieoświetlonych drogach jest z oczywistych przyczyn trudniejsze niż podróż w dzień. Raporty dotyczące bezpieczeństwa od lat wskazują na związane z nocną jazdą niebezpieczeństwo wypadku – wszelkie zmiany na drodze wymagają od kierowcy znacznie krótszego czasu reakcji.

Opracowywane są dwa rodzaje ulepszeń – Camera-Based Advanced Front Lighting System (zaawansowany system oświetlenia przedniego oparty o kamerę) i Spot Lighting (Oświetlenie miejscowe).

System oparty o kamerę jest rozwijany przez Europejskie Centrum Badań i Innowacji w Akwizgranie. W momencie, gdy GPS dostarcza informacji o zbliżaniu się do skrzyżowania dróg wiązka światła jest rozszerzana lub modyfikowana w inny sposób. Przykładowo, na rondach system doświetla kierunek, który musimy obrać, oraz obszar z którego nadjeżdżają inne pojazdy. Oświetlenie pomaga również spostrzec rowerzystów i pieszych przechodzących przez jezdnię. Urządzenia potrafią również rozpoznawać znaki drogowe i reagować na opisywane przezeń sytuacje drogowe.

Pobierane z urządzenia GPS informacje są również wykorzystywane do doświetlania zakrętów i spadków drogi. Jeśli nawigacja nie posiada dokładnych danych na temat drogi, krzywiznę może wykryć kamera na podstawie analizy linii oznaczających pasy ruchu. Technologia ma być dostępna dla klientów Forda „wkrótce”.

Oświetlenie miejscowe jest póki co w fazie bardzo wczesnych badań. System wykorzystuje kamerę podczerwoną w przedniej kratce pojazdu do spostrzegania i śledzenia obecnych na drodze ludzi i dużych zwierząt. Jego zasięg to póki co 120 metrów. Gdy kamera dostrzega potencjalne zagrożenie, w jego stronę kierowana jest wiązka światła objawiająca się na powierzchni drogi jako pas lub koło. Dodatkowo, podświetlone obiekty pokazywane są na ekranie wewnątrz pojazdu – komputer dorysowuje im nawet kolorowe ramki – czerwone lub żółte w zależności od tego, jak daleko się znajdują.

[źródło: phys.org grafika: learningtoadventure.com]

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!