Jeśli chodzi o silniki spalinowe to ważne jest, aby nie osiągnęły one temperatury powyżej ok. 150 °C, a najlepiej, że by temperatura ta mieściła się w zakresie od 90 do 100 °. Umożliwia to jego prawidłowe funkcjonowanie i większą efektywność, co za tym idzie ważny jest odpowiedni układ chłodzenia silnika.

Specjaliści z firmy Bosch twierdzą, że nawet w zaawansowanych silnikach benzynowych traci się ok. 20 % paliwa. Przy intensywnej pracy dodatkowe paliwo jest wykorzystywane do chłodzenia silnika w celu utrzymania jego odpowiedniej temperatury.

Jest to pewne marnotrawstwo paliwa, które mogło być przecież użyte do produkcji energii niezbędnej do poruszania się pojazdu. Dlatego firma Bosch pracuje nad stworzeniem systemu wtrysku wody do silników o nazwie WaterBoost. System pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o 4%, zwiększenie osiągów silnika o 5%, dzięki zwiększeniu oszczędności paliwa o 13%.

Natryskiwanie wody do wlotu chłodzi cały system. Przy niższych temperaturach w trakcie cyklu spalania można pakować więcej powietrza do komory spalania co zwiększa wydajność procesu, pełniejsze spalanie i zmniejszenie zanieczyszczeń. W skrócie otrzymujesz więcej energii z tej samej ilości paliwa. Większa wydajność będzie szczególnie odczuwalna przy przyspieszaniu.

Pierwszym samochodem korzystającym z tej technologii był bardzo drogi BMW M4 GTS, teraz firma Bosch jest ukierunkowana na małe, trzy- i cztero-cylindrowe silniki z turbosprężarką. W samochodach z WaterBoost trzeba będzie uzupełniać zapasy wody destylowanej. Niezbyt często, bo system wykorzystuje tylko kilka mililitrów na kilometr, czyli na jednym pełnym zbiorniku jesteś w stanie przejechać co najmniej 3 tysiące kilometrów. Jeśli zapomnisz uzupełnić zbiornik to nie stanie się nic ponadto, że stracisz korzyści płynące z użytkowania systemu.

Co prawda przemysł automotive powoli odchodzi od samochodów spalinowych w kierunku samochodów elektrycznych, jednak minie jeszcze sporo czasu zanim odejdzie do nich całkowicie. Dlatego też nadal ważna jest poprawa wydajność i redukcja emisji szkodliwych gazów powstających w procesie spalania. Wprowadzenie systemu WaterBoost do samochodów ze średniej półki może się do tego znacznie przyczynić.

Źródło: http://spectrum.ieee.org/

Kolejny artykuł znajdziesz poniżej