Reklama
aplikuj.pl

Test procesora Intel Core i7-11700KF

test Intel Core i7-11700KF, recnezja Intel Core i7-11700KF, opinia Intel Core i7-11700K,F

Intel Core i7-11700KF to konstrukcja, która często pojawiała się w przeciekach dotyczących 11. generacji. Sprawdźmy więc, jak konstrukcja wypada na tle konkurencji.

Specyfikacja Intel Core i7-11700KF

Procesor zachowuje konfigurację rdzeni/wątków poprzednika, czyli na pokładzie znajduje się 8 rdzeni oraz 16 wątków. Bazowe taktowanie wynosi 3,6 GHz, a Turbo Boost Technology 2.0 do 4,9 GHz. Jest też obecne Turbo Boost Max 3.0, które umożliwia uzyskanie taktowanie do 5,0 GHz. All Core Turbo wynosi do 4,6 GHz.

Ilość pamięci podręcznej Smart Cache to 16 MB. Warto tutaj zwrócić uwagę na dwa limity mocy – PL1 (długotrwały) 125 W oraz PL2 (krótkotrwały) 251 W. Oznacza to, że pod mocnym obciążeniem procesor przez chwilę może mieć większe taktowania, któe po czasie spadną. Na pewno sprawdzę to w dalszych testach.

Oczekiwaną nowością jest obsługi PCI-E Gen4. Wreszcie możecie wykorzystać najwydajniejsze dyski NVMe obecne na rynku. Jest to też rzecz, którą AMD już dawno wprowadziło do swoich konstrukcji. Wbudowany kontroler pamięci obsługuje konstrukcje do DDR4-3200. Do testów otrzymałem model F, czyli bez zintegrowanej karty graficznej. W wersji 11700K obecny jest Intel UHD 750.

Procesor przygotowany został na podstawkę LGA1200 i jest kompatybilny z płytami mającymi chipset Z490. Oczywiście zalecanymi płytami są Z590, ale zawsze w razie potrzebny można dokonać zmiany procesora. Maksymalna temperatura testowanej konstrukcji to 100°C. Niestety procesor wykonany jest w 14 nm, więc mocnej rewolucji nie macie co oczekiwać.

Platforma testowa
Chłodzenie
MSI MAG CoreLiquid 360RH
Pasta
Noctua NT-H1
Płyta główna
Asus ROG Maximus XIII Hero
Płyta główna
ASRock X570 PG Velocita
Pamięć RAM
XPG Spectrix D50 4x 8 GB 3600 MHz CL18
M.2
Samsung 970 Evo NVMe M.2 1TB
Grafika
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G
Zasilacz
be quiet! Dark Power Pro P11 1200W
Monitor
AOC G2868PQU

Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu sterowników Nvidia Game Ready 461.72. Każdy z testów był też powtarzany przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności wyników. W testach wszelkie technologie typu Asus Multicore Enhancement zostały wyłączone. Oznacza to, że procesory działały dokładnie tak, jak zostały zaprojektowane, włączając to stany PL1 i PL2.

Testy procesora i7-11700K musiałem przeprowadzić na starszym BIOSie, bowiem w momencie otrzymania CPU do testów nie był dostępny 0605. Testy i5-11600K oraz i9-11900K zostały przeprowadzone na 0605. Intel niestety tutaj namieszał z wydajnością i może się ona różnić w zależności od wykorzystanego BIOSu.

Test Cinebench R15, R20 i R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. Wersje R15, R20 i R23 często pojawiają się w przeciekach, stąd wszystkie wersje pojawiły się na wykresach. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową, a w przypadku R23 zdecydowałem się na 10 minutowy test.

Test CPU-Z

CPU-Z również ma wbudowany benchmark. Pozwala on na sprawdzenie wydajności jednowątkowej i wielowątkowej używanego procesora. Test jest szybki i pozwala na dokładne porównanie różnych CPU – warto samemu go wykonać i sprawdzić wyniki.

Test 7-Zip

7-Zip zapewne każdy z Was zna – jest to darmowy program służący pakowaniu i rozpakowywaniu plików. W teście sprawdziłem czasy pakowania (do formatu .7z) jednego pliku o wielkości 18,6 GB oraz paczki paczki 1353 plików o wielkości 2,92 GB.

