Naukowcy z Uniwersytetu Nauki i Technologii w Chinach obserwowali mechanizm powiązany z podejmowaniem przez ludzi decyzji. Wykorzystali do tego modele QRL oraz CRL.
Korzystając z elektroencefalografii oraz testu psychologicznego zwanego Iowa Gambling Task, autorzy badania zaprosili do współpracy grupę ochotników. Test polega na grze w prostą karciankę – wraz z upływem czasu okazuje się, że jeden stos kart zapewnia większe szanse na zwycięstwo niż pozostałe. Obserwując decyzje grających można zauważyć ich skłonność do podejmowania bądź minimalizowania ryzyka.
W ramach eksperymentu jego pomysłodawcy podzielili ochotników na dwie grupy: palących i niepalących. W teorii ci pierwsi powinni mieć tendencję do częstszego podejmowania niewłaściwych decyzji. Następnie badacze rozpoczęli analizę zebranych danych. Naukowcy chcieli sprawdzić, czy dobrym pomysłem byłoby zastąpienie klasycznego nauczania wzmocnionego (CRL) przy pomocy techniki zwanej kwantowym nauczaniem wzmocnionym (QRL).
CRL zakłada istnienie systemu kar oraz nagród. W przypadku procesów poznawczych chodzi o wpływ ewentualnych konsekwencji na sposób podejmowania decyzji. Faktycznie, grupa niepalących lepiej poradziła sobie z testem, a modele QRL trafniej przewidziały wyniki eksperymentu niż miało to miejsce w przypadku CRL.