Człowiek jest całkiem dobry w projektowaniu i budowaniu maszyn, które ułatwiają nam życie. Niektóre z nich mogą być naprawdę ogromne. Oto 10 największych maszyn na świecie – każda z nich wyjątkowa w swoim rodzaju.
An-225 Mrija

Antonow An-225 Mrija to największy istniejący samolot na świecie. Jest w stanie wzbić się w niebo z ładunkiem ważącym aż 640 ton. An-225 ma także największą rozpiętość skrzydeł wśród wszystkich komercyjnych samolotów transportowych wynoszącą 88,4 m. Zbudowano tylko jeden model An-225, a jego pierwszy lot odbył się 21 grudnia 1988 r. Mimo swojego wieku, Antonow jest wyjątkowo nowoczesny. Samolot nożna było oglądać w Polsce co najmniej trzy razy.
Prelude FLNG
Prelude FLNG to pływająca platforma do wydobywania, skraplania, przechowywania i przeładunku ciekłego gazu ziemnego (LNG) – największa jednostka pływająca na świecie. Ma ponad 488 m długości i 74 m szerokości. Platformę zbudowano przez Royal Dutch Shell, KOGAS i INPEX w 2013 r., a całkowity koszt wyniósł ok. 12,6 mld $. Oszczędności, które generuje są jednak wielokrotnie wyższe. Prelude FLNG stacjonuje ok. 200 km od wybrzeży Australii, gdzie prowadzi wiercenia w poszukiwania gazu i będzie to robić co najmniej przez kilka dekad. Roczna produkcja to nie mniej niż 5,3 mln ton – w tym 3,6 mln ton LNG.
Bagger 288

Bagger 288 to jeden z najcięższych pojazdów lądowych, ważący imponujące 13 500 ton. Bagger 288 został wyprodukowany za 100 mln $ dla firmy Rheinbraun przez niemiecką firmę Krupp. Maszyna jest określana jako koparka do prac odkrywkowych. Bagger 288 został zaprojektowany z myślą o usuwaniu nadkładu i pomocy w wydobyciu węgla – jest w stanie przejąć ok. 240 000 ton węgla dziennie. Niemal identycznym siostrzanym pojazdem w stosunku do modelu Bagger 288 jest Bagger 288.1.
BiełAZ 75710
BiełAZ 75710 to największa ciężarówka holownicza na świecie. Ten gigantyczny pojazd potrzebuje do przemieszczania się ośmiu kół i może jednorazowo przewieźć do 450 ton ładunku (przy masie własnej 360 ton). Ciężarówka jest produkowana w Białoruskich Zakładach Samochodowych, ma 16,9 m długości, 10,6 m szerokości i 8,7 m wysokości. Tego typu koparki są często używane w kopalniach odkrywkowych na całym świecie.
Komatsu D575A

Komatsu D575A to największy buldożer na świecie, produkowany od 1991 r. Ta gigantyczna koparka ma 11,5 m długości, 7 m szerokości i blisko 5 m wysokości. Komatsu D575A ma potężny silnik o mocy 1150 koni mechanicznych, dzięki czemu może podczas jednego przejazdu bez problemu przepchnąć ładunek o objętości 96 m sześciennych, a na łyżkę załadować blisko 160 ton. Maszyna jest produkowana przez japońską formę Komatsu Ltd. i wykorzystywana w kopalniach w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii.
Le Tourneau L-2350
Le Tourneau L-2350 to największa ładowarka kołowa na świecie, produkowana przez amerykańską firmę LeTourneau Technologies Inc. L-2350 nie jest w produkcji seryjnej, ale poszczególne modele składa się na zamówienia indywidualnych firm. W kopalniach odkrywkowych służy przy obsłudze najcięższych wozideł – jednorazowo może zabrać do 75 ton urobku. L-2350 ma 20,9 m długości i 7,58 m szerokości. Ma udźwig ok. 80 ton, czyli masę 30 samochodów. Łyżka L-2350 może pomieścić tyle samo, co 5 standardowych wywrotek.
Crawler-transporter
Crawler-transporter to jedna z najbardziej niezwykłych maszyn na świecie. Jest to de facto ruchoma platforma należąca do NASA, używana do transportu statków kosmicznych do stanowisk startowych w Centrum Kosmicznym im. JFK. Zbudowano dwie takie platformy, a koszt każdej to ok. 14 mln $. Crawler-transporter waży 2,721 tony i porusza się na ośmiu ogromnych torach, napędzanych przez 16 silników. Do obsługi maszyny potrzeba prawie 30 inżynierów i techników. Bez ładunku Crawler-transporter porusza się z zawrotną prędkością 3 km/h, a ze statkiem kosmicznym jeszcze wolniej.
Overburden Conveyor Bridge F60

F60 to kolejna maszyna wykorzystywana w kopalniach. Jest to największa ruchoma, techniczna maszyna przemysłowa na świecie – to tak naprawdę ruchomy przenośny taśmociąg, który służy do transportu nadkładu podczas wydobywania węgla. Jest to również jedna z najcięższych maszyn na świecie – waży 13 600 ton. Istnieje pięć tego typu maszyn, choć nie wszystkie są nadal używane. Nie jest to demon prędkości – osiąga zaledwie 0,78 km/h.
Wielki Zderzacz Hadronów

Wielki Zderzacz Hadronów (LHC) to największy na świecie akcelerator cząstek, znajdujący się w CERN w pobliżu Genewy. Jest to oficjalnie największa maszyna na świecie. Poszczególne elementy akceleratora znajdują się w tunelu w kształcie torusa o długości 27 km. Jest on położony na głębokości od 50 do 175 m pod ziemią. LHC jest używany do testowania różnych teorii naukowych i zderzania cząstek elementarnych. To tutaj uzyskano dane potwierdzające istnienie bozonu Higgsa.
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna

Nie ma chyba bardziej spektakularnej maszyny niż Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS), czyli pierwsza stacja kosmiczna zbudowana przy współudziale wielu krajów. Składa się z 16 modułów głównych, w których może przebywać jednocześnie sześciu astronautów. Pierwsze moduły ISS połączono ze sobą w 1998 r., a ludzie zawitali w nich dwa lata później. Do tej pory ISS wykonała już blisko 125 000 okrążeń Ziemi.