Firma Saab 19 marca 2021 roku przeprowadziła ważny test w locie, w którym to wykorzystano wydrukowany w 3D element do naprawy zewnętrznych paneli myśliwca.
Wydrukowany w 3D element myśliwca Gripen
Chociaż zwykle interesuje nas to, co potrafią sprzęty bojowe, to naszej uwadze często uchodzi kwestia przygotowania tak zaawansowanych tworów, jak myśliwce, do lotu. Tak się jednak składa, że za każdym lotem myśliwców stoją specjaliści co do przygotowania myśliwca do możliwie najlepszego stanu. To z kolei nie zawsze jest takie łatwe przez niewystarczającą liczbę części zamiennych, co jest związane nie tylko z problemami logistycznymi.
Czytaj też: Najciekawsze newsy tygodnia – militaria [04.04.2021]
Aby rozwiązać ten problem, firma Saab i konsorcjum AMEXCI od 2018 roku pracuje nad projektem Battlefield Damage Repair, czyli naprawiania uszkodzeń z wykorzystaniem druku 3D do szybkiego wytwarzania części zamiennych w terenie, aby samolot mógł albo ukończyć swoją misję, albo przynajmniej wrócić do bazy serwisowej w myśl do bardziej rozległych napraw.
Na potrzeby ostatniego testu właz konserwacyjny na zewnątrz kadłuba został zastąpiony jego wersją wydrukowaną w 3D. Nie było to jednak aż tak łatwe, bo przez brak cyfrowego modelu komponentu, należało wykonać jego specjalny skan, zanim ta część została wydrukowana z nylonu PA2200, czyli wysokiej klasy polimeru o wysokiej wytrzymałości, który jest nie tylko niedrogi, ale także chemiczny i odporny na promienie UV.
Czytaj też: Polscy chemicy wojskowi już po ćwiczeniu chemicznego alfabetu
Następnym krokiem w programie testów będzie upewnienie się, że część zapasowa wydrukowana w 3D spełnia wymagania dotyczące zdatności do lotu, a także znalezienie alternatyw dla materiału PA2200. Oprócz tego zespół programistów pracuje nad stworzeniem sprzętu do drukowania 3D do rozmieszczenia w bazach.