Sekcja: Gry

Porównanie wielkości świata Wiedźmina 3 z innymi sandboxami – Polacy zmieniają znaczenie słowa “Massive”

Wszyscy wiedzą, że chłopaki z CDPROJEKT RED ambitnie planują wypuścić na świat najlepszą grę wszechczasów. Czy im się to uda, czy nie – trudno powiedzieć, jak na razie przeglądając recenzje zachwyconych youtuberów, którzy mieli przyjemność zagrać wcześniej niż reszta świata, nie spotkałem się w zasadzie z żadnym słowem krytyki. Na pewno będzie to gra epicka, doskonała pod wieloma względami (no bo, szczerze mówiąc raczej wątpię aby poziom był gorszy od tego co oferuje Wiedźmin 2 – a to już była produkcja świetna w każdym calu). Natomiast już wiadomo ze stuprocentową pewnością, że świat oparty na twórczości Andrzeja Sapkowskiego będzie naprawdę […]

W tej grze MMORPG, żeby być lepszym od innych musisz zostać… prawdziwym hakerem

Popularność gier MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Games) od lat jest na całym świecie olbrzymia, chyba każdy gracz zna takie tytuły jak World of Warcraft, Guild Wars czy Everquest. Miliony ludzi zasiadają przed komputerami aby bawić się w fantastycznych światach gdzie można wspólnie przeżywać przygody, handlować, walczyć z potworami czy też tłuc się między sobą. W dzisiejszych czasach jest to przemysł wart gigantyczne pieniądze, zaś waluta używana w grach traktowana jest często na równi z prawdziwą. A tam gdzie pojawia się duża kasa, natychmiast zlatują się też wszelkiej maści oszuści. Wyłudzacze gotówki, piraci używający botów (czyli programów które wykonują pewne […]

Charles Dance uchyla rąbka tajemnicy na temat swojej pracy z Wiedźminem

CD Projekt Red nie przestaje nas zaskakiwać rozmachem swojej superprodukcji. Wiedźmin 3 w obecnej chwili należy chyba do najbardziej wyczekiwanych gier na świecie. Twórcy gry nie przestają nas raczyć kolejnymi filmami które jedynie wzmagają niecierpliwość graczy, którzy chcieliby w końcu dostać w swoje oczekujące łapska kolejne przygody dzielnego Geralta. Znany z serialu Game Of Thrones, czyli Gra o Tron, Charles Dance użycza swego głosu Cesarzowi Nilfgaardu – jednej z najpotężniejszych osób w świecie wykreowanym przez Andrzeja Sapkowskiego. Aktor, we właśnie wrzuconym na youtube filmiku, twierdzi, iż po raz pierwszy wciela się w postać z gry komputerowej, przez co traktuje to […]

Skanowanie mózgów graczy ujawnia w jaki sposób usprawiedliwiamy dokonywanie aktów przemocy

Lubisz sobie pograć i postrzelać do wyimaginowanych wrogów na ekranie komputera? Uważasz, że to cię odstresowuje? Zapewne zdziwi cię fakt, że twój mózg wówczas ciężko pracuje, analizując trudne moralnie wybory, które musisz podejmować, nawet jeśli są one tylko i wyłącznie częścią fikcyjnego świata gry. Naukowcy z laboratorium neurobiologicznego Uniwersytetu Monash w Melbourne przeprowadzili interesujące badania, polegające na bieżącym skanowaniu testowej grupy 48 osób różnej płci za pomocą skanerów fMRI (functional magnetic resonance imaging – czyli funkcjonalny magnetyczny rezonans jądrowy). Testowani grali w specjalnie przygotowane FPS-y (first person shooter – czyli strzelanka w której całą akcję widzimy okiem strzelca) w których […]

Wojna przeciw wyłączaniu serwerów leciwych gier

Znacie to rozczarowujące uczucie, kiedy okazuje się, że moduł multiplayer tytułu sprzed lat, w który namiętnie się zagrywaliście, został bezpowrotnie wyłączony? Całe szczęście, są jeszcze organizacje, które starają się temu zapobiec. Działania The Electronic Frontier Foundation, czyli grupy non-profit, zajmującej się obroną wolności obywatelskich w świecie cyfrowym, nie przechodzą jednak bez echa. Ich celem jest przekonanie amerykańskiego Urzędu Ochrony Praw Autorskich, aby ci pozwolili na wprowadzenie ustępstwa od Digital Millennium Copyright Act, ustawy zabraniającej rozpowszechniania technologii naruszającej cyfrowe mechanizmy ograniczeń kopiowania. Wyjątek ten miałby pozwolić graczom na przejmowanie dziedzictwa danej gry w postaci jej kodu, który mogliby ponownie udostępnić wielu użytkownikom na […]

