Reklama
aplikuj.pl

Największe statki na świecie – Top 5

Największe statki na świecie - Top 5
Jakie są największe statki na świecie?

Od tankowców po statki wycieczkowe. Oto największe statki na świecie, jakie kiedykolwiek zbudowano. Gotowi na rejs?

Statki mają różne rozmiary i są przystosowane do różnych zastosowań. Niektóre statki wymagają dużych silników do efektywnego transportu kontenerów na duże odległości, a inne mają napęd jądrowy, aby móc pozostawać na morzu przez wiele miesięcy. Jednak bez względu na metodę napędu, inżynieria stojąca za tymi maszynami jest dość spektakularna.

Według Komisji Europejskiej, żegluga przyczynia się do około 3% całkowitej globalnej emisji dwutlenku węgla. Z tego powodu coraz więcej statków jest wyposażanych w silniki oszczędzające paliwo i systemy hybrydowe. Maszyny z poniższej listy zasila jednak „tradycyjne” paliwo.

TT Knock Nevis

Jednym z najdłuższych i najcięższych statków w historii ludzkości był tankowiec TT Knock Nevis. Był to supertankowiec typu ULCC, zbudowany w 1979 r., który został wycofany z eksploatacji w 2009 r.

TT Knock Nevis był największym poruszającym się obiektem stworzonym przez człowieka na naszej planecie. Od rufy do dziobu statek był dłuższy niż wysokość Empire State Building. Długość statku wynosiła 458,45 m, szerokość 68,8 m, a jego wyporność to 564 763 t.

Statek z 35-osobową załogą mógł osiągnąć prędkość maksymalną 16 węzłów i był napędzany pojedynczą śrubą o średnicy 9 m. TT Knock Nevis potrzebował ok. 9 km, aby zwolnić z prędkości przelotowej do pełnego zatrzymania, a jego promień skrętu wynosił 3 km.

Tankowce klasy TI

Jednymi z największych, wciąż eksploatowanych tankowców są supertankowce klasy TI. Flota Tankers International składa się z TI Africa, TI Asia, TI Europe i TI Oceania. Statki TI początkowo nosiły nazwy Hellespont Alhambra, Hellespont Fairfax, Hellespont Metropolis i Hellespont Tara, ale w 2004 r. zostały kupione przez belgijskiego armatora Overseas Shipholding Group (OSG) i Euronav NV, dzięki czemu otrzymały nowe nazwy.

Tankowce klasy TI zostały zbudowane przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering w Okpo w 2003 r. Statki są o 78 m krótsze od TI Knock Nevis – mają 380 m długości i mogą rozpędzać się do prędkości maksymalnej 16,5 węzła przy pełnym załadunku.

W 2010 r. TI Asia i TI Africa zostały przekształcone w statki do magazynowania ropy, ale TI Europe i TI Oceania są nadal eksploatowane jako ULCC.

Gazowce Q-Max

Największymi na świecie gazowcami LNG do przewozu skroplonego gazu ziemnego są statki typu Q-Max. Ich długość sięga 345 m – mogą pomieścić nawet 266 000 m sześciennych gazu i przemieszczać się z prędkością 19,5 węzłów.

Po wodach pływac czternaście statków Q-Max i noszą one nazwy: Al Mayeda, Al Mafyar, Umm Slal, Bu Samra, Al-Ghuwairiya, Lijmiliya, Al Samriya, Al Dafna, Mozah, Mekaines, Shagra, Zarga, Aamira i Rasheeda. Statki zostały zbudowane przez Samsung Heavy Industries, Hyundai Heavy Industries oraz Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

Pierwszy statek Mozah został ukończony w 2007 roku, a ceremonia nadania mu nazwy odbyła się w stoczni Samsung Heavy Industries w Korei Południowej. Wszystkie statki Q-Max działają w ramach katarskiego przedsiębiorstwa Nakilat, zajmującego się transportem gazu. Statki Q-Max są największymi statkami, które mogą cumować w terminalach LNG w Katarze i stąd ich nazwa zawiera przyrostek „Max”.

CSCL Globe

W listopadzie 2014 r. odbyła się ceremonia nadania imienia największemu wówczas kontenerowcowi na świecie – CSCL Globe. Był to pierwszy z pięciu kontenerowców o pojemności 19 000 TEU zamówionych przez China Shipping Container Lines (CSCL) w 2013 roku.

CSCL Globe został zakupiony od Hyundai Heavy Industries i miał być wykorzystywany na pętli handlowej Azja-Europa. Ten megastatek ma 400 m długości i jest napędzany elektronicznie sterowanym silnikiem głównym o mocy 77 200 KM, który pod względem wydajności przewyższa inne kontenerowce o pojemności 10 000 TEU.

W 2011 r. Maersk przyznał firmie Daewoo Shipbuilding dwa kontrakty na budowę 20 kontenerowców Maersk Triple E Class za około 200 mln $ za statek. CSCL Globe jest nieco większy od kontenerowca Maersk Triple E Class, który ma pojemność 18 000 TEU, podczas gdy Globe ma 19 000 TEU. Maersk Triple E Class jest podobnej długości i może rozpędzić się do prędkości 23 węzłów.

MS Oasis of the Seas

Oasis of the Seas wraz z Allure of the Seas i Harmony of the Seas – wcześniej znane jako „Project Genesis” – są największymi istniejącymi statkami pasażerskimi na świecie. Zbudowane dla firmy Royal Caribbean, zostały oddane do użytku odpowiednio w 2009, 2010 i 2016 roku. Czwarty statek, Symphony of the Seas, został ukończony w marcu 2018 roku. W kwietniu 2019 roku w budowie był piąty statek klasy Oasis, Wonder of the Seas, a szósty, nienazwany statek również został zamówiony.

Statki wycieczkowe mają 360 m długości i mogą pomieścić maksymalnie 6296 pasażerów oprócz 2394 członków załogi. Są to najszybsze statki wycieczkowe, osiągające prędkość 22,6 węzłów.

Statki wycieczkowe są w stanie zapewnić rodzinom zajęcie na całe tygodnie. Na różnych statkach znajdują się dwa symulatory surfingu FlowRider, tyrolka o długości 25 m i wysokości 9 pokładów, lodowisko, dwie ściany wspinaczkowe o wysokości 13 m, baseny, pełnowymiarowe boisko do koszykówki, a nawet park wodny. Szacuje się, że Oasis of the Seas kosztował około 1,24 mld $, co czyni go najdroższym komercyjnym statkiem, jaki kiedykolwiek zbudowano.

Oasis of the Seas i Allure of the Seas ułatwiają rejsy po Wschodnich i Zachodnich Karaibach przez siedem nocy, a bycie pasażerem na jednym z tych gigantów jest naprawdę spektakularnym doświadczeniem.