Test SuperPI

SuperPI od zawsze było używane do porównywania wydajności sprzętu choćby w zawodach OC. Został on stworzony w 1995 roku więc dobrze pokazuje wydajność w starszych aplikacjach jednowątkowych. Program liczy liczbę Pi do wskazanej ilości cyfr. W teście wykorzystałem obliczenia 16 milionów cyfr (16M).

Test wPrime

wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.

Test Speedometer 2.0

Speedometer 2.0 to test mierzący responsywność aplikacji internetowych. Symuluje on działania użytkownika, przez co dobrze może pokazywać, jak w tym temacie wypadają różne procesory. Test przeprowadziłem przy wykorzystaniu przeglądarki Google Chrome.

Test Kraken JavaScript

Benchmark pozwala na porównanie wydajności w złożonych obliczeniach opartych o JavaScript. Jest to między innymi szyfrowanie AES. Wynik podawany jest w milisekundach – im mniej tym lepiej. W teście wykorzystałem przeglądarkę Google Chrome.

Test Handbrake

Handbrake to darmowy program, który pozwala między innymi na konwersję filmów do niemal wszystkich formatów. Jest on tez dostępny praktycznie na wszystkie platformy, stąd jego duża popularność. W teście sprawdziłem czas konwersji filmu .mp4 o długości 10 minut i 33 sekund do H.264 i H.265 (1080p30).

Test VeraCrypt

VeraCrypt oparty jest o znane oprogramowanie TruCrypt. Pozwala ono na proste szyfrowanie dysków i jest open-source, stąd z oprogramowania korzysta sporo osób. VeraCrypt ma wbudowany test sprawdzający wydajność różnych algorytmów. Na wykresach poniżej znajdziecie średnie wyniki trzech testów: AES(Twofish), Twofish(Serpent) oraz Kuznyechik(Serpent(Camellia)).

Test Blender

Blendera każdy z Was zna. Jest to darmowy program do modelowania i renderowania obrazów czy animacji trójwymiarowych. W teście wykorzystałem wersję 2.92, silnik Cycles oraz scenę Spring.

Test V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test Frybench

FryBench to benchmark opary o Fryrender. Jest to fotorealistyczny silnik renderujący, w którym szczególny nacisk nałożony jest na światło. Benchmark również bardzo dobrze pokazuje różnice pomiędzy różnymi procesorami, stąd jego wybór do testów.

Test F1 2020

F1 2020 to kolejne wydanie znanej serii gier wyścigowych. Gra działa pod kontrolą API DirectX 12. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie. W testach wykorzystałem wbudowany tryb testowania na mapie Bahrajn – krótki, przy oponach bardzo mokro oraz trybie kamery pościgowa oddalona. Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 px.

Test Assassin’s Creed Valhalla

Assassin’s Creed Valhalla przenosi nas. Tym razem akcja przenosi nas do IX wieku, do średniowiecznej Anglii. Gra oparta jest o API DirectX 11. W teście wykorzystałem wbudowany benchmark. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra, a rozdzielczość 1920 x 1080 px.

Test Total War Saga: Troy

Akcja Total War Saga: Troy toczy się w trakcie wojny trojańskiej. Jest to najnowsza odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (siege) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.

Test Metro Exodus

Metro Exodus to gra stworzone przez 4a Games. Jest to pierwszoosobowa strzelanka, której akcja dzieje się w postapokaliptycznym świecie. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku, przy API DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach ultra (bez ray tracingu czy DLSS).

Test Cyberpunk 2077

Tego tytułu nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to najnowsza gra studia CD Project Red, która cechuje się bardzo dużymi wymaganiami. Testy wykonałem w dzielnicy Little China. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra (bez RT i DLSS), a rozdzielczość 1920 x 1080 px.

Test Watch Dogs: Legion

Watch Dogs: Legion to kolejna odsłona znanego cyklu Ubisoft. Tym razem akcja toczy się w Londynie, a fabuła skupia się na hakerach z grupy DedSec. W testach wykorzystałem benchmakr wbudowany w grę. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra (bez RT czy DLSS), a rozdzielczość 1920 x 1080 px.