Wrażenia z Satellite Reign

Kiedy zagra się już na nostalgii gracza, odwołując się w wizji swojego projektu do klasyków niegdyś stanowiących o sile danego gatunku, zainteresowanie jest gwarantowane. Sztuką jest jednak nie zawieść rzeszy potencjalnych konsumentów, którzy jedną nogą wciąż tkwią w erze strategii turowych, rzutu izometrycznego i nadmiernie wymagających zadań. Często mawia się, że to se ne vrati, że się rzekomo nie da ponownie przeżyć tych samych emocji, związanych z obcowaniem z jakąś gałęzią rozrywki. Przyzwyczajeni do ułatwień i ułomności gier teraźniejszych czasów, powinniśmy boleśnie odbijać się od tytułów oldschoolowych czy zwyczajnie starych – jest jednakże zupełnie odwrotnie. Remake’i, reborny i remastery zagarniają dla siebie coraz […]

Recenzja gry Evolve Evolve miało być kołem ratunkowym dla znudzonych stagnacją graczy. Czy Turtle Rock Studios się to udało?

Rynek gier multiplayerowych został ostatnio zdominowany przez wojenne strzelanki w stylu Call of Duty czy Battlefielda i na pewno taka sytuacja utrzyma się jeszcze przez długi czas. Evolve miało być takim kołem ratunkowym dla znudzonych stagnacją graczy. Czy Turtle Rock Studios się to udało? I tak, i nie.

Recenzja gry Ori and the Blind Forest

Po pierwszych zapowiedziach debiutanckiego projektu Moon Games Studio byłem wręcz zakochany w stylistyce, która z marszu zaczęła cechować tę produkcję. Ręcznie rysowane tła, świetna animacja postaci, oraz klimatyczna ścieżka dźwiękowa. Od pierwszych zapowiedzi minęło 10 miesięcy, a „Ori and the Blind Forest” nic nie straciło ze swojego uroku. Ale nie dajcie się zwieść baśniowej grafice, bo to gra dla prawdziwych masochistów, którym nie straszne jest ginąć ponad 500 razy podczas jednego przechodzenia gry. „Ori and the Blind Forest” jest typowym przedstawicielem gatunku gier platformowych. Moon Games Studio pełnymi garściami czerpało inspirację z Super Meat Boya czy ostatnich dwóch odsłon Raymana. […]

Recenzja gry Tormentum: Dark Sorrow

Po ukończeniu Tormentum, rozłożyłem się na kanapie z herbatą i przez dobre kilkanaście minut zastanawiałem się nad tym, czego właśnie doświadczyłem. Bowiem produkcja polskiego studia „Oh noo!” to bardzo nietypowy reprezentant gatunku „point and click”. Jedyne co zamyka sam tytuł w obrębie tejże kategorii to sposób prowadzenia rozgrywki. Reszta elementów składowych wprowadziła mój umysł w niemałe zakłopotanie i zapewne nie jestem jedyną osobą z takimi przeżyciami. Wystarczy, że popatrzycie sobie na screenshoty, by chociaż posmakować tejże abstrakcji. Zresztą to idealne słowo na opisanie samej gry w skrócie. Fabuła Tormentum: Dark Sorrow koncentruje się wokół tajemniczej, zakapturzonej persony, którą kieruje gracz. […]

Intel Extreme Masters – co straciliście? Finały Intel Extreme Masters już za nami. Co stracili ci, którym nie udało się pojawić w Spodku?

IEM kojarzy się większości graczy głównie z rozgrywkami turniejowymi, w których mierzą się najlepsze drużyny w takich grach, jak Counter-Strike: Global Offensive, StarCraft 2 czy League of Legends. I rzeczywiście, stanowią one główna atrakcję imprezy. Zarówno w tym, jak i poprzednim roku w katowickim Spodku doszło do niebywałego wydarzenia – nie byliśmy (jako kraj) jedynie gospodarzami rozgrywek ligowych, ale tego najważniejszego z najważniejszych turniejów: finałowych meczów. Publiczność dopisała tłumnie, o czym świadczyły ciągnące się na setki metrów (albo i więcej) kolejki do głównego wejścia. Niektóre osoby czekały dobre kilka godzin, zanim dostały się do środka. I nie, nie była to […]

Czy Hideo Kojima żegna się z Konami?

