Asus komunikuje wprost, najnowsza odsłona serii ZenFone to smartfony fotograficzne. Jak obietnice te mają się do rzeczywistości, jakie są możliwości aparatów w nowych ZenFonach oraz na ile pozwalają one na dostosowanie ustawień w trybie manualnym, sprawdzimy w kolejnym odcinku naszego fotoporadnika. Tekst oprzemy na Asus ZenFone 4 i wzbogacimy o Asus ZenFone 4 Pro.

Specyfikacja aparatu w Asus ZenFone 4 sugeruje, że producent nie przesadza komunikując wszem i wobec o dużych możliwościach swoich nowych smartfonów. Na pokładzie znajduje się 12-megapikselowy sensor od Sony, przysłona f/1,8 oraz optyczna stabilizacja obrazu. Warto dodać, że aparat jest podwójny – druga matryca ma rozdzielczość 8 megapikseli i 120-stopniowy kąt widzenia oraz przysłonę f/2,2. Aparat przedni to 8 megapikseli i przysłona f/2,0.

Aparat Asusa ZenFone 4 Pro prezentuje się jeszcze okazalej. Bazowa matryca to ten sam moduł, ale przysłona to f/1,7, a do tego wykonywanie zdjęć wspierane jest przez lepsze oprogramowanie oraz laserowy Auto Focus drugiej generacji. Cieszy również możliwość wykonania 2-krotnego optycznego przybliżenia. O cyfrowym nie wspominamy, bo cyfrowy zoom to oszustwo oprogramowania.

Interfejs i możliwości aparatów Asus ZenFone 4

Gdy po raz pierwszy włączamy aplikację aparatu, nie wita nas żadnego typu samouczek. Dopiero po przełączeniu się do trybu szerokokątnego, dostajemy informację, że właśnie przełączyliśmy się do… trybu szerokokątnego. Śmieszna sprawa, ale dla niezaznajomionych z fotografią mobilną – praktyczne rozwiązanie.

 

Sam interfejs jest bardzo rozbudowany i na początku potrafi przytłoczyć. Próżno tu szukać minimalizmu.U góry mamy ikony pozwalające na sterowanie trybem HDR (włączony, wyłączony, automatyczny), proporcjami zdjęcia (4:3, 16:9, 1:1), trybem portretowym (włączony, wyłączony), samowyzwalaczem (10, 5 i 2 sekundy) oraz lampą błyskową (włączona ciągle – jak latarka, włączona, wyłączona, automatyczna).

Interfejs Asus ZenFone 4 i 4 Pro

Dolna krawędź interfejsu pozwala wejść do trybu Profesjonalnego, włączyć nagrywanie wideo, wykonać zdjęcie, przełączyć aparat na przedni oraz wejść do galerii zdjęć. Na ekranie interfejsu głównego aparatu znajdują się również ikonki pozwalające na zmianę obiektywu i, tym samym, kąta widzenia.

Interfejs Asus ZenFone 4 i 4 Pro

Domyślna rozdzielczość wykonywanych zdjęć to 4032×3024 pikseli w proporcjach 4:3, zaś w trybie szerokokątnym maleje ona do 3264×1836 pikseli. Wartości te możemy zmienić w menu ustawień, gdzie mamy możliwość przestawienia trybu pracy Auto Focusa (inteligentny, ciągły, nieskończoność) oraz włączenia opcji wykonywania zdjęcia po naciśnięciu ekranu.

Interfejs Asus ZenFone 4 i 4 Pro

 

Przesunięcie palcem od lewej do prawej krawędzi wyświetla okno wyboru trybów fotografowania: Automatyczny, Upiększanie, Pro, Duża rozdzielczość, GIF, Panorama, Zwolnienie, Upływ czasu. Przesuwając palcem od prawej do lewej krawędzi włączymy z kolei włączymy zaś różne, kolorowe tryby artystyczne: Skala szarości, Ciepłe, Hipster, Retro, Brak, Przyciemnione, Nostalgia, Jaskrawe, Róż.

Interfejs Asus ZenFone 4 Pro

Korzystanie z przedniej kamerki wprowadza tylko jedną zmianę do wygląda interfejsu. Mianowicie, w lewym dolnym rogu znajduje się ikona pozwalająca na włączenie rozbudowanych opcji upiększania twarzy.

Menu aparatu Asus ZenFone 4 i 4 Pro

Interfejs Asusa ZenFone 4 Pro wygląda identycznie z jedną różnicą. Zamiast możliwości przełączania się między standardowym obiektywem i matrycą a zestawem szerokokątnym, otrzymujemy możliwość zoomowania.

Tryby: przydatne czy zbędne?

Aparaty w obu modelach są bardzo dobrze oprogramowane, dzięki czemu wybierają optymalne parametry przy fotografowaniu określonych scen. Jeśli zaś efekty nam nie odpowiadają, możemy włączyć tryb ustawień ręcznych. W związku z powyższym, czy warto korzystać z poszczególnych trybów? Jeśli potraktujemy je jako ciekawostkę, owszem.

Interfejs Asus ZenFone 4 i 4 Pro

Nie ma co rozwodzić się nad trybem zdjęć panoramicznych – działa tak, jak działać powinien. Co do reszty, sami oceńcie czy warto się nimi zainteresować. Duża rozdzielczość zwiększa zdjęcie do 49 lub 46 megapikseli – w przypadku wersji Pro (zdjęcia tracą na jakości, nie ma cudów), GIF pozwala na zrobienie serii zdjęć i zmontowanie z niej animacji, Zwolnienie umożliwia nagrywanie w spowolnionym tempie, Upływ czasu to po prostu timelapse (film/animacja poklatkowa), a Upiększanie – upiększa twarz do mocno nienaturalnych poziomów.

Reasumując, jako ciekawostka – tryby w Asusie ZenFone 4 i 4 Pro to fajna sprawa. Tylko, jako ciekawostka.

Trudna sztuka robienia selfie

Oba aparaty robią bardzo, bardzo dobre fotografie przednią kamerką. O co musimy zadbać, by cieszyły oko? Wyłącznie o kompozycje. Pokażmy po prostu siebie pod dobrym kątem, ujmijmy wszystkich znajomych na zdjęciu lub użyjmy popularnego kijka do selfie, by pokazać tło za nami.

Fot. Asus ZenFone 4

Tych kilka podanych powyżej rad w zupełności wystarcza, by cieszyć się ładnymi selfie, idealnymi na Facebooka czy Instagrama. Warto jednak zastosować się do jeszcze jednej sugestii. Uważajmy z trybem upiększania twarzy. Jeśli uważamy, że jest on niezbędny, starajmy się nie przesuwać suwaków nadmiernie, trzymajmy je w połowie skali. Ot, recepta na sukces.

Fot. Asus ZenFone 4

Ustawienia ręczne, czyli nie tylko dla odważnych

Tryb Pro, czyli po prostu ustawienia ręczne w Asus ZenFone 4 oraz w wersji Pro, pozwala na całkiem sporo machinacji przy wykonywaniu zdjęć. Po jego uruchomieniu interfejs mocno się zmienia, w centrum kadru widzimy elektroniczną poziomicą, a na dolnej belce możemy obserwować histogram na żywo oraz wybrane przez automatykę lub ustalone przez nas parametry. Bardzo to wszystko czytelne i łatwe w obsłudze.

Po prawej stronie, za pomocą określonych ikon możemy zmienić poszczególne ustawienia aparatu. Balans bieli przestawimy od 2500K aż do 7500K, ISO od 25 po 3200 (raczej ciekawostka – kompletnie zaszumione fotografie), czas naświetlania od 1/10000 do 32 sekund, a Auto Focus pozostawimy w trybie automatycznym lub ręcznie ustawimy ostrość. Włączenie trybu szerokokątnego wprowadza jedną modyfikację – górne ISO to 1600.

Fot. Asus ZenFone 4 Pro

Przydatnym dodatkiem jest ikona Resetu pozwalająca na wyzerowanie wprowadzonych modyfikacji. Co ważne, Asus ZenFone 4 Pro nie różni się niemal w ogóle pod względem możliwości trybu ręcznego. Wszystkie ustawienia są identyczne, a wspomniane “niemal” dotyczy wyłącznie jakości zdjęć, w tym przypadku nawet czułość ISO 3200 wygląda wcale nieźle. Dowodzi to jedynie tego, jak doskonale oprogramowany jest moduł aparatu w wersji Pro.

Jak fotografować określone scenerie?

Dobre oprogramowanie, sprawnie działające algorytmy i bardzo dobre matryce gwarantują, że zdjęcia wykonywane w trybie automatycznym, praktycznie zawsze będą się świetnie prezentowały. Jeśli jednak chcemy wyciągnąć z nich więcej, oto kilka rad dotyczących tego, jakie ustawienia wybrać przy fotografowaniu określonych scen, zdarzeń, sytuacji.

Reportaż, sport, impreza

W reportażu liczy się czas reakcji tak fotografa, jak i aparatu. Na jakie ustawienia ręczne się zdecydować? Wysokie ISO (800 w zwykłym ZenFone4, 1600 w wersji Pro – w skrajnych warunkach, zawsze lepiej trzymać się 800), ale jeśli fotografujemy w słoneczny dzień, ograniczmy się do ISO 400. Automatyczny balans bieli – warunki oświetleniowe podczas imprez lubią się zmieniać, wyłączony HDR, brak lampy błyskowej i możliwie krótki czas naświetlania. Na początku, dobrze zacząć z automatyką czasu naświetlania, później zaś – eksperymentować.

Fot. Asus ZenFone 4

 

  • Wysokie ISO, automatyczny balans bieli, brak HDR, brak lampy błyskowej, zdjęcia seryjne (przytrzymać przycisk migawki), krótki czas naświetlania, zoom – brak lub x2 (Asus ZenFone 4 Pro)
Fot. Asus ZenFone 4 – aparat szerokokątny

Zdjęcia z wakacji, imieniny u cioci

Rodzinne wyjazdy to nie czas na eksperymenty. Bądźmy zachowawczy! Automatyczne ISO, automatyczny balans bieli, brak HDR, brak lampy błyskowej – jeśli to możliwe i możliwie krótki czas naświetlania. Oto optymalne ustawienia podczas fotografowania osób.

Fot. Asus ZenFone 4 Pro

Jeśli na zdjęciach chcemy uwiecznić ładne plenery, możemy ręcznie ustawić niskie ISO (okolice 100), wybrać odpowiedni balans bieli – obserwujemy zmieniającą się kolorystykę na podglądzie na żywo, włączyć tryb HDR, wyłączyć bezwarunkowo lampę błyskową i nieco wydłużyć czas naświetlania – nie przesadzamy, obserwujemy czy zdjęcia na pewno nie wychodzą nam lekko rozmyte – jeśli tak, zmniejszamy czas otwarcia migawki.

  • Automatyczne ISO, automatyczny balans bieli, brak HDR, brak lampy błyskowej – jeśli to możliwe, niski czas naświetlania – fotografowanie ludzi
  • Niskie ISO, ręczny balans bieli, HDR, brak lampy błyskowej, czas naświetlania dopasowany do scenerii – fotografowanie krajobrazów i architektury
Fot. Asus ZenFone 4 Pro – zoom optyczny

Portret

Fotografując ludzi postawmy na sprawdzone ustawienia. Trzymajmy ISO w ryzach – jeśli jasno, wybieramy niskie wartości, a jeśli ciemno – podnosimy do 800 lub 1600, ale to w skrajnych przypadkach. Rezygnujemy z HDR, lampę błyskową używamy tylko w ostateczności, wybieramy odpowiadający scenerii ręczny balans bieli i czas naświetlania pozwalający na możliwie najlepsze doświetlenie fotografowanej osoby lub osób.

Korzystając z Asusa ZenFone 4 Pro – możemy włączyć zoom optyczny x2, co pozwoli nieco bardziej rozmyć tło za fotografowanym modelem.

  • Niskie ISO – jeśli jasno, wysokie ISO – jeśli ciemno, ręczny balans bieli, brak HDR, lampa błyskowa – w ostateczności, czas naświetlania pozwalający na dobre doświetlenie modela
Fot. Asus ZenFone 4 Pro

Makro

Fotografując małe obiekty staramy się, przede wszystkim, utrzymać je w kadrze, co nie jest łatwe, jeśli naszym modelem jest pszczoła czy inny owad. W każdym razie, próbujemy zrobić co w naszej mocy, by “zamrozić” ruch. Wybieramy wysokie ISO, krótki czas naświetlania i ręczny balans bieli. Wyłączamy HDR, wyłączamy lampę błyskową – jeśli to możliwe. Możemy spróbować użyć zoomu, by przybliżyć fotografowany obiekt, ale sprawdźmy, czy lepszych efektów nie uzyskamy po prostu zbliżając się do niego.

Fot. Asus ZenFone 4
  • Wysokie ISO, krótki czas naświetlania, ręczny balans bieli, brak HDR, brak lampy błyskowej, zoom x2 (wersja Pro) – eksperymentalnie

Fotografia nocna

W przypadku fotografii nocnej mamy dwie strategie: zamrażamy ruch zwiększając ISO i zmniejszając czas naświetlania oraz błyskając lampą lub ustawiamy smartfon na statywie, zmniejszamy ISO i zwiększamy czas naświetlania. Nie ma tu niepotrzebnej filozofii. Pierwsze rozwiązanie nada się do fotografii miejskiej lub spacerowej, drugie – do fotografowania oświetlonych mostów, zachodów słońca, takich tam.

Fot. Asus ZenFone 4
  • Wysokie ISO, krótki czas naświetlania, brak HDR, automatyczny balans bieli, lampa błyskowa – jeśli niezbędna – fotografia ludzi po zmroku lub fotografia spacerowa
  • Niskie ISO, długi czas naświetlania, brak HDR, automatyczny balans bieli, brak lampy błyskowej, smartfon na statywie – fotografia nocnego krajobrazu
Fot. Asus ZenFone 4 – aparat szerokokątny

Fotografia kreatywna

Asus ZenFone 4 ma wbudowanych kilka trybów kolorystycznych, które pozwalają na zmianę klimatu wykonywanych fotografii. Wspomniane już wcześniej filtry(Skala szarości, Ciepłe, Hipster, Retro, Brak, Przyciemnione, Nostalgia, Jaskrawe, Róż) mogą dać nam ciekawe efekty, ale nie przesadźmy. Jeśli zależy nam na naprawdę kreatywnym podejściu, pobierzmy odpowiednie oprogramowanie, które pozwala na większą ingerencję graficzną w zdjęcia. Warto się bawić, warto eksperymentować.

Fot. Asus ZenFone 4 Pro

Podsumowanie

Oba warianty Asusa ZenFone 4 robią bardzo dobrej jakości zdjęcia (wersja Pro jest lepsza) oraz pozwalają na zabawę ustawieniami, co należy docenić. Brakuje w nich możliwości zmiany sposobu pomiaru światła, ale za to interfejs trybu ręcznego jest rewelacyjny – dzięki niemu można szybko polubić manualne kontrolowanie ekspozycji. To świetne smartfony, wręcz uszyte dla średnio wymagających fotoamatorów.

    Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!