WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Technowinki

System ostrzegający przed wielkimi, wyjątkowymi morskimi falami

Fala wyjątkowa, fala fenomenalna czy fala monstrualna – jakkolwiek by jej nie nazwać są bardzo groźnym zjawiskiem. Może urosnąć na wysokość 25 metrów, nawet na stosunkowo spokojnych wodach, a następnie rozbić się o statek. Badacze z MIT opracowali algorytm, który – jak mają nadzieję -, da żeglarzom od 2 do 3 minut przed uderzeniem takiej fali. Program działa rozważając grupy fal – nie analizuje każdej z osobna. Otwarty ocean jest ich pełen. Poruszają się one w pozornie losowych kierunkach, jednak czasem w tym chaosie zdarza się, że część z nich zaczyna poruszać się blisko siebie w tym samym kierunku. Naukowcy odkryli, iż to właśnie one są zapowiedzią formującej się fali wyjątkowej.


Poprzednie symulacje próbowały skupić się na każdej z fal znajdujących się wokół statku. Jednak w takim wypadku informacji było po prostu za dużo. Laptop znajdujący się na morzu nie miał po prostu takiej mocy obliczeniowej. Nowy algorytm z MIT bada grupę fal płynących w tym samym kierunku, mierząc ich długość i wysokość w grupie. Ekipa odkryła, że pewne kombinacje wysokości i długości mają większe szanse na utworzenie fali wyjątkowej i ich program właśnie oblicza prawdopodobieństwo tego zjawiska.

„Jest to precyzyjne, w sensie że mówi nam bardzo dokładnie gdzie i kiedy to rzadkie zjawisko będzie miało miejsce.” mówi Themis Sapsis, profesor inżynierii mechanicznej w MIT. „Mamy szeroki zakres możliwości i możemy powiedzieć, że to będzie niebezpieczna fala i powinieneś coś zrobić. To naprawdę wszystko czego potrzeba.”

Statki będą potrzebowały technologii skanowania wysokiej rozdzielczości takich jak radar i LIDAR do mierzenia otaczających fal. To pozwoli algorytmowi poinformować o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Na szczęście technologie te stają się coraz bardziej dostępne, a algorytm nie wymaga wcale tak dużo mocy obliczeniowej. Kiedy technologia znajdzie swoje miejsce na komercyjnych statkach, da ona około 2-3 bezcennych minut.

[źródło i grafika: popularmechanics.com]