Uwiecznili aktywność miliona neuronów jednocześnie. Teraz zamierzają zrobić to samo u ludzi

biologia

Z artykułu opublikowanego na łamach Nature Methods wynika, że Alipasha Vaziri z Uniwersytetu Rockefellera oraz jego współpracownicy zobrazowali aktywność miliona różnych neuronów wchodzących w skład mysiego mózgu.

Przełomowa była w tym przypadku technika określana mianem light beads microscopy, stanowiąca krok w przód względem obecnie wykorzystywanej mikroskopii dwufotonowej. Kluczem jest w tym przypadku oświetlanie komórek przy pomocy laserów, co wywołuje u nich fluorescencję i pozwala na śledzenie ich aktywności oraz wzajemnych oddziaływań.

Czytaj też: Ludzki mózg napędza sieci neuronowe, choć nie dosłownie

Podstawowym ograniczeniem metod, z jakich naukowcy korzystali dotychczas był fakt, że nie byli w stanie uzyskać odpowiednio wysokiego powiększenia neuronów, jeśli chcieli uwiecznić ich wystarczająco dużo. Mieli więc do wyboru: albo oglądać niewielkie wycinki mózgu w szczegółach, albo obserwować aktywność całego organu, lecz w niewielkim powiększeniu.

Vaziri i jego współpracownicy byli w stanie zobrazować aktywność miliona neuronów tworzących mózg myszy

Nowa technika pozwala uniknąć tego typu dylematów. Używane przez nią lustra rozdzielają każdy impuls świetlny na 30 mniejszych, które docierają na różne odległości z wykorzystaniem fluorescencji o takim samym nasileniu. Właśnie dzięki temu Vaziriemu i innym badaczom udało się zobrazować aktywność miliona neuronów tworzących mózg myszy.

Czytaj też: Naukowcy stworzyli armię mikroskopijnych robotów. Teraz chcą je wykorzystać

Oczywiście nadal musimy poczekać na podobne osiągnięcia w przypadku ludzi, jednak już teraz mówi się, że light beads microscopy dostarczy sposobów na badanie zagadnień z zakresu biologii, które wcześniej były niedostępne. Chodzi między innymi o analizę interakcji pomiędzy komórkami mózgowymi czy też określenie, które z nich wpływają na odczuwanie przez nas emocji.