Niewiele osób w świecie gier wideo można nazwać tak zespolonych z marką, którą stworzyli, jak Hideo Kojimę i jego Metal Gear Solid. Na dźwięk którejkolwiek z nazw, natychmiast przychodzi druga. Czyżby drogi legendarnej serii i równie rozpoznawalnego producenta miały się rozejść? Anonimowe źródła GameSpota donoszą, że doszło do kłótni między studiem zarządzanym przez Kojimę i zarządem Konami, po której obydwie strony wywnioskowały, że najlepiej będzie, jak po wygaśnięciu kontraktów (czyli w grudniu) panowie uścisną sobie (lub nie) dłonie i rozejdą się we własne strony. Przyczyną waśni mogły być cięcia, jakie Konami ponoć chciało nałożyć na twórców MGS-a, ograniczając ich nawet […]

Smash-a-Ball umili życie cierpiącym na zaburzenia wzroku

Świat najwyraźniej z każdym dniem staje się coraz bardziej przyjazny dla ludzi z zaburzeniami wzroku lub słuchu, bo nie może być przypadkiem, że najpierw ogromną popularność zdobywa reklama Samsunga (poniżej), a w tej chwili pojawia się skierowana do nich gra Smash-a-Ball. Jest to rzecz jasna, tendencja niezwykle pozytywna i miejmy nadzieję, że przerodzi się w coś globalnego, co pozwoli nam wszystkim funkcjonować na tak zbliżonym poziomie, jak to tylko możliwe. Jeżeli jednak jestem pewny, że większość z Was ma już za sobą momenty wzruszenia spowodowane rzeczonym materiałem wideo od Samsunga, tak teraz należałoby przybliżyć, na jakiej zasadzie działa właściwie Smash-a-Ball. Za […]

Dlaczego Mario nie biegnie w lewą stronę?

Zastanawiało Was kiedykolwiek, z jakiego powodu widok Mario biegnącego z prawej strony w kierunku lewej krawędzi ekranu, jest tak zatrważający dla naszego mózgu? Czy to zaburzenie pewnego schematu, do którego przez lata się przyzwyczailiśmy, czy może stoi za tym bardziej naukowe wyjaśnienie? Grono osób wyjątkowo zaniepokojonych dyskomfortem, jaki powoduje obserwowanie Mario przemierzającego drogę “pod prąd”, postanowiło z konsekwencją godną dwuletniego dziecka zadającego ciągle to samo, pozornie oczywiste pytanie, zająć się problemem nurtującym tak wielu. Okazało się więc, że za tą odruchową reakcją naszego mózgu stoi głębiej zakorzeniona preferencja obserwowania ruchu z lewej do prawej strony. Do takiego wniosku doszedł psycholog Peter […]

Cyfrowy śmietnik Szybka przebieżka po produktach dostępnych na Steam pokazuje, jak wielki śmietnik zapanował w kategorii gier niezależnych.

Od jakiegoś czasu na Steam dostępne są „Kolejki Odkryć”. O co w nich chodzi? Otóż system od Valve prezentuje nam po kilka gier, dobranych na bazie naszych preferencji, wcześniejszych zakupów i ocen na Metacritic. Przeglądając je, możemy niektóre dodać do listy życzeń, do ulubionych lub do ignorowanych. W ten sposób, z założenia, mamy możliwość poznania produktów, o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia, a które mogą nas zainteresować. Kolejka zawiera jedenaście pozycji, a po skończeniu jednej, możemy albo czekać do kolejnego dnia, albo natychmiast wygenerować drugą – i tak w nieskończoność (lub do wyczerpania gier na Steam ;) ).   Inicjatywa […]

Recenzja gry The Order: 1886

Ósma runda w wielkiej wojnie konsol rozpoczęła się ponad rok temu i nie szczypmy się specjalnie – najważniejszym orężem w niej są gry na wyłączność danej platformy, nawet jeśli Sony i Microsoft w sposób niezwykle radosny obrzucają się garściami błota, złożonymi z cyfr określających rozdzielczość i framerate. W morzu przesunięć, opóźnień i gigantycznych łatek day one, pierwszym tegorocznym mesjaszem spod znaku AAA miało być The Order: 1886, exclusive Sony, nad którym studio Ready At Dawn dłubało ładne kilkadziesiąt miesięcy i kiedy wreszcie premiera jawiła się na horyzoncie… mleko się rozlało. Internety krzyczały o trwającym niespełna sześć godzin głównym wątku, chorej […]

POLECAMY: Recenzja gry Dying Light Good Night and Good Luck

Biegnę. Przeskakuję przez skrzynkę, po czym wspinam się po murze. Spoglądam za siebie, są już coraz bliżej. Zaraz mnie dopadną. Widać już bezpieczną strefę. Dobiegam. Przeskakuję ogrodzenie i…

