WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Po godzinach

Sposób na opóźnienia metra? Zamienić je na ruchomy chodnik!

Czy opóźnienia metra są przeszłością? Grupa architektów zasugerowała zastąpienie londyńskiej Circle Line gigantycznym, trójstopniowym ruchomym chodnikiem.

Po co komu pociągi, skoro istnieją taśmociągi? Tak twierdzi NBBJ, firma architektoniczna odpowiedzialna chociażby za takie pomysły jak budynki w kształcie zwierciadeł redukujących zacienienie. Według przedsiębiorstwa, gdyby 17 mil torów zastąpić trzema pasami przemieszczających się z różną prędkością ruchomych chodników, komunikacja byłaby „szybsza”, „przyjemniejsza” i „zdrowsza”.

Zastępujący torowisko system składałby się z trzech pasów, z których każdy pozwalałby uzyskać inną prędkość od około 5 kilometrów na godzinę (szybki marsz), do 24 kilometrów na godzinę (szybki bieg). Pasażer przyspieszałby lub zwalniał przeskakując pomiędzy równoległymi chodnikami.

Brzmi jak coś, co wymyśliłeś, kiedy miałeś sześć lat i po raz pierwszy zobaczyłeś lotnisko? Może i tak, ale za pomysłem architektów przemawiają pewne argumenty. Jak twierdzą, energiczny marsz po najszybszym pasie pozwalałby osiągnąć większą średnią prędkość niż typowy pociąg „Linii okrężnej”.

notting-hill-gate-tube-station-2-55e977692811a

Obchodząca niedługo 110. urodziny „Żółta linia” londyńskiego metra przewozi co roku 114 milionów pasażerów. Pozwala przy tym na jednoczesny ruch jedynie ośmiu pociągów osiągających maksymalnie około 30 kilometrów na godzinę. Jest zatem niezwykle podatna na opóźnienia, poza tym zatłoczenie sprawia, że podróż nie jest szczególnie przyjemna.

Chodniki poruszałyby się bez przerwy, można byłoby je opuszczać w dowolnym tempie i  nie zamykałyby setek pasażerów w metalowych puszkach. Oczywiście projekt jest bardzo ambitny – wymagałby rozwiązania wielu problemów, zwłaszcza w dziedzinie ergonomii i bezpieczeństwa, ponadto instynkt podpowiada, że poruszające się non-stop pasy nie stanowiłyby inwestycji najtańszej w budowie i eksploatacji. Niemniej, warto rozważać tego typu kreatywne pomysły – w profesjonalnym rozrachunku mogą okazać się znacznie bardziej korzystne niż konwencjonalne konstrukcje. Ja ze swej strony jestem ciekaw co by się stało, gdyby stanąć każdą nogą na pasie o innej prędkości…

circle-line-rendered-55e9776948a43

[źródło i grafika: cityam.com]