NVIDIA ujawniła swój wyjątkowy procesor Grace na bazie technologii ARM. Ten powstał po to, aby swoją 10-krotnie wyższą wydajnością względem obecnych rozwiązań, sprostać wymaganiom obliczeniowym dla najbardziej zaawansowanych aplikacji na świecie.
Procesor Grace od NVIDIA
Procesor NVIDIA Grace jest wynikiem ponad 10000 lat pracy inżynieryjnej i łączy w sobie energooszczędne rdzenie procesora Arm z innowacyjnym podsystemem pamięci o niskim poborze mocy, aby zapewnić wysoką wydajność i doskonałą efektywność. W ścisłym połączeniu z procesorami graficznymi NVIDIA system oparty na procesorze Grace zapewni dziesięciokrotnie wyższą wydajność niż dzisiejsze najnowocześniejsze systemy oparte na NVIDIA DGX, które działają na procesorach x86.
Czytaj też: Nvidia zapowiada profesjonalne karty Ampere
Oczekuje się, że większość centrów danych będzie obsługiwana przez istniejące procesory, ale Grace – nazwana na cześć Grace Hopper, amerykańskiego pioniera programowania komputerowego – będzie obsługiwać niszowy segment informatyki. Zainteresowanie tymi procesorami wykazało już Szwajcarskie Narodowe Centrum Superkomputerowe (CSCS) i Narodowe Laboratorium Los Alamos Departamentu Energii USA, ogłaszając plany stworzenia superkomputerów zasilanych procesorami Grace.
NVIDIA wprowadza Grace, ponieważ ilość danych i rozmiar modeli sztucznej inteligencji rosną wykładniczo, a zajmowanie się nimi wymaga nowego procesora, który może być ściśle sprzężony z procesorem graficznym, aby wyeliminować wąskie gardła systemu. Pokaz tych możliwości szacuje się na 2023 rok.
Czytaj też: Spire prezentuje zasilacze Eagleforce
NVIDIA do stworzenia tego wykorzystała „niesamowitą elastyczność architektury centrum danych firmy ARM”, połączenia NVLink czwartej generacji oraz innowacyjny podsystem pamięci LPDDR5x, który zapewnia dwukrotnie większą przepustowość i 10-krotnie lepszą energooszczędność w porównaniu z pamięcią DDR4. Ponadto nowa architektura zapewnia ujednoliconą spójność pamięci podręcznej z pojedynczą przestrzenią adresową pamięci, łącząc pamięć systemu i procesora graficznego w postaci stosów HBM.