Recenzja gry WWE2K15

W materiałach prasowych dotyczących najnowszej odsłony WWE 2K15 pojawiały się tylko informacje o wersjach na konsole nowej generacji. Gdzieś tam zawsze na końcu przewijało się logo X360 i PS3, ale nikt na to nie zwracał uwagi, nie podkreślał tego faktu. Uznawano to za oczywistość i zbywano głuchym milczeniem. W międzyczasie uwagę wszystkich miały przykuć system skanowania twarzy wrestlerów przeniesiony z NBA, piękna grafika i nowe tryby gry na nowych sprzętach. Może to i dobrze, bo dzięki temu mniej osób nabrało się na recenzowaną przeze mnie edycję. Nastawiony byłem bardzo pozytywnie, ponieważ wydawało mi się, że mam prawo oczekiwać również po […]

1080p / 60 fps – miły dodatek czy niezbędny standard? Czyli kilka słów o tym, dlaczego dążenie do coraz wyższych rozdzielczości i większej liczby klatek na sekundę jest branży potrzebne.

W kontekście ostatnich wydarzeń na rynku gamingowym jasne stało się, że konsole tzw. „nowej generacji” mają poważny problem z osiągnięciem pułapu wyświetlania 60 klatek na sekundę przy natywnej rozdzielczości 1080p. Twórcy i wydawcy prześcigają się w bardziej lub mniej kreatywnym usprawiedliwianiu swoich produktów: jedni twierdzą, że między 1080p a 900p nie widać różnicy, inni postulują, że 30 fps daje bardziej filmowe odczucia, jeszcze inni robią dobrą minę do złej gry i krzyczą, że liczy się gameplay, a nie jakość wyświetlanego obrazu. Znamiennym jest to, że w przypadku ostatniego z wymienionych argumentów, sami gracze przyklaskują twórcom, choć jeszcze niedawno, przed wyjściem […]

Wrażenia z rozgrywki Survarium Postapokaliptyczne klimaty w słowiańskim wydaniu

Całkiem niedawno na polskim rynku zadebiutował tytuł Survarium – pierwsza produkcja studia Vostok Games, która pod wieloma względami zdążyła bardzo namieszać na growej scenie, napotykając się na sporą dawkę entuzjazmu samych graczy oraz przedstawicieli branży dziennikarskiej.

Recenzja gry Little Big Planet 3

Na nowej generacji konsoli od Sony ponownie pojawił się jeden z najlepszych tytułów ekskluzywnych na Playstation. Panie i Panowie –  Little Big Planet powraca, tym razem z numerkiem 3! Chociaż nie udało się ustrzec błędów, to zasłużenie gra powinna znaleźć wielu koneserów.

Sniper Ghost Warrior 3 i DLC do Lords of the Fallen oficjalnie zapowiedziane!

Dzisiaj w Warszawie miała miejsce konferencja CI Games. Po krótkim wprowadzeniu, w czasie którego prezes CI Games – Marek Tymiński – zachwalał ich największą produkcję Lords of the Fallen, usłyszeliśmy kilka ciekawych informacji. Pierwszym dużym ogłoszeniem, jakie miało miejsce w czasie jego wystąpienia, była wieść, że już w styczniu otrzymamy pierwsze duże DLC do tego tytułu – Ancient Labirynth.

Recenzja gry Far Cry 4

Podczas grania w Far Cry 4 ciągle powtarzałem sobie jedno zdanie: „To najlepsza część serii”. Tak w kilku słowach można streścić szaloną wycieczkę do Kyratu. Nie jest to jednak zasługa nowych, rewolucyjnych rozwiązań. Wynika to raczej z tego, że dzieło Ubisoftu to najbardziej kompletna i dopieszczona formuła rozgrywki, która swoimi korzeniami sięga gry Far Cry 2 i roku 2008.

Recenzja gry Lords of the Fallen

Nie myślcie o Lords of the Fallen jako o klonie Dark Souls. Pomyślcie, że oto na naszych oczach tworzy się nowy podgatunek gier action-rpg, gdzie klikanie we wrogów i podnoszenie statystyk zmieniono na tyle, że to na ten pierwszy element położone zostało 90% nacisku, a na drugi 10%, inaczej niż do tej pory.

Kolejny Assassin’s Creed zawita do Londynu

Jeżeli nie macie dosyć kolejnych odsłon serii Assassin’s Creed, to kontynuacja przygotowana na jesień 2015 roku osadzona zostanie w 19-sto wiecznym Londynie. Gra trafi na PC, XONE i PS4. Twórcy zdecydowali się pominąć zmęczone już PS3 i X360, nie planują oni nawet wydać osobnego tytułu jakim był Assassin’s Creed Rogue, bardzo dobra decyzja.