Reklama
aplikuj.pl

Nintendo historia narodzin giganta cz. 1

Nintendo/źródło: flickr

Nintendo raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Gigant gier video, dzięki któremu poznaliśmy takich bohaterów jak czerwony hydraulik Mario czy zielony elf Link. To właśnie przez Nintendo świat ogarnęła pokemania. Jednak mało kto wie jak długą drogę przedsiębiorstwo musiało przejść, by zostać symbolem rozrywki elektronicznej.   

Ciężkie początki

Nintendo Koppai było małą firmą założoną przez Fusajiro Yamauchiego w 1889 roku. Przyszły gigant rynku gier video zaczynał od skromnej produkcji kart do tradycyjnej japońskiej gry hanafuda. Dzięki dobrej jakości produktów niewielkie przedsiębiorstwo zaczęło zyskiwać coraz większą rzeszę klientów. Następcą Fusajiro było jego zięć, Sekiryo. Niestety w 1949 roku szef firmy doznał udaru i nie był w stanie dłużej nią zarządzać. Schedę po nim miał przejąć jego 21-letni wnuk Hiroshi. Młody Japończyk początkowo nie chciał się zgodzić, ponieważ wolał kontynuować naukę na studiach prawniczych. Jednak koniec końców zgodził się i został trzecim prezesem Nintendo Koppai.

Jego początki w firmie nie były łatwe, ponieważ wielu pracowników nie chciało pracować dla bardzo młodego prezesa. Organizowane były nawet strajki. Yamauchi jednak nie uległ naciskom, zwolnił nieprzychylnych mu pracowników i przystąpił do modernizacji przedsiębiorstwa. Zmienił również jego nazwę na Nintendo Company Ltd.

Niestety w pewnym momencie Nintendo zaczęło grozić bankructwo z powodu kryzysu na rynku gier karcianych. Jednak dzięki jednej osobie udało się uratować całą firmę. Gunpei Yokoi był inżynierem, który pracował na taśmie produkcyjnej. W wolnych chwilach tworzył elektroniczne zabawki. Jego talent odkrył Yamauchi i awansował młodego inżyniera na stanowisko szefa jednego z działów firmy. Dzięki Yokoiowi Nintendo rozpoczęło produkcję elektronicznych zabawek, a nawet weszło w spółkę z Sony Corporation.

Producent gier video

W latach 70. rynek gier video zaczął się powoli rozwijać i generować coraz większe zyski. Nie umknęło to uwadze zarządowi Nintendo. Firma rozpoczęła swój podbój na polu rozrywki elektronicznej od podpisania umowy z amerykańskim przedsiębiorstwem Magnavox. Porozumienie dotyczyło dystrybucji konsoli Odyssey na terenie Japonii. Jednak Yamaguchi nie miał zamiaru pozostawać jedynie w roli pośrednika. W 1977 roku na półki sklepowe trafiła konsola domowa wyprodukowana przez Nintendo. Zawierała sześć zaprogramowanych tytułów, w tym jeden przypominający amerykański hit Pong.

Następne lata były bardzo owocne dla japońskiego przedsiębiorstwa. Firma odniosła szereg sukcesów. W końcu w 1980 roku Yamaguchi stwierdził, że nie chce się ograniczać jedynie do rodzimego rynku i postanowił podbić USA. Zapadła decyzja o ustanowieniu amerykańskiego oddziału o nazwie Nintendo of America. Pierwszym produktem, który został wyeksportowany za granicę była popularna w Japonii arkadowa gra Radar Scope. Niestety gracze w USA nie byli zainteresowani mało oryginalnym tytułem z dalekiego kraju. W wyniku tego NOA zaczęło generować jedynie straty i groziło mu bankructwo. Podupadającą filie uratował młody człowiek, który w przyszłości miał się stać żywa legenda światowego przemysłu growego, Shigeru Miyamoto.

Narodziny legendy

Miyamoto urodził się w 1952 roku w niewielkim miasteczku Sonobe na północ od Kioto. Od dziecka uwielbiał rysować. Chciał nawet zostać mangaką, jednak jak sam stwierdził, konkurencja była zbyt duża. Z tego powodu zdolny Japończyk postanowił iść na studia i uzyskał dyplom z projektowania użytkowego. Jego ojciec, który był przyjacielem Hiroshiego Yamauchigo, załatwił Shigeru rozmowę o pracę w Nintendo. Dzięki swojemu wrodzonemu talentowi Miyamoto dostał tam posadę i rozpoczął współpracę z innym wybitnym pracownikiem, Gunpei Yokoiem.

Pierwsza gra, która Miyamoto pomagał opracować był właśnie Radar Scope. Po finansowej klapie, jaką odniosła ta gra w Japonii, Yamauchi zlecił Shigeru opracowanie nowej gry na tym samym silniku. Miało to na celu zaoszczędzenie kosztów kolejnej produkcji i odratowanie bankrutującego NOA. W ten sposób w 1981 roku narodził się Donkey Kong. Była to pierwsza gra mająca wyraźnie zarysowaną fabułę. Historia zawierała początek, rozwinięcie i koniec. Opowiadała o gorylu, który porwał ukochana swojego właściciela i uciekł z nią na dach budynku. Głównym bohaterem był mały, tęgi człowieczek, którego świat miał potem pokochać jako sympatycznego Mario. Donkey Kong był pierwsza gra z rodzaju tzw. platformówek. Tytuł stał się ogromnym hitem zarówno w Japonii, jak i USA. Nintendo of America udało się dzięki niemu przetrwać.

Nintendo ratuje świat

W 1983 roku nastąpił najpoważniejszym kryzys rynku gier video. Było to spowodowane brakiem kontroli nad tytułami, które trafiały do sprzedaży. Większość gier była słabej jakości, niedopracowana i praktycznie niegrywalna. Rosła również popularność komputerów osobistych. Klienci tracili zainteresowanie branżą, która była przesycona produktami o bardzo złej jakości. Doprowadziło to do załamania się branży gier video i zmniejszenie jej zysków aż o 97%.

Jednak wielki krach nie dotknął Japonii. Tam gry video miały się świetnie. W tym samym roku, gdy amerykański rynek growy zaczął umierać, Nintendo wypuściło kolejna domowa konsole. Był to 8-bitowy Famicon, czyli The Nintendo Family Computer. Niedługo po premierze sprzedano 500 000 sztuk. Oczywiście zarząd przedsiębiorstwa chciał wydać swój nowy produkt za granicą. Jednak Yamauchi zdawał sobie sprawę z kondycji rynku w USA. Przeanalizował on błędy amerykańskich producentów, które doprowadziły do kryzysu. Następnie wprowadził szereg zasad i zmian, które miały zabezpieczyć przyszłości Nintendo. Zmieniono m. in. nazwę konsoli na Nintendo Entertainment System, czyli NES. W ten sposób chciano uniknąć skojarzeń z nie szanowany rynkiem gier.

W 1985 roku na amerykańskich półkach sklepowych pojawił się NES. Konsola oferowała najwyższą możliwa jakość elektronicznej rozrywki w przystępnej cenie. To przesądziło o sukcesie produktu Nintendo. NES rozchodzi się jak ciepłe bułeczki, a rynek gier video w USA się ożywił. W tym samym roku do sprzedaży trafiło kolejne “złote dziecko” Shigeru Miyamot, Super Mario Bros. Głównym protagonista tego tytułu był dobrze wszystkim znany miłośnik przetykania zatkanych rur, Mario. W USA Super Mario Bros było dołączone do konsoli NES.