Test Borderlands 3

Kolejna z gier należy do humorystycznej serii FPSS z elementami RPG. Ma ona charakterystyczną grafikę, którą nie sposób pomylić z innym tytułem. W testach wykorzystałem benchmark wbudowany w grę, ustawienia Badass oraz API DirectX 12. Rozdzielczość to 1920 x 1080 px.

Test Red Dead Redemption 2

Druga odsłona serii skupia się na postaci Arthura Morgana. W tym tytule macie dostęp do tętniącego życiem świata, gdzie możecie wykreować własną ścieżkę kariery. Tutaj ponownie wykorzystałem benchmark wbudowany w grę, API Vulkan 12 czy maksymalne ustawienia graficzne. Wybrana rozdzielczość to oczywiście 1920 x 1080 px.

Test Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), API DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.

Test Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint

Ostatnia z testowanych gier to Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint. Jest to sanboksowy TPS, który kontynuje kultową serię. Tym razem akcja dzieje się na Pacyfiku, na wyspie Auroa. Do testów wykorzystałem grę działającą na API Vulkan oraz wbudowany test. Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 a ustawienia graficzny najwyższe.

Taktowanie, podkręcanie i temperatury Intel Core i7-11700KF

Tak jak wspomniałem, Intel Core i7-11700KF ma dwa stany – PL1 i PL2. W Cinebench R23 początkowo procesor pracował z taktowaniem 4,6 GHz, a temperatury sięgały 66°C. Po chwili taktowanie spadało do 4,0 GHz, a temperatury spadały do poniżej 55°C. Dotyczy to AiO 360 rozkręconego na maksymalne obroty.

OC wykonałem przy napięciu 1.4 V. Niestety maksymalnie udało mi się osiągnąć stabilne 5,0 GHz w Cinebench R23. Temperatury wtedy szalały i osiągały prawie 98°C, więc tutaj warto posiedzieć chwilę nad napięciami i spróbować znacznie je zmniejszyć.

Test OC Cinebench R23

Cinebench to benchmark oparty na Maxon Cinema 4D. Bardzo dobrze sprawdza się on w ocenie wydajności procesorów, dlatego jest to bardzo popularny benchmark. W testach OC wykorzystałem tylko wersję R23. Przetestowałem wydajność jednowątkową oraz wielowątkową.

Test OC wPrime

wPrime to test skupiający się na znajdowaniu liczb pierwszych. Wykorzystuje on do tego metodę Newtona, a więcej na temat wykonywanych obliczeń znajdziecie tutaj. Wykorzystałem test 1024M, a ilość wątków ustawiłem w programie maksymalną dla każdego z procesorów.

Test OC V-Ray Benchmark

V-Ray to program, w którym wcześniej przeprowadziłem test kart graficznych – znajdziecie go tutaj. Tam też jest pełen opis programu. W teście wykorzystałem benchmark dostarczony przez twórców w wersji 5.

Test OC Corona Benchmark

Corona to silnik renderujący dostępny dla Autodesk 3ds Max oraz CInema 4D. Nie obsługuje on renderowania GPU więc tutaj wydajność procesora jest kluczowa. W testach skorzystałem z benchmarku od twórców, który dobrze pokazuje wydajność CPU.

Test OC F1 2020

F1 2020 to kolejne wydanie znanej serii gier wyścigowych. Gra działa pod kontrolą API DirectX 12. Wybrane ustawienia graficzne to bardzo wysokie. W testach wykorzystałem wbudowany tryb testowania na mapie Bahrajn – krótki, przy oponach bardzo mokro oraz trybie kamery pościgowa oddalona. Wybrana rozdzielczość to 1920 x 1080 px.

Test OC Total War Saga: Troy

Akcja Total War Saga: Troy toczy się w trakcie wojny trojańskiej. Jest to najnowsza odsłona serii Total War Saga – pierwszą była Thrones of Britannia. Gra wykorzystuje API DirectX 11. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarku (siege) w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz przy ustawieniach ultra.

Test OC Cyberpunk 2077

Tego tytułu nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to najnowsza gra studia CD Project Red, która cechuje się bardzo dużymi wymaganiami. Testy wykonałem w dzielnicy Little China. Wybrane ustawienia graficzne to Ultra (bez RT i DLSS), a rozdzielczość 1920 x 1080 px.

Test OC Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider to gra często wykorzystywana w różnych testach. Opowiada ona o kolejnych przygodach Lary Croft – tym razem trafia ona do Ameryki Łacińskiej. Testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego benchmarka (stąd tylko na wykresach znajdziecie średnią), API DirectX 12, rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach najwyższych.

Pobór mocy

Testy wykonałem przy wykorzystaniu watomierza Voltcraft Energy Logger 4000. Obciążeniem był wielowątkowy test Cinebench R23. Zaprezentowane poniżej wyniki dotyczą stanu PL1 (bez OC). W stanie PL2 pobór mocy wzrasta aż do 300 W.

Podsumowanie testu Intel Core i7-11700KF

Intel Core i7-11700KF kosztuje ok. 1900 zł. Niestety nie wróżę mu dużego sukcesu przy niewiele więcej kosztującym Ryzenie 5 5800X.

Powyższy wykres jest średnią ze wszystkich programów, więc tutaj należy podejść do niego z pewnym dystansem. Średnio procesor jest słabszy od konkurencji o ok. 7,4%. Różnice oczywiście zależą od konkretnych programów i zastosowań. Niestety procesor najczęściej, niezależnie czy to jeden wątek czy wiele, wypada poniżej Ryzena 5 5800X. Oczywiście są od tego wyjątki, ale takich programów jest w mniejszości. Nic więc dziwnego, że Intel stara się zwiększyć wydajność tej konstrukcji oraz jej konkurencyjność poprzez zmiany mikrokodu wypuszczane w nowych aktualizacjach BIOS.

W grach jest trochę inaczej i i7-11700KF jest minimalnie wydajniejszy od konkurencji. Różnice nie są jednak wybitnie wysokie i tak naprawdę w większości przypadków mogą być związane z błędem pomiarowym. Średnio też nie ma jakiejś przepaści, więc tutaj jest po prostu dobrze.

OC również nie okazało się wybitne. Udało mi się uzyskać w pełni stabilne 5,0 GHz na wszystkich rdzeniach, co przełożyło się na wzrost wydajności. Musicie jednak mocno popracować nad napięciami, bowiem przy 1,4 V temperatury nawet przy AiO 360 są ogromne. Co ciekawe dopiero wtedy i7-11700KF zaczyna wypadać praktycznie zawsze lepiej od 5800X, więc nic dziwnego, że Intel próbuje zwiększać wydajność.

Pobór mocy niestety jest spory. 300 W stanie PL2 to całkiem sporo, znacznie więcej od 5800X. Na szczęście w stanie PL1 jest on już mniejszy, choć procesor ma wtedy dosyć niskie taktowanie. Po OC pobór mocny bardzo mocno rośnie i w kolejnych generacjach będzie musiało się to zmienić, bowiem ponad 400 W to lekka przesada. Oczywiście przy mniejszym napięciu będzie lepiej, ale nadal pobór mocy jest całkiem spory.

Niestety Intel Core i7-11700KF w testowanej wersji i na starszym BIOS nie jest warty polecenia. Ryzen 7 5800X jest zwyczajnie ciekawsza konstrukcją, która oferuje bazowo lepszą wydajność w zastosowaniach profesjonalnych i niewiele mniejsza w grach. Możliwe, że Intel będzie ciągle pracował nad procesorem i producenci płyt głównych wydadzą kolejny BIOSy poprawiające tę sytuację. Widać, że potencjał jest, bowiem po OC do 5,0 GHz CPU jest już wydajniejsze od konkurencji. Wydaje mi się jednak, że sama konstrukcja niestety jest trochę na siłę. Intel mógłby wprowadzić 11900K jako 11700K i wtedy ten procesor miałby naprawdę sens.

Za dostarczenie procesorów AMD Ryzen 5600X i 5800X dziękuję sklepowi X-Kom.