Jeszcze w tym roku Amazon pojawi się na polskim rynku. Aktualnie trwają rozmowy w sprawie współpracy z Pocztą Polską. Czy Allegro może zacząć się obawiać o swoją pozycję?
Amazon nie dla wszystkich będzie czymś nowym
Amazon ma bardzo dobrą pozycję startową w Polsce. Firma dysponuje ogromną siecią dystrybucyjną w siedmiu, a już niedługo ośmiu miastach w Polsce. Aktualnie obsługuje za ich pośrednictwem zamówienia na terenie Niemiec. Wiele osób właśnie na niemieckim Amazonie już robi zakupy.
Nieco gorzej wygląda sprzedaż, bo aby móc sprzedawać na niemieckim Amazonie konieczne jest rejestrowanie działalności na terenie Niemiec, a później do tego dochodzą zawiłości związane z rozliczaniem VAT-u.
Amazon wybawieniem dla Poczty Polskiej?
Jak informuje Gazeta Wyborcza, z nieoficjalnych informacji wiadomo, że Amazon aktualnie prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie współpracy z Pocztą Polską. Państwowy dostawca miałby zajmować się dostarczaniem paczek w Polsce i na Ukrainie. Finał rozmów ma mieć miejsce w kwietniu.
To bardzo dobra informacja dla… Poczty Polskiej. I zła dla firm kurierskich. Jeśli chodzi o Pocztę, to współpraca z Amazonem na pewno poprawi jej kondycję finansową, a być może także zaufanie klientów. Aktualnie jeśli chodzi o szybkie dostawy, w świadomości Polaków wygrywa Allegro i InPost. Jeśli Poczta sprosta surowym wymaganiom Amazonu, może zyskać w oczach klientów. Co do firm kurierskich, Amazon planuje uruchomić w Polsce własną sieć kurierską. Przykłady z innych krajów pokazują, że firmy kurierskie naprawdę mają się czego obawiać. Amazon nie bierze jeńców. Gazeta Wyborcza podaje tu przykład Austrii, gdzie kilka tygodni po wejściu Amazonu na rynek usług kurierskich wycofał się z niego DHL.
Amazon będzie wyzwaniem dla Allegro i sprzedających
Allegro na pewno wie od dłuższego czasu, że Amazon czai się na polski rynek. Firma nie bez powodu inwestuje coraz więcej w rozwój serwisu. W 2020 roku będzie to aż miliard złotych. Duża część tych pieniędzy zostanie przeznaczona na najbardziej doceniane usługi, takie jak Allegro Smart.
Amazon może być dla sprzedających szokiem. Szczególnie tych małych. Samo prowadzenie sprzedaży kosztuje 39 euro miesięcznie, a prowizje wynoszą od 8 do 15%. Do tego zakupione produkty mają być być wysłane w ciągu dwóch dni roboczych. Towar najpierw trafia do magazynu Amazonu, a następnie do klienta. W przypadku wielu firm będzie to wejście na inny, często wyższy, poziom obsługi.
Polska to specyficzny rynek. Amazon musi to wiedzieć
Amazon wchodząc na polski rynek nie może wychodzić z założenia, że zaoferuje nam dobra usługi w wyższej cenie niż obecnie Allegro lub AliExpress. Polacy nie lubią zmian, a tym bardziej droższych nowości. Ceny będą musiały być odpowiednio niskie, usługi dobre, a kampania reklamowa z pewnością bardzo agresywna. Bez odpowiedniej promocji Amazon nie będzie miał łatwego startu na polskim rynku.