WRÓĆ DO STRONY
GŁÓWNEJ
Publicystyka

10 największych okrętów wojennych

Mawiają, że każda wojna rozpoczyna się na morzu. To oznacza, że dobrze mieć sprawną flotę, która będzie w stanie nie tylko postraszyć, ale i zniszczyć przeciwnika. Oto 10 największych okrętów wojennych na świecie.

Niszczyciele klasy Izumo

JS Izumo

Niszczyciele klasy Izumo to największe okręty wojenne w japońskiej flocie. Pierwszy niszczyciel klasy Izumo, w Japonii ze względów politycznych klasyfikowany jako niszczyciel śmigłowcowy, to JDS Izumu (DDH-183). Ma 248 m długości i wyporność 19 500 ton. Jest w stanie zabrać na pokład 28 samolotów i 5 śmigłowców. Jest także przestrzeń dla 50 pojazdów. W służbie od 2013 r.

Krążowniki klasy Kirov

Krążownik klasy Kirov

Krążowniki rakietowe projektu 1144 (oryginalna nazwa to Orłan, a wodzie NATO Kirow) to typ radzieckich krążowników rakietowych przeznaczonych do zwalczania okrętów wodnych i podwodnych. W latach 1974-1989 r. zbudowano cztery takie jednostki. Wszystkie o napędzie atomowym, długości 252 m i wyporności 26 000 ton. Obecnie w służbie są dwa okręty: Piotr Wielki i Admirał Nachimow.

Uniwersalne okręty desantowe typu Wasp

USS Wasp

Pod względem liczby największych okrętów wojennych, US Navy jest bez wątpienia liderem. W latach 1989-2009 zbudowano osiem uniwersalnych okrętów desantowych typu Wasp. Jak inne okręty desantowe, są one w stanie wylądować na plaży przeciwnika i dokonać desantu żołnierzy oraz pojazdów. Okręty mają 257 m długości, a ich wyporność to 41 000 ton. Są w stanie zabrać naprawdę sporo, np. 42 śmigłowce CH-46 Sea Knight do desantu lub 20 samolotów pionowego startu AV-8B Harrier II i 6 śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych.

Okręty desantowe typu America

USS America

Okręty desantowe typu America są bardzo podobne do okrętów typu Was. Są niemal tej samej wielkości (258 m długości), ale dużo nowocześniejsze, bo weszły do służby w 2014 r. W planach jest 11 okrętów, choć do tej pory zbudowano jedynie 2, a w służbie jest jeden. Ten, o którym mowa to USS America (LHA-6), który może zabrać na pokład 1687 żołnierzy, 994 członków załogi i 65 oficerów. Wyposażenie lotnicze to: F-35 Lightning II, CH-46 Sea Knight, CV-22B Osprey i SH-60 Seahawk.

Lotniskowiec Charles de Gaulle (R 91)

Charles de Gaulle (R 91)

Lotniskowiec Charles de Gaulle (R 91) to francuski lotniskowiec o napędzie atomowym – jedyna nieamerykańska jednostka tego typu w aktywnej służbie (od 2001 roku). Jest flagowym okrętem francuskiej marynarki wojennej. Z imponujący, 261,5-metrowym pokładem, jest w stanie pomieścić 40 samolotów i załogę liczącą 1950 osób (łącznie z żołnierzami). Napędzają go dwa reaktory K15, a jego wyporność to 40 550 ton.

Lotniskowce typu Clemenceau

FS Clemenceau (R-98)

Lotniskowce typu Clemenceau to francuskie lotniskowce w służbie francuskiej marynarki wojennej od 1961 r. do końca lat 90. ubiegłego wieku. Były pierwszymi lotniskowcami zbudowanymi we Francji po II wojnie światowej. W czasie służby brały udział w operacjach pokojowych w Libanie, Zatoce Perskiej i byłej Jugosławii. Długość jednostek to 265 m, a pełna wyporność przekracza 32 700 ton.

INS Vikramaditya

INS Vikramaditya

INS Vikramaditya to zmodyfikowany krążownik lotniczy projektu 1143 (w kodzie NATO Kiev), flagowy okręt indyjskiej marynarki wojennej, który został oddany do służby w 2013 r. Ma 283,5 m długości, a jego wyporność to 45 400 ton. Ciekawe jest to, że rosyjska armia oddała ten okręt indyjskiej armii za darmo. Zmodyfikowany i na nowo wyposażony, stał się chlubą Azjatów. Może zabrać na pokład 36 samolotów, 110 oficerów i 1500 żołnierzy.

Lotniskowce projektu 1143.5

Admirał Kuzniecow

Lotniskowce projektu 1143.5 to typ lotniskowców zbudowanych ZSRR, o długości pokłady 304,5 m i wyporności maksymalnej 59 100 ton. Zbudowane dwie jednostki były jedynymi radzieckimi lotniskowcami. Obie zwodowano w latach 1985 i 1988, ale tylko pierwsza weszła do służby pod nazwą Admirała Złota Sowietskogo Sojuza Kuzniecow. Drugi okręt został w 1998 r. sprzedany do Chin i zmodyfikowany dla tamtejszej marynarki jako lotniskowiec Typu 001 Liaoning.

Lotniskowce typu Nimitz

USS Nimitz

Największym okrętem wojennym na świecie jest lotniskowiec typu Nimitz. Pokład ma 332,8 m długości, 76,7 m szerokości, a pełna wyporność wynosi 101-106 000 ton. US Navy ma 10 tego typu jednostek, które są w aktywnej służbie. Każda napędzana przez dwa reaktory jądrowe Westinghouse A4W. Najstarszy i najsłynniejszy lotniskowiec typu Nimitz, czyli USS Nimitz, jest w stanie zabrać na pokład 85-90 samolotów. To dwa razy więcej niż jakikolwiek inny lotniskowiec. Załogę okrętu stanowi 3300 osób, podczas gdy personel lotniczy to kolejne 3000 żołnierzy. Nie ma drugiego takiego okrętu wojennego na świecie.

Lotniskowce typu Gerald R. Ford

USS Gerald R. Ford

USS Gerald R. Ford to pierwszy z nowej klasy lotniskowców amerykańskiej armii. Pod względem specyfikacji, USS Gerald R. Ford jest podobny do USS Nimitz – ma tę samą długość pokładu, niemal identyczną wyporność, ale technologicznie jest znacznie bardziej zaawansowany. Starsze systemy napędzane parą zostały zastąpione napędem elektrycznym – niby to drobiazg, ale daje USS Gerald R. Ford trzy razy większą moc niż USS Nimitz. Poza tym, USS Gerald R. Ford jest pierwszy lotniskowcem marynarki wojennej, który został zaprojektowany całkowicie przy pomocy technologii 3D. Najnowocześniejszy system elektromagnetycznego uruchamiania samolotów skróci czas konserwacji na dłuższych dystansach i sprawi, że codzienne operacje będą tańsze. USS Gerald R. Ford wszedł do służby w 2017 r., a w planach jest budowa kolejnych 10 okrętów.