Reklama
aplikuj.pl

Ukryte dzieło Picassa odnalezione. Pomogła sztuczna inteligencja

Żywot artysty nie jest łatwy, a jego dzieła są często doceniane dopiero po śmierci. I choć Picasso nie należał do tego pechowego grona, to i tak robił to co wielu innych malarzy: malował więcej niż jeden obraz na tym samym płótnie.

Malowanie nowych dzieł na tych starszych nie jest niczym niezwykłym, ale określenie, co dokładnie znajdowało się „poniżej” zawsze stanowi intrygującą kwestię. W tym przypadku okazało się , że słynny malarz namalował na tym samym płótnie co najmniej dwa różne obrazy. Korzystając z technik opartych na sztucznej inteligencji, naukowcy byli w stanie dowiedzieć się, co znajdowało się pod Śniadaniem ślepca z 1903 roku.

Czytaj też: Powstał pierwszy na świecie obraz mózgu małpy w 3D i wysokiej rozdzielczości

O tym, że pod obrazem przechowywanym w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku znajduje się coś jeszcze naukowcy informowali już w 2010 roku. Teraz, lata później wykorzystali połączenie obrazowania spektroskopowego, sztucznej inteligencji i druku 3D. Przyświecał im przy tym jasno określony cel: zrozumienie, jakie dzieło Picassa znajdowało się poniżej.

Dzieło Picassa zostało nazwane przez naukowców The Lonesome Crouching Nude

Używając wymienionych metod, badacze zobrazowali coś, co zostało nazwane The Lonesome Crouching Nude. Na płótnie znajdował się nagi, skulony człowiek, a na obrazie dominowały niebieskie barwy. Sugeruje to, że dzieło pochodziło z tzw. niebieskiego okresu twórczości Picassa. Znajdował się on wtedy na początku swojej kariery i jako młody artysta musiał szukać oszczędności na różne sposoby. Z tego względu autorzy projektu sądzą, że malarz byłby wdzięczny za ich pracę.

Czytaj też: W Warszawie powstanie Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją

Śniadanie ślepca zostało ukończone w 1903 roku i jest jednym z najsłynniejszych obrazów z niebieskiego okresu Picassa. The Lonesome Crouching Nude ukrywał się więc przed wzrokiem otoczenia przez 118 lat. Co ciekawe, podobną postać można też zobaczyć w La Vie z 1903 roku, co mogłoby sugerować, że Picasso próbował powrócić do swojego pierwotnego pomysłu. Ponad sto lat później, dzięki najnowszym technologiom, udało się tego dokonać.