Reklama
aplikuj.pl

Wysyłasz telefon do serwisu? Sprawdź, o czym musisz pamiętać

Telefon
Fot.freepik /tonodiaz

Zanim skierujesz swój telefon do serwisu, zatrzymaj się na chwilę i sprawdź, czy masz wszystko pod kontrolą. Oto kluczowe kwestie, o których warto pamiętać, aby proces naprawy przebiegł sprawnie i bezproblemowo.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że chcąc wysłać smartfona do serwisu należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Oddanie sprzętu do serwisu producenta nie polega tylko na spakowaniu go i przekazaniu kurierowi. Są pewne działania, o których 99% osób po prostu zapomina. Prawdopodobnie dlatego, że nie mają dodatkowej wiedzy w tym zakresie.

Zadbaj o smartfona i przygotuj go należycie

Jeśli nasze urządzenie ulegnie awarii najprawdopodobniej będziemy zmuszeni oddać je do serwisu producenta (o ile jeszcze dostępna jest gwarancja) w celu wykonania naprawy. Ścieżek do skierowania sprzętu do punktu napraw jest kilka. Możemy między innymi skorzystać z punktu sprzedaży, gdzie sprzedawca może przesłać urządzenie w ramach gwarancji bez naszego udziału. Tu warto zaznaczyć, że niektórzy resellerzy często próbują się „wyślizgać” od takich obowiązków, ale pamiętajcie, że nie mogą Wam odmówić pomocy.

Innym rozwiązaniem jest samodzielne wysłanie telefonu do serwisu korzystając z usługi D2D (door to door). Każdy producent oferuje przeróżne formy zgłoszenia reklamacji w ramach gwarancji. Jedną z nich jest między innymi samodzielnie udanie się do punktu napraw i zostawienie sprzętu na miejscu. Ilość serwisów wykonujących naprawy gwarancyjne może być różna. Wszystko zależy od producenta. Bardzo często udając się do takiego punktu na miejscu dowiadujemy się o różnych promocjach np. na odpłatną wymianę baterii (jeśli nasza jest już po okresie gwarancji).

Huawei, wymiana ekranu Huawei, wymiana wyświetlacza Huawei, promocja ekran Huawei, promocja wyświetlacz Huawei,

Bez względu na formę oddania sprzętu do serwisu producenta należy przygotować swoje urządzenie. Pewnie większość z Was zastanawia się, o jaką formę przygotowań chodzi? Odpowiedź jest bardzo prosta. Urządzenie powinno zostać pozbawione wszystkich kart (pamięci, sim). Następnie powinniśmy pamiętać o kopii zapasowej naszych danych (jeśli to możliwe z racji usterki urządzenia) wykonanej poprzez chmurę lub zgranie danych na dysk zewnętrzny. Jeśli zadbaliśmy o wszystkie detale jesteśmy prawie gotowi, aby przekazać telefon do serwisu producenta. Dlaczego napisałem prawie? Otóż niewiele osób zdaje sobie sprawę jak ważne jest wykonanie zdjęć naszego urządzenia przed oddaniem go do serwisu producenta. Fotografią jesteśmy w stanie udokumentować stan naszego urządzenia, który może zostać pogorszony w serwisie lub w transporcie. Wykonanie kilku zdjęć zajmie nam dosłownie chwilę (15-30 sekund). O wiele prościej jest później (w sytuacji uszkodzenia sprzętu z niewiadomych przyczyn) walczyć o swoje, kiedy posiada się dokładną dokumentację obrazującą jak urządzenie wyglądało przed oddaniem do serwisu lub w ręce kuriera.

Opisz dokładnie urządzenie oraz podaj wszystkie usterki

Nie ma znaczenia, że wykonaliśmy dokumentację fotograficzną. Opisanie stanu smartfona jest również bardzo ważne, ponieważ taki dokument będzie czytał pracownik serwisu wprowadzając na tej podstawie wszelkie dane do systemu. Jest to też nasze zabezpieczenie, ponieważ oprócz zdjęć (serwis nie musi o nich wiedzieć) mamy dokument, który został dostarczony do serwisu producenta i najpewniej wprowadzony (w postaci skanu) do systemu.

Naprawa iPhone 14, Apple

Niezwykle ważnym aspektem jest opisanie wszystkich usterek naszego smartfona. Ma to znaczenie w szczególności w sytuacji, kiedy wady są usterkami okresowymi (występującymi w niespodziewanych momentach). W takim przypadku warto wskazać, opisać każdą sytuację, która mogła wywołać taką usterkę. Rozumiem, że możecie nie wiedzieć, o co chodzi, dlatego podam przykład. Wyobraźmy sobie, że nasze urządzenie regularnie rozłącza połączenia telefoniczne. Jeśli przed takimi usterkami urządzenie np. nadmiernie się przegrzewa to warto wskazać takie informacje. Jeśli przy takiej usterce dostrzegliśmy dużo wcześniej, że nasza karta sim jest nadłamana lub mocno zdarta to również warto to opisać. Może się tak zdarzyć, że za uszkodzenie odpowiada właśnie uszkodzona karta sim. Takie dodatkowe opisy usterki warto dodać w sytuacji, kiedy mamy tylko okresowe wady. W przypadku stałych uszkodzeń np. telefon nie chce się uruchomić możemy zostawić tylko jedną podstawową informację. Oczywiście jeśli nie dopiszemy dodatkowych informacji to nic się nie stanie. Serwisanci przy użyciu zaawansowanych urządzeń diagnostycznych (np. tester) zweryfikują co może być powodem awarii naszego smartfona. Dołączenie do reklamacji dodatkowej kartki z opisem usterki ma jeszcze jedną zaletę. Możemy (lub nawet powinniśmy) umieścić nasze żądania względem reklamacji np. podpierając je dodatkowo zapisami z karty gwarancyjnej. W tym miejscu zakładam, że przeczytaliście już warunki gwarancji, jeśli nie to polecam to zrobić przed wysłaniem telefonu do serwisu.

Nie zapomnij o tym dokumencie, bo nici z naprawy

Rozchodzi się oczywiście o dowód zakupu. Gwarant nie będzie w nieskończoność naprawiał naszego urządzenia. Do weryfikacji może się przydać dokumentacja potwierdzająca zakup. Może to być zwykły paragon, faktura konsumencka, screen ze sklepu internetowego lub inny dokument, który poświadczy datę zakupu naszego urządzenia. Wysłanie telefonu do serwisu bez takiego dokumentu będzie skutkować zwrotem urządzenia bez naprawy.

Może się tak zdarzyć, że serwis producenta nie będzie wymagał od nas takiego dokumentu. Jak to możliwe? Niektórzy producenci zaraz po zaprezentowaniu sprzętu przez rok lub dwa po premierze liczą gwarancje po dacie produkcji z fabryki, lub dacie aktywacji. Tego typu działanie stosuje np. Apple. Data aktywacji ich urządzeń zapisuje informacje w systemie widocznym dla konsumentów. Ten system to nic innego jak tylko strona producenta, gdzie wszelkie informacje o urządzeniu możemy uzyskać po sprawdzeniu numeru imei/sn. Jest to znane rozwiązanie, ale szkoda, że nie wszystkie firmy je stosują. Skoro jesteśmy już przy kwestii terminów i dacie zakupu. Pamiętajcie, że niektóre naprawy gwarancyjne mogą wydłużyć wsparcie producenta o kolejne 2 lata. Jest to dość ważna kwestia, bo wiele osób o tym nie pamięta. Opisane powyżej działania nie są wymagane, ale na pewno mogą pomóc. Takie działania będą przydatne w spornych sytuacjach względem naszego urządzenia.