Większość z nas doskonale pamięta wymyślonego na potrzeby filmu Terminator II robota T1000. Ten niemal niepokonany czarny charakter wykonany był z ciekłego metalu, który automatycznie się reperował, zlewając po prostu z powrotem w pierwotną formę. W opublikowanym ACS Macroletters artykule opisano rozwiązanie przypominające nieco to wykorzystywane przez tamtego niesympatycznego przybysza z przyszłości.

Uczeni z University of Michigan oraz NASA wspólnymi siłami opracowali rozwiązanie, które pozwoli w ciągu kilku sekund zamknąć niewielkie otwory w uszkodzonej powierzchni. NASA jest żywotnie zainteresowana tego typu rozwiązaniami, ponieważ zagrożeniem czyhającym na wszystkie załogowe statki kosmiczne jest rozszczelnienie spowodowane uderzeniem mikrometeoru lub małego „kosmicznego śmiecia” będącego pozostałością po którejś z poprzednich misji. Takie maleństwo pędzące z dużą prędkością potrafi przebić ściany statku i spowodować niekontrolowaną ucieczkę cennego powietrza na zewnątrz.

Do stworzenia samoleczącej powierzchni użyto płynu umieszczonego pomiędzy polimerowymi powierzchniami. Po przebiciu powierzchni płyn wylewa się i niemal natychmiast zastyga w kontakcie z powietrzem. Odpowiadać ma za to reakcja zawartego w nim tributyloboranu ze znajdującym się w powietrzu tlenem. Choć taka łata nie jest mocna jak stal, to z założenia ma służyć jako rozwiązanie tymczasowe – uszczelniające przebitą ścianę do czasu aż nie zostanie profesjonalnie załatana.

Działanie takiego rozwiązania zobaczyć można na filmie poniżej. Obecnie naukowcy pracują nad zmniejszeniem grubości, a dzięki temu i masy, wynalazku. Sami twórcy oczekują, że niedługo możliwe będzie zbudowanie osłony o grubości zaledwie kilkudziesięciu do kilkuset mikrometrów (tysięcznych części milimetra).

Według twórców, taka powłoka mogłaby znaleźć zastosowanie w produkcji załogowych statków i stacji kosmicznych, samolotów (już to widzę, jak przewoźników ucieszy dodatkowa masa), baz na obcych ciałach niebieskich czy zbiorników z paliwem. Mnie natomiast jako potencjalne zastosowanie od razu przychodzi na myśl opisywany przez nas niedawno projekt szybkiej kolei Hyperloop, której pociągi miałyby się poruszać w wymagających szczelności rurach z obniżonym ciśnieniem.

 [źródło: newscientist.com, iflscience.com; grafika: imgarcade.com]

Spodobał Ci się ten artykuł? Podaj